Νεότερο μνημείο χαρακτηρίστηκε ο «νεοβυζαντινός» ναός του Αγίου Χαραλάμπους, διά χειρός Φώτη Κόντογλου

Νεότερο μνημείο χαρακτηρίστηκε ο «νεοβυζαντινός» ναός του Αγίου Χαραλάμπους, διά χειρός Φώτη Κόντογλου Facebook Twitter
Ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους βρίσκεται στις ανατολικές παρυφές του Πεδίου του Άρεως, στα ανατολικά του ναού των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, της δεύτερης εκκλησίας εντός του πάρκου.
0

Αυτοψία στον «νεοβυζαντινό» ναό του Αγίου Χαραλάμπους εντός του Πεδίου του Άρεως πραγματοποίησε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη. Με τη θετική του γνωμοδότηση, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων χαρακτήρισε το ζωγραφικό διάκοσμο του ναού ως νεότερο μνημείο.

Οι τοιχογραφίες και το τέμπλο αποτελούν εξέχοντα έργα του Φώτη Κόντογλου και των μαθητών του, υπηρετώντας, μοναδικά,  την αναβίωση της βυζαντινής τέχνης, μετά το Μεσοπολέμο. Το κτιριακό κέλυφος, ήδη από τη δεκαετία του 1960, παρουσίαζε σημαντικά οικοδομικά προβλήματα, ενώ η κατάστασή του επιδεινώθηκε με το σεισμό του 1999. Σημαντικές φθορές εξαιτίας της υγρασίας παρουσιάζει και ο εξαιρετικός ζωγραφικός διάκοσμος του ναού.

Είναι εμφανείς, σε πολλά σημεία, οι ρωγμές, οι αποκολλήσεις του υποστρώματος, όπως και  οι απώλειες στη ζωγραφική επιφάνεια, ενώ η συσσώρευση ατμοσφαιρικών ρύπων έχει επιφέρει χρωματικές αλλοιώσεις  στις  ζωγραφικές παραστάσεις. 

Όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, «ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους είναι μία ακόμη ιστορική μαρτυρία της δραστηριότητας των μικρασιατών προσφύγων στην Αθήνα. Ο εικονογραφικός του πλούτος πιστοποιεί την καταλυτική επίδραση που άσκησε στην αναβίωση της βυζαντινής τέχνης ο αϊβαλιώτης Φώτης Κόντογλου. Στα λογοτεχνικά του κείμενα ο Κόντογλου  αναζητώντας "την ελληνικότητα", αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους  εκπρόσωπους  της γενιάς του ´30. Με το ζωγραφικό του έργο  έγινε  ένας από τους κύριους διαμορφωτές της βυζαντινής εκκλησιαστικής τέχνης στα μέσα του 20ού αιώνα.Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού οφείλει να προστατέψει την πολιτιστική κληρονομιά των Μικρασιατών, όπως αυτό το σημαντικό τεκμήριο, διά χειρός Φώτη Κόντογλου. Το 2022 αποτελεί  χρονιά-ορόσημο τόσο για τον οφειλόμενο  ιστορικό αναστοχασμό όσο και για την αναγνώριση της τεράστιας  προσφοράς των Μικρασιατών στον πολιτισμό, στην οικονομία και στον εκσυγχρονισμό του  ελληνικού κράτους». 

Η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟΑ δρομολογεί άμεσα τον προγραμματισμό και την υλοποίηση των σωστικών μέτρων για την προστασία του ζωγραφικού διακόσμου του ναού.

Με την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών, οι οποίες ήδη εκπονούνται από την Εκκλησιαστική Επιτροπή του Αγίου Χαραλάμπους, θα δρομολογηθεί η ένταξη του έργου στον προγραμματισμό του ΥΠΠΟΑ για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Παράλληλα, η Διεύθυνση Συντήρησης αναλαμβάνει την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών και την υλοποίηση του έργου της αποκατάστασης σημαντικών φορητών εικόνων, κάποιες εκ των οποίων αποτελούν κειμήλια που οι μικρασιάτες πρόσφυγες έφεραν μαζί τους. 

Νεότερο μνημείο χαρακτηρίστηκε ο «νεοβυζαντινός» ναός του Αγίου Χαραλάμπους, διά χειρός Φώτη Κόντογλου Facebook Twitter

Η ιστορία του ναού

Ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους βρίσκεται στις ανατολικές παρυφές του Πεδίου του Άρεως, στα ανατολικά του ναού των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, της δεύτερης εκκλησίας εντός του πάρκου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τις οποίες  διασώζει ο Α. Ορλάνδος, ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους βρίσκεται στη θέση παλαιότερου ναού, του 18ου ή των αρχών του 19ου αιώνα, ο οποίος κατεδαφίστηκε. Επρόκειτο για καμαροσκέπαστη βασιλική με ημιεξαγωνική αψίδα ιερού που κοσμούνταν με τοιχογραφία της Πλατυτέρας στην κόγχη. Σήμερα δε σώζονται ορατά λείψανα του παλαιότερου ναού. Σε επιγραφή του δυτικού τοίχου του νέου ναού αναφέρεται ως έτος θεμελίωσής του το 1929 από μικρασιάτες πρόσφυγες, οι οποίοι έφεραν μαζί τους την εικόνα του Αγίου Χαραλάμπους.

Από την ίδια επιγραφή προκύπτει ότι έγιναν εργασίες και την περίοδο 1954-1959.

Νεότερο μνημείο χαρακτηρίστηκε ο «νεοβυζαντινός» ναός του Αγίου Χαραλάμπους, διά χειρός Φώτη Κόντογλου Facebook Twitter

Η αγιογράφηση του ναού ξεκίνησε το 1943, έτος κατά το οποίο, στο νότιο τοίχο του, φιλοτεχνήθηκε η παράσταση των Εισοδίων της Θεοτόκου από τον Κωνσταντίνο Αρτέμη.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της εικονογράφησης έγινε από τον Αϊβαλιώτη αγιογράφο και λογοτέχνη Φώτη Κόντογλου και τους συνεργάτες του Σπυρίδωνα Παπανικολάου και Νικόλαο Ιωάννου, σε διαδοχικές φάσεις, τη χρονική περίοδο 1954-1958, όπως τεκμηριώνεται από μεγάλο αριθμό επιγραφών που καταγράφονται στον τοιχογραφικό διάκοσμο.

Στις επιγραφές αναφέρονται και οι χορηγοί της τοιχογράφησης, ανάμεσα στους οποίους κύρια θέση κατέχει η οικογένεια Αδαμαντίου Κ. Χατζηπατέρα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η αναφορά αλλά και ο αυτοπροσδιορισμός των αφιερωτών ως «φυγάδες Μικρασίας», στην επιγραφή δίπλα στην κύρια είσοδο του ναού.

Οι γραπτές επιγραφές του ναού προσφέρουν στοιχεία για τους καλλιτέχνες, τους δωρητές και τις χρονολογίες εκτέλεσης κάθε τμήματος του έργου.

Ο  «νεοβυζαντινός» ναός του Αγίου Χαραλάμπους ανήκει στον τύπο του ελεύθερου σταυρού με τρούλο.

Οι εξωτερικές του όψεις είναι επιχρισμένες με κονίαμα και δεν είναι ορατή η τοιχοποιία του, αλλά από την εσωτερική διάρθρωση κυρίως των οροφών του συνάγεται εύλογα ότι για την οικοδόμησή του χρησιμοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό οπλισμένο σκυρόδεμα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αίγυπτος: Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τάφο «αρχιοδοντίατρου» των Φαραώ ηλικίας 4.100 ετών

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τάφο «αρχιοδοντίατρου» των Φαραώ ηλικίας 4.100 ετών

Ο θάλαμος περιέχει πέτρινο φέρετρο στο οποίο είναι χαραγμένα το όνομα και οι τίτλοι του γιατρού, στους οποίους περιλαμβάνονται «διευθυντής φαρμακευτικών φυτών» και «αρχιοδοντίατρος»
LIFO NEWSROOM
Την Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου τα εγκαίνια αντιγράφων του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριό

Πολιτισμός / Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο: Ο Οικονομικός απολογισμός για την κατασκευή του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς

Αύριο τα εγκαίνια της έκθεσης με τα δύο μοναδικά εκθέματα που κοσμούν εδώ και λίγο καιρό την κεντρική είσοδο του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου
LIFO NEWSROOM
Το Ιστορικό Μεταλλευτικό Τοπίο της Σερίφου στο World Monuments Watch

Πολιτισμός / Το Ιστορικό Μεταλλευτικό Τοπίο της Σερίφου στο World Monuments Watch

Έπειτα από αξιολόγηση περισσοτέρων από 200 υποψηφιοτήτων, το μεταλλευτικό τοπίο της Σερίφου επιλέχθηκε ως ένα από τα 25 μνημεία σε όλον τον κόσμο που οφείλουν να προστατευθούν και αναδειχθούν
LIFO NEWSROOM
O καλλιτεχνικός διευθυντής των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, έρχεται στην Ελλάδα

Πολιτισμός / O Thomas Jolly, καλλιτεχνικός διευθυντής των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, έρχεται στην Ελλάδα

Ο Thomas Jolly στις 29 Ιανουαρίου θα βρεθεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο, όπου θα συνομιλήσει με τον συγγραφέα και δημιουργό ραδιοφωνικών ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικών εκπομπών τέχνης και πολιτισμού Γιώργο Αρχιμανδρίτη
LIFO NEWSROOM
Επίτιμοι διδάκτορες του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ ο Στιβ ΜακΚουίν και η Μπιάνκα Στίγκτερ

Πολιτισμός / Επίτιμοι διδάκτορες του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ ο Στιβ ΜακΚουίν και η Μπιάνκα Στίγκτερ

Στον Βρετανό σκηνοθέτη και στην Ολλανδή σύζυγό του ιστορικό και σκηνοθέτρια απονεμήθηκε ο τίτλος του επίτιμου διδάκτορα για τη μεγάλη κοινωνική και ιστορική αξία του έργου τους, ιδιαίτερα του ντοκιμαντέρ τους «Occupied City»
LIFO NEWSROOM