Υπάρχουν πολλές διαφορετικές κατηγορίες εκστρατειών crowdfunding (χρηματοδότηση απ' το "πλήθος"). Κάποιοι ζητούν λεφτά για να ταξιδέψουν ή επειδή έχουν οικονομικό πρόβλημα. Άλλοι θέλουν να χρηματοδοτήσουν την έκδοση του βιβλίου τους ή τα γυρίσματα της ταινίας του. Δεν σπανίζουν και όσοι έχουν αναπτύξει ένα καινοτόμο προϊόν ή μια startup και ψάχνουν επενδυτές. Τέλος, συχνά η συγκέντρωση χρημάτων γίνεται για φιλανθρωπικούς λόγους, πχ. για να βοηθηθούν οι πρόσφυγες ή κάτοικοι περιοχών που υπέστησαν ζημιές.
Απ' όλες τις κατηγορίες, και απ' τις τρεις μεγαλύτερες πλατφόρμες του κόσμου (GoFundMe, Kickstarter και IndieGogo) επιλέξαμε μερικές απ' τις δημοφιλέστερες καμπάνιες που διοργανώθηκαν στην Ελλάδα ή αφορούσαν σ' αυτήν.
Παιχνίδι "Fields of Green"
Κickstarter / €133,436
Μέσα σε μία μέρα η καμπάνια της Artipia Games για το επιτραπέζιο παιχνίδι του Βαγγέλη Μπαγιαρτάκη απ' την Αθήνα έφτασε το στόχο της - και τον ξεπέρασε. Και συνέχισε να τον ξεπερνά για τις υπόλοιπες 27 μέρες που κράτησε (ξεκίνησε στα μέσα Αυγούστου), κάνοντάς την την πιο πετυχημένη οικονομικά απ' όλες όσες σχετίζονται με τη χώρα μας. 2,382 ήταν οι υποστηρικτές, που προφανώς έκτοτε έπαιξαν και το παιχνίδι στα σπίτια τους.
Το επιτραπέζιο Fields of Green μας μεταφέρει στα μέσα του 20ου αιώνα και οι παίκτες γίνονται ιδιοκτήτες φάρμας και προσπαθούν να μεγαλώσουν τις εκτάσεις τους και να δημιουργήσουν πετυχημένες επιχειρήσεις. Το παιχνίδι διαρκεί τέσσερις γύρους (χρονιές) και στο τέλος κάθε χρονιάς είναι η ώρα του θερισμού: οι παίκτες πρέπει να ποτίσουν τα λιβάδια τους, να ταϊσουν τα ζωντανά τους και να πληρώσουν τα έξοδα συντήρησης ώστε να πάρουν προμήθειες που θα τους βοηθήσουν να επεκταθούν παραπάνω την επόμενη χρονιά.
"The Pursuit of Happiness"
Κickstarter / €106,248
Από την Αθήνα ξεκίνησε και αυτή η καμπάνια για το παιχνίδι The Pursuit of Happiness και πάλι στους δημιουργούς βρίσκουμε τον Βαγγέλη Μπαγιαρτάκη που μοιάζει όχι απλά να κάνει διεθνή καριέρα αλλά και πολύ πετυχημένη μάλιστα.
Ζητούσαν κάτι λιγότερο από 15.000 ευρώ, τελικά συγκέντρωσαν πάνω από 100.000 χάρη στους 2,191 ανθρώπους που στήριξαν το επιτραπέζιο. Τα σχέδια είναι του Panayiotis Lyris, και μπορείτε να πάρετε μια πρόγευση της αισθητικής του παιχνιδιού σ' αυτό το μικρό βίντεο:
KYON
Kickstarter / €84,973
Η ομάδα που έφτιαξε το κολάρο KYON έπεισε χιλιάδες φιλόζωους να χρηματοδοτήσουν τη δημιουργία ενός επαναστατικού μηχανήματος που εφαρμόζει στο λαιμό του σκύλου όπως κάθε κολάρο.
Έχει ενσωματωμένο GPS ώστε να ξέρεις ανά πάσα στιγμή πού είναι ο σκύλος σου, ενώ έχει και αισθητήρες συναισθημάτων, μεταφράζοντας όσα νιώθει ο σκύλος (σου γράφει πχ. I AM SICK).
Nα πώς λειτουργεί:
362 υποστηρικτές χρηματοδότησαν το προϊόν κι η εταιρία συγκέντρωσε 85.000 ευρώ σε περίπου δύο μήνες. Στη σελίδα του KYON στο Kickstarter μπορεί κανείς να δει πληροφορίες για το πώς μπορεί να αγοράσει το κολάρο (κοστίζει περίπου 240 ευρώ).
"Helping our Refugee Friends in Chios"
GoFundMe / €25,622
Ο δημιουργός της καμπάνιας (ονόματι Tim Ivan Juszczuk-Soltys, απ' την Αυστραλία) ζήτησε πριν από μόλις ένα μήνα 3.000 ευρώ από φίλους και συγγενείς για τους πρόσφυγες της Χίου αλλά σύντομα ξεπέρασε το στόχο του συγκεντρώνοντας ήδη 25 χιλιάδες - και συνεχίζει.
Τις 3.000 ευρώ θα τις χρησιμοποιούσε για το ταξίδι του -το πολλοστό το τελευταίο διάστημα- από την Αυστραλία στη Χίο και τη διαμονή του εκεί για ένα μήνα. Το έξτρα χρήματα θα τα δώσει στους πρόσφυγες.
Ρόλο στο μεγάλο ποσό που μάζεψε πρέπει να έπαιξε -πέρα απ' το ότι έχει υποστηρικτικούς φίλους και συγγενείς- και το ωραίο βίντεο που δείχνει την προσπάθεια που κάνουν οι εθελοντές, με γνήσιο κέφι, να διασκεδάσουν τα προσφυγόπουλα και να τα κάνουν να αισθανθούν ασφάλεια και χαρά, παίζοντας μαζί τους.
#MakeAthensLive
Ιndiegogo / €23,367
Υποσχόμενο ανεξάρτητη δημοσιογραφία και αγγλόφωνα ρεπορτάζ για την κατάσταση στην Ελλάδα, το AthensLive ζήτησε την υποστήριξη του κοινού για να πάει ένα βήμα παραπέρα απ' την παρουσία που ήδη είχε στα social media.
516 άτομα (μεταξύ των οποίων και ο δημοσιογράφος Paul Mason) προσέφεραν χρήματα και συγκεντρώθηκε το ποσό των €23,367.
7 μήνες αργότερα, η παρουσία του Athens Live γίνεται αισθητή πάλι κυρίως μέσω των social media (το Facebook τους ανανεώνεται σταθερά και συχνά) ενώ σε ένα μπλογκ στο medium δημοσιεύονται, περιστασιακά, άρθρα. Το σάιτ athenslive.gr δεν έχει ενεργοποιηθεί, οδηγώντας σε σελίδα που στην ουσία διαφημίζει το crowdfunding που έληξε προ επταμήνου. Πιθανότατα σε αυτό παίζει ρόλο πως η καμπάνια δεν είχε πιάσει τον αρχικό της στόχο των 60.000 ευρώ και οι δημιουργοί της έλαβαν το ποσό που συγκεντρώθηκε (€23,367).
Journal 29: Interactive Book Game
Indiegogo / €18,725
Το διαδραστικό παιχνίδι με γρίφους που δημιούργησε ο Δημήτρης Χασαπάκης έχει ήδη ξεπεράσει το στόχο των περίπου 9.000 ευρώ (έχει χρηματοδοτηθεί κατά 199% μέχρι στιγμής).
Ο Δημήτρης είναι ο δημιουργός πολλών παιχνιδιών με γρίφους, όπως και του παιχνιδιού none.
Να το βίντεο της καμπάνια του Journal 29
"Helping Hands for Samos Refugees"
GoFundMe / €14.366
Οι "Eθελοντές της Σάμου", έφτιαξαν την εκστρατεία για τους πρόσφυγες του νησιού στις 2 Μαϊου. Όπως εξηγούν οι ίδιοι, «τον πρώτο καιρό βοηθούσαμε τους ντόπιους και προσφέραμε ό,τι μπορούσαμε στους πρόσφυγες που έφταναν με τις βάρκες, όμως τώρα πια εστιάζουμε περισσότερο στη διανομή των αγαθών στους πρόσφυγες. Επίσης βοηθάμε στην εκπαίδευση παιδιών και ενηλίκων και φροντίζουμε για δραστηριότητες αναψυχής για τον ελεύθερό τους χρόνο.»
Μέχρι και χτες, 122 άτομα είχαν συνεισφέρει προσφέροντας συνολικά €14.366. Οι διοργανωτές ευχαριστούν όλους σε πολλές γλώσσες:
thank you/ευχαριστώ/شكرا
/آپ کا شکریہ/ مننه /mulțumesc/gràcies
"Ανθρωπιστική Κρίση στην Ελλάδα"
GoFundMe / €14,718
Η καμπάνια δεν αφορά στην «ανθρωπιστική κρίση των Ελλήνων» λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά συγκεκριμένα στους πρόσφυγες που βρίσκονται στη χώρα μας. Τη δημιούργησε μία Ruhi Loren Akhtar από την Βρετανία και έγραψε πως με τα χρήματα που θα συγκέντρωνε θα αγόραζε και θα προσέφερε αγαθά και βοήθεια στους πρόσφυγες που ζουν στα στρατόπεδα αλλά και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
«Ένας πρόσφυγας σε στρατόπεδο της Θεσσαλονίκης μου είπε ότι "στη Συρία πεθαίνουμε γρήγορα, εδώ πεθαίνουμε αργά". Γι' αυτό και εγώ ονόμασα την καμπάνια μου "Ανθρωπιστική Κρίση στην Ελλάδα", γράφει η ίδια.
Χωρίς να αμφισβητούμε πως τα χρήματα κάθε παρόμοιας καμπάνιας πηγαίνουν εκεί που υπόσχονται οι δημιουργοί της, πρέπει να τονιστεί πως αυτό είναι δύσκολο να εξακριβωθεί. Ας πούμε, αν κάποιος ζητήσει χρήματα για να βγάλει ένα βιβλίο, παρότι είναι δύσκολο να ξέρεις αν έριξε όλα τα λεφτά στην παραγωγή ή αν έβαλε και στην τσέπη του, τελικά θα μπορείς να το πιάσεις στα χέρια σου και να μάθεις πως -επιβεβαιωμένα- τα λεφτά σου έπιασαν τόπο. Σε καμπάνιες τύπου "στείλτε λεφτά και θα τα δώσω στους φτωχούς" καλό είναι να εμπιστεύεσαι απόλυτα αυτόν που τα ζητά γιατί τέτοιες χειροπιαστές αποδείξεις δεν θα υπάρξουν.
Help Giannis, Milagros, Victoria escape Venezuela
Indiegogo €10,219
«Ο Γιάννης Κουζηνός και η οικογένειά του προσπαθούν να 'δραπετεύσουν' απ' τη Βενεζουέλα» ήταν ο τίτλος άρθρου μας, και δεν θα το δημοσιεύαμε αν δεν εμπιστευόμασταν απόλυτα τον Γιάννη, που πήγε στη χώρα με πολλές ελπίδες αλλά έχει εγκλωβιστεί τώρα εκεί, στο Καράκας, κι η οικογένειά του δίνει κάθε μέρα σκληρό αγώνα για ένα κομμάτι ψωμί.
«Ο Κουζηνός γράφει τακτικά στο liberal.gr και στο Facebook για την κατάσταση στη Βενεζουέλα. Οι ανταποκρίσεις του ήταν αρχικά γεμάτες ελπίδα και πείσμα, ωστόσο με τον καιρό η ελπίδα και το πείσμα υποχώρησαν και επικράτησε ο αγχώδης αγώνας για την καθημερινότητα, η αγωνία για την επιβίωση και ο φόβος για τον εμφύλιο» διαβάζουμε στη σελίδα της εκστρατείας.
Οι ειδήσεις απ' τη Βενεζουέλα βέβαια δεν είναι ευχάριστες (αποσύρονται στις τράπεζες τα "μεγάλα" χαρτονομίσματα) και ο Γιάννης αναρωτιέται αν τελικά θα προλάβει να πάρει το ποσό ώστε να ταξιδέψει αυτός, η γυναίκα του, το παιδί τους και τα έξι κατοικίδιά τους μακριά απ' το Καράκας. Πάντως ήδη 258 άνθρωποι τον βοήθησαν στον ένα μήνα που έχει περάσει απ' την έναρξη της καμπάνιας και με λίγη βοήθεια θα πιάσει το στόχο που χρειάζεται.
Spiral Knights Eco-Fest 2016
€10,289 / Indiegogo
Ένα οικολογικό-μουσικό φεστιβάλ στο όρος Τελέθριο στην Βόρεια Εύβοια ζήτησε απ' τους ενδιαφερόμενους να το στηρίξουν, και φυσικά να πάνε και να κατασκηνώσουν εκεί για όσο θα διαρκούσε.
Πριν από 4 μήνες όταν έπιασαν το στόχο τους έγραψαν: «Τα καταφέραμε!!! Για τρίτη συνεχόμενη καμπάνια μας πιάνουμε τον στόχο μας! Έτοιμοι για ένα επικό φεστιβάλ που θα ενώσει τις τελείες και θα σπάσει τα φράγματα, στην προσπάθεια για έναν πιο βιώσιμο κόσμο για όλους! Πάνω από 150 υποστηρικτές, δεκάδες επιχειρήσεις και εταιρίες, δεκάδες εγχειρήματα και εθελοντές, από περίπου 30 χώρες έκαναν τον στόχο του φεστιβάλ πραγματικότητα!
Συνεχίζουμε και σας περιμένουμε! Ευχαριστούμε όλους που είναι δίπλα μας, ένα με εμάς! Spiral Knights Eco-Fest 2016 is here to stay!»
Να πώς πέρασαν:
Monsieur Charlatan - Graphic Novel
€7,083 / Indiegogo
Η Αγγελική Σαλαμαλίκη (aka DrSlug) είναι η δημιουργός του αγγλόφωνου νουάρ web comic «Monsieur Charlatan» που εκτυλίσσεται στο Παρίσι του 1931 και είχε ήδη φανατικό κοινό απ' το 2014 που την είχαμε πρωτοπαρουσιάσει στη LIFO. Σπούδασε animation στην Αγγλία και το φιλμ της Lovein Disguise έχει προβληθεί σε διεθνή φεστιβάλ. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως σκιτσογράφος εκδοτικού οίκου και κάθε εβδομάδα ανανέωνε το «Monsieur Charlatan».
To webcomic αυτό θα γίνει λοιπόν βιβλίο, χάρη στην πρόσφατη επιτυχημένη καμπάνια που όχι μόνο ξεπέρασε το στόχο που είχε τεθεί αλλά έφτασε και το 118% χάρη στους 280 υποστηρικτές της. (Χαιρόμαστε πολύ, και περιμένουμε να το διαβάσουμε!)
σχόλια