Μια εικαστική εγκατάσταση στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας

Μια εικαστική εγκατάσταση στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας Facebook Twitter
Με αφορμή τα επιγράμματα σε επιτύμβιες στήλες ή μνημεία και με αναφορά σε αυτά, ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί την προβλήτα ως μια επιφάνεια γραφής και χάραξης.
0

Η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει το Μυστήριο 95 Επιφάνεια, τη νέα εικαστική εγκατάσταση του καλλιτέχνη Κώστα Μπασάνου στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας.

H ιδέα του έργου με τον τίτλο Επιφάνεια προέκυψε ύστερα από μια αναζήτηση εκ μέρους του καλλιτέχνη των στοιχείων που χαρακτηρίζουν την Ελευσίνα και την ευρύτερη περιοχή, όπως είναι για παράδειγμα η ιδιαίτερη, πολυεπίπεδη ιστορικότητα του χώρου και η σχέση της πόλης με το τοπίο και τους κατοίκους.

Η εικαστική εγκατάσταση επιχειρεί να αναδείξει κάποια επιμέρους χαρακτηριστικά των παραπάνω στοιχείων και να επισημάνει μια ιδιαίτερη πτυχή του δημόσιου χώρου, όπως της προβλήτας ως συμβόλου και σημείου άφιξης, αναμονής και αναχώρησης, που συνδέεται άμεσα με την πόλη της Ελευσίνας.

Μια εικαστική εγκατάσταση στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας Facebook Twitter
Το εικαστικό του έργο, διερευνά την έννοια του ορίζοντα και των κοινωνικο-πολιτικών διαστάσεών του στην αναπαράσταση του τοπίου.

Με αφορμή τα επιγράμματα σε επιτύμβιες στήλες ή μνημεία και με αναφορά σε αυτά, ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί την προβλήτα ως μια επιφάνεια γραφής και χάραξης για να μεταφέρει σε εσώγλυφη μορφή το παρακάτω κείμενο:

«Ζωή είναι ο άνεμος, ζωή είναι η θάλασσα, ζωή είναι η φωτιά - δεν είναι η γη που κάνει κρούστα και παίρνει μορφή. Κάθε μορφή είναι θάνατος. Καθετί που απομακρύνεται από την κατάσταση της τήξης και πήζει σε αυτή τη συνεχή, πυρακτωμένη, ακαθόριστη ροή είναι ο θάνατος. Είμαστε όλοι παγιδευμένοι, αποκομμένοι από αυτή την ακατάπαυστη ροή, προορισμένοι για τον θάνατο».

Το απόσπασμα του κειμένου στην πρωτότυπη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης από τη νουβέλα του Pirandello La Trappola (Η παγίδα) του 1915, ως ένα επιτύμβιο επίγραμμα, αποκαλύπτει τη ρευστότητα της ανθρώπινης κατάστασης, συνδέοντας τη ζωή με τον θάνατο, την άφιξη με την αναμονή και την αναχώρηση, χαρακτηριστικά του ιστορικού και πολιτισμικού υπόβαθρου της Ελευσίνας.

Μια εικαστική εγκατάσταση στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας Facebook Twitter

O Κώστας Μπασάνος σπούδασε Κεραμική στο Istituto d’ Arte per la Ceramica di Faenza και Γλυπτική στην Accademia di Belle Arti di Bologna στην Ιταλία. Ακολούθησε με υποτροφία του Ι.Κ.Υ μεταπτυχιακές σπουδές Master of Arts in Sculpture στο Winchester School of Art και διδακτορική διατριβή με θέμα “Gilles Deleuze’s Fold and the Transparency Effect. Essential Elements for a Contemporary Discourse on Baroque and New Media” στo WSA/Faculty of Arts of the University of Southampton.

Η ερευνητική και διδακτική του δραστηριότητα είναι συνυφασμένη στα ζητήματα που εξετάζει η διδακτορική του διατριβή εστιάζοντας στο φαινόμενο της πτύχωσης και της διαφάνειας ως έννοιες και μέσα οργάνωσης του πλαστικού χώρου μέσα από τα νεο-Μπαρόκ χαρακτηριστικά στη σύγχρονη τέχνη, των νέων μέσων και της αρχιτεκτονικής.

Το εικαστικό του έργο, διερευνά την έννοια του ορίζοντα και των κοινωνικο-πολιτικών διαστάσεών του στην αναπαράσταση του τοπίου ενώ μέσα από κειμενικές αναφορές επιχειρείται μια μετατόπιση από content-specific στο site-specific, επισημαίνοντας τις γλυπτικές και χωρικές ιδιότητες του κειμένου. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Μια εικαστική εγκατάσταση στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας Facebook Twitter
Το απόσπασμα του κειμένου στην πρωτότυπη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης προέρχεται από τη νουβέλα του Pirandello La Trappola (Η παγίδα) του 1915.

Πληροφορίες:
Μυστήριο 95 Επιφάνεια
Μόνιμο έργο στο δημόσιο χώρο
Τοποθεσία: Προβλήτα, Παραλιακό μέτωπο Ελευσίνας

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παρεμβάσεις από Kουμεντάκη και Aνδρεαδάκη για την Εθνική Πινακοθήκη και την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης

Πολιτισμός / Εθνική Πινακοθήκη: Κουμεντάκης και Aνδρεαδάκης στηρίζουν την Συραγώ Τσιάρα

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με δημόσιες τοποθετήσεις τους αναφέρθηκαν στην ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης
LIFO NEWSROOM
Χιονάτη, Σαλιγκάρια και Άντονι Χόπκινς από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Χιονάτη, Σαλιγκάρια και Άντονι Χόπκινς από αύριο στους κινηματογράφους

Το θαυμάσιο ενήλικο animation «Memoir of a Snail», η ατυχέστατη live-action εκδοχή της ντισνεϊκής «Χιονάτης», η θριλερική ανάγνωση της προσφυγικής εμπειρίας στο «Το a Land Unknown» και το φονικό smart αυτοκίνητο του Άντονι Χόπκινς στο «Locked» είναι μερικές από τις κινηματογραφικές επιλογές αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Επανεμφανίστηκε πορτρέτο Αφρικανού πρίγκιπα από τον Γκούσταφ Κλιμτ, χαμένο επί 85 χρόνια

Πολιτισμός / Επανεμφανίστηκε πορτρέτο Αφρικανού πρίγκιπα από τον Γκούσταφ Κλιμτ - Ήταν χαμένο επί 85 χρόνια

Το έργο διατίθεται προς πώληση έναντι 15 εκατ. ευρώ - Εκλάπη από την εβραϊκής καταγωγής ιδιοκτήτριά του την εποχή των Ναζί και έκτοτε αγνοούνταν - Θεωρείται ενδεικτικό έργο της
LIFO NEWSROOM