Ο θρύλος της υψηλής ραπτικής, Τζέιμς Γκαλάνος, που έντυνε για δεκαετίες την ελίτ της Αμερικής και, μεταξύ άλλων, τη Νάνσι Ρίγκαν, πέθανε την Κυριακή στην έπαυλη του στο δυτικό Χόλιγουντ, σε ηλικία 92 ετών.
Ο Ελληνοαμερικανός σχεδιαστής μόδας είχε πει κάποτε ότι τον ενδιαφέρει να σχεδιάζει ρούχα για ένα συγκεκριμένο τύπο γυναίκας, για «εκείνη που έχει χρήματα». Είχε κερδίσει αναρίθμητα βραβεία, τόσο για το ταλέντο και τη δεξιοτεχνία του, στα πρώτα του βήματα, όσο και για τη μακρά συμβολή του στην υψηλή ραπτική. H πόλη της Νέας Υόρκης τον τίμησε, τοποθετώντας τιμητική πλακέτα στην 7η Λεωφόρο, στη Fashion Walk of Fame.
Για τον Τζέιμς ή Τζίμι, όπως τον αποκαλούσαν, «κομψότητα σήμαινε άρνηση» και το ανάποδο. Δεν αναζήτησε ποτέ ένα ευρύ πελατολόγιο, δεν συνήθιζε να διοργανώνει επιδείξεις μόδας και προτιμούσε να απευθύνεται σε μια αφοσιωμένη ομάδα κομψών γυναικών, σε Ευρώπη και Αμερική, που λάτρευαν την πολυτέλεια.
«Στον Ρόνι άρεσαν πολύ τα ρούχα του Τζίμι», είχε δηλώσει η Νάνσι Ρίγκαν σε συνέντευξη της στο περιοδικό Vanity Fair, προσθέτοντας πως «φορώντας Τζίμι δεν ξεπερνάς ποτέ τα όρια. Είναι εκείνος που καθόρισε τα πρότυπα». Κάποια άλλη στιγμή, η Νάνσι Ρίγκαν, που θεωρείτο από τις πιο κομψές πρώτες κυρίες των ΗΠΑ, είχε πει ότι τα φορέματα του ήταν τόσο όμορφα που μπορούσαν να φορεθούν και ανάποδα.
Ο Τζέιμς Γκαλάνος γεννήθηκε το 1924 στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Ο πατέρας του, Γρηγόρης Γαλανός και η μητέρα του Ελένη Γοργολιάτου, με καταγωγή από την Πάρο, διατηρούσαν έναεστιατόριο στις νότιες γειτονιές του Νιου Τζέρσι. Σπούδασε μόδα στη Νέα Υόρκη (Traphagen School of Fashion) και με την αποφοίτηση του έπιασε δουλειά, το 1943, ως βοηθός σχεδιαστή, πριν μαθητεύσει στα κινηματογραφικά στούντιο της Columbia στο πλευρό του ενδυματολόγου Ζαν Λουί. Ακολούθησαν η μαθητεία του στο Παρίσι στον couturier Ρομπερ Πιγκέ και η βραχύβια παραμονή του στο «prêt a porter» στη Νέα Υόρκη, και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε για το υπόλοιπο της καριέρας του στην Καλιφόρνια.
Τα «little nothing» φορέματα ήταν το σήμα κατατεθέν του, και πιστές στην αισθητική του «μικρού τίποτα» παρέμεναν η Μαρλέν Ντίτριχ, η Ρόζαλιντ Ράσελ, η Νταϊάνα Ρος και η αμερικανική οικονομική ελίτ. Η Γκρέις Κέλι συγκαταλεγόταν μεταξύ των ξεχωριστών γυναικών που επέλεξαν δημιουργίες του από πολύ νωρίς.
Όταν αποσύρθηκε από το χώρο της μόδας το 1998 τον ρώτησαν ποιο θεωρεί ως το αποκορύφωμα της καριέρας του. «Υπήρξα για 46 χρόνια», ήταν η αποστομωτική απάντηση του. «Το πιο σημαντικό πράγμα που έχω κάνει είναι ότι διατήρησα εκείνο που είχα ξεκινήσει να κάνω. Δεν παρέκκλινα ποτέ, από ό,τι ήταν πιο σημαντικό, το οποίο ήταν η ποιότητα», είχε δηλώσει.