Πίνακας του Πιετ Μοντριάν είναι κρεμασμένος ανάποδα εδώ και 77 χρόνια- από την πρώτη στιγμή που εκτέθηκε- διαπίστωσε μια ιστορικός τέχνης, που όμως προειδοποίησε ότι το έργο θα μπορούσε να διαλυθεί, εάν τοποθετηθεί σωστά τώρα.
Ο πίνακας του 1941, ένα περίπλοκο πλέγμα από κόκκινες, κίτρινες, μαύρες και μπλε ταινίες, με τίτλο «New York City I» εκτέθηκε για πρώτη φορά το 1945, στο MoMA, στη Νέα Υόρκη. Όμως, από το 1980 βρίσκεται στη συλλογή τέχνης του γερμανικού ομοσπονδιακού κρατιδίου της Βόρειας- Ρηνανίας Βεστφαλίας, στο Ντίσελντορφ.
Με τον τρόπο που κρέμεται ο πίνακας όλα αυτά τα χρόνια, οι γραμμές πυκνώνουν στο κάτω μέρος. Ωστόσο, όταν η Σουζάνε Μάγερ- Μπούσερ- η έφορος της συλλογής του γερμανικού κρατιδίου- άρχισε να κάνει έρευνα ενόψει μιας νέας έκθεσης για τον Ολλανδό καλλιτέχνη, διαπίστωσε ότι ο πίνακας θα έπρεπε να είναι τοποθετημένος ανάποδα.
«Η πύκνωση του πλέγματος θα έπρεπε να είναι στην κορυφή, όπως ένας σκοτεινός ουρανός. Μόλις το επεσήμανα στους άλλους εφόρους, συνειδητοποιήσαμε ότι ήταν πολύ προφανές. Είμαι 100% σίγουρη πως ο πίνακας είναι ανάποδα», δήλωσε.
Οι ενδείξεις είναι πολλές. Μία ελαιογραφία με παρόμοιο όνομα- «New York City»- και το ίδιο μέγεθος New York City, που εκτίθεται στο κέντρο Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι, έχει τις πυκνές γραμμές στην κορυφή.
Μια φωτογραφία από το στούντιο του Μοντριάν, που τραβήχτηκε λίγες ημέρες μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη και δημοσιεύθηκε στο αμερικανικό περιοδικό «Town and Country» τον Ιούνιο του 1944, επίσης δείχνει τον πίνακα, που ήταν πάνω σε καβαλέτο, ανάποδα.
«Ήταν ένα λάθος που έγινε όταν κάποιος έβγαλε τον πίνακα από το κουτί του στο MoMA; Ήταν κάποιος απρόσεκτος κατά τη μεταφορά του έργου; Είναι αδύνατο να το ξέρουμε», σημείωσε η Μάγερ- Μπούσερ.
Μέρος του προβλήματος είναι ότι- αντίθετα με τα περισσότερα από τα πρώτα έργα του Μοντριάν- ο πίνακας αυτός δεν φέρει την υπογραφή του καλλιτέχνη, ίσως γιατί δεν τον θεωρούσε ολοκληρωμένο.
Παρά τα στοιχεία που δείχνουν πως ο πίνακας κρέμεται ανάποδα εδώ και 75 χρόνια, ο κόσμος θα συνεχίσει να το βλέπει έτσι, στην νέα έκθεση για τον Μοντριάν που ανοίγει τις πύλες της αύριο, Σάββατο, στο Ντίσελντορφ.
«Οι ταινίες είναι ήδη εξαιρετικά χαλαρές και κρέμονται από μια κλωστή», εξήγησε η Μέγερ- Μπούσερ. «Εάν το γυρίζατε ανάποδα τώρα, η βαρύτητα θα το τραβούσε προς την άλλη κατεύθυνση. Και πλέον είναι κομμάτι της ιστορίας του έργου», συμπλήρωσε.
Με πληροφορίες από Guardian