Το σχεδόν τρομακτικό θέαμα των πελώριων κρουαζιερόπλοιων που έμπαιναν και περνούσαν μέσα από τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας γίνεται παρελθόν.
Οι ιταλικές αρχές ενέκριναν την απαγόρευση εισόδου κρουαζιερόπλοιων στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας, βάζοντας τέλος σε έναν περιβαλλοντικό και αισθητικό εφιάλτη.
Το 2013, η κυβέρνηση απαγόρευσε σε πλοία που ζύγιζαν περισσότερους από 96.000 τόνους να διαπλέουν από το κανάλι Giudecca, αλλά η νομοθεσία ανατράπηκε αργότερα. Άλλα σχέδια για την εκτροπή των κρουαζιερόπλοιων από το κέντρο της Βενετίας είχαν ανακοινωθεί το 2017, αλλά ποτέ δεν υλοποιήθηκαν.
Η Βενετία, μια πόλη που ζει από τον τουρισμό και έχει σχεδόν καταστραφεί οικονομικά μετά τις μεγάλες πλημμύρες το 2019 και την πανδημία που «άδειασε» την πόλη από κίνηση όλο το 2020, είχε μερικά περιβαλλοντικά οφέλη με την ποιότητα του νερού να αλλάζει, ψάρια να εμφανίζονται και μια αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος της πόλης.
Όμως ο παγκόσμιος τουριστικός ανταγωνισμός απέτρεπε μέχρι τώρα τις αρχές και τους εμπορικούς συλλόγους να πάρουν πιο δραστικά μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους. Οι κάτοικοι και οι οργανώσεις της πόλης - οι κάτοικοι που είχαν εδώ και πολλά χρόνια εγκαταλείψει το κέντρο της πόλης δίνοντας τα σπίτια τους σε πλούσιους ενοικιαστές, κινέζικες επιχειρήσεις ή στην Airbnb - ματαίως φώναζαν βλέποντας τους τόνους των σκουπιδιών και τους μεθυσμένους τουρίστες να μη σέβονται τίποτα από αυτό που πουλούσε η πόλη διεθνώς, την ομορφιά και την παράδοσή της.
Το 2019, ένα κρουαζιερόπλοιο χτύπησε σε μια αποβάθρα της πόλης τραυματίζοντας πέντε άτομα. Οι πρωτοβουλίες για τη διακοπή της κίνησης των μεγάλων πλοίων έπεσε ξανά στο κενό και δε μπόρεσε ποτέ να βρεθεί μόνιμη λύση.
Ο Υπουργός πολιτισμού της Ιταλίας Ντάριο Φραντζεσκίνι, τελικά, αποφάσισε μετά από αίτημα της Ουνέσκο για τη σωτηρία της πόλης ότι τα μεγάλα πλοία θα πρέπει τώρα να αγκυροβολούν στο βιομηχανικό λιμάνι της πόλης έως ότου βρεθεί μια μόνιμη λύση. Ο Φραντζεσκίνι χαρακτήρισε την απόφαση ορθή και κάτι που ήταν σε αναμονή για χρόνια, ενώ προσκαλεί τους φορείς να καταθέσουν τις ιδέες τους για έναν εναλλακτικό τερματικό σταθμό των κρουζιερόπλοιων, από το οποίο θα υπάρχει κοινό όφελος.
Η Ουνέσκο επικαλέστηκε όχι μόνο τη ρύπανση αλλά και τη δραματική διάβρωση των θεμελίων της Γαληνοτάτης. Εκτός από τα κρουαζιερόπλοια και κοντέινερς διέπλεαν τα τελευταία χρόνια το κανάλι Giudecca της πόλης, το οποίο οδηγεί στην ιστορική πλατεία του Αγίου Μάρκου.
Τα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν επί του παρόντος να μπουν στη Βενετία λόγω των περιοριστικών μέτρων για την καταπολέμηση της πανδημίας.