Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, δυνατές ερμηνείες

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Είναι κορυφαία η Έμιλυ Κολιανδρή ως τηλεοπτική Ηλέκτρα.
0


ΗΛΕΚΤΡΑ: Ο ΜΥΘΟΣ-ΣΥΜΒΟΛΟ
 του ανταγωνισμού κόρης και μάνας για την αγάπη του πατέρα, λέει η αρχαία τραγωδία και εξ αυτής η σύγχρονη ψυχανάλυση.  

Στην τηλεοπτική, όμως, «Ηλέκτρα», την καθημερινή σειρά της ΕΤ1 –την παρακολουθούμε στο Ertflix–, ο ανελέητος ανταγωνισμός ξεσπάει για τον εραστή της Ηλέκτρας, που γίνεται και σύζυγος της κόρης.

Αυτός είναι ο πυρήνας μιας ιστορίας που εξελίσσεται με μια σαπουνοπερικής τεχνικής συναρπαστική πλοκή (για όσους αφήνονται στον ψυχαγωγικό εθισμό των θεαμάτων του είδους, και ανήκουμε σε αυτούς) με πολλές παράλληλες ιστορίες. Το σενάριο, που βασίζεται σε μια ιδέα της συγγραφέως Βίκυς Καπλάνη) υπογράφουν οι Μυρτώ Αρβανίτη και ο Θωμάς Ταμπάκης, και τη σκηνοθεσία η Βίκυ Μανώλη.

Αλλά δεν θα σταθούμε στην άρτια ομολογουμένως εφαρμογή των πάγιων σεναριακών μοτίβων των αντίστοιχων σειρών· διεφθαρμένοι πλούσιοι - αγνοί φτωχοί που υφίστανται του λιναριού τα πάθη μέχρι να δικαιωθούν, σατανικός δολοφόνος που στη δεύτερη σεζόν γίνεται ο καλός άγγελος των θυμάτων του, σεναριακή αδεία, κι ακόμη συγκλονιστικά μυστικά, ένα νόθο παιδί, βιασμοί, κορυφαία διλήμματα που οδηγούν ακόμη και σε φόνους –πολύ σαπουνοπερικό χαρακτηριστικό αυτό–, μέχρι και σε λαθρεμπόριο με Ιταλούς μαφιόζους οδηγεί η σεναριακή φαντασία (και η ανάγκη επιμήκυνσης του σεναρίου για να ολοκληρωθεί η σεζόν). 

Είναι κορυφαία η Έμιλυ Κολιανδρή ως τηλεοπτική Ηλέκτρα. Χαίρεσαι να την παρακολουθείς να αλλάζει εκφράσεις ανάλογα με τα συναισθήματα που απαιτεί ο ρόλος σε κάθε σκηνή, ακόμα και όταν το σενάριο ολισθαίνει στην αναπόφευκτη σαπουνοπερική ανοησία.

Για μας το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της «Ηλέκτρας» είναι οι δυνατοί γυναικείοι χαρακτήρες που απογειώνονται από τις ερμηνείες των ηθοποιών. Χαρακτήρες στους οποίους αποτυπώνεται με δραματική συνέπεια η πολυπλοκότητα της γυναικείας συμπεριφοράς.

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Για μας το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της «Ηλέκτρας» είναι οι δυνατοί γυναικείοι χαρακτήρες που απογειώνονται από τις ερμηνείες των ηθοποιών.

Είναι κορυφαία η Έμιλυ Κολιανδρή ως τηλεοπτική Ηλέκτρα. Χαίρεσαι να την παρακολουθείς να αλλάζει εκφράσεις ανάλογα με τα συναισθήματα που απαιτεί ο ρόλος σε κάθε σκηνή, ακόμα και όταν το σενάριο ολισθαίνει στην αναπόφευκτη σαπουνοπερική ανοησία: αριστοκρατική σύζυγος δημάρχου και στοργική μάνα, που δείχνει να ασφυκτιά και να αναζητά διεξόδους, καταπιεσμένη και ενοχική γιατί έχει στηρίξει σε ένα ψέμα τον γάμο και τη ζωή της, η πρωτότοκη κόρη της δεν είναι του συζύγου αλλά του αδελφού του, που τη βίασε και την εγκατέλειψε – όλα αυτά την καθιστούν ευάλωτη και απροστάτευτη απέναντι στο κύμα του παράνομου έρωτα που σαρώνει αντιστάσεις και συμβάσεις, με ξεσπάσματα όταν παίρνει τη ζωή στα χέρια της και τιμωρεί, αλλά, πάνω απ’ όλα, την καθιστούν μια μάνα που παλεύει με τη σκοτεινή πλευρά της ερωτευμένης γυναίκας για να προστατέψει την κόρη, που ερωτεύεται τον εραστή της. Μια γυναίκα που ανακαλύπτει ότι οι άνδρες γύρω της τη θεωρούν αρκετά χαζή ώστε της λένε ψέματα και την εξουσιάζουν.

Αλλά τι λαϊκό θέαμα θα ήταν η «Ηλέκτρα» αν δεν είχε και τις μέχρι κωμικής εξάρσεως δραματικές υπερβολές, ιδίως με τον χαρακτήρα του μοιραίου εραστή-καταλύτη-των-ισορροπιών, του Παύλου, του νέου και ωραίου καθηγητή στο γυμνάσιο που μόλις βλέπει την Ηλέκτρα να βουτάει με το κομπινεζόν στο ποτάμι την ερωτεύεται και τη διεκδικεί από τον σύζυγο, τον Σωτηράκη (εξαιρετικός ο Τάσος Γιαννόπουλος που, από αρνάκι, αποδεικνύεται καταχθόνιος εκδικητής). Ο Παύλος, βέβαια, είναι φυγάς του χουντικού καθεστώτος και βρίσκεται στην Αρσινόη με ψεύτικο όνομα και ιδιότητα, όμως αυτό δεν τον εμποδίζει διόλου να γίνει ο μοιραίος άνδρας για την οικογένεια της Ηλέκτρας, παρασύροντας μάνα και κόρη με τα λόγια. Για τη μάνα πηγαίνει, με την κόρη βρίσκεται παντρεμένος, αλλά εξελίσσεται σε μεγάλη απογοήτευση και για τις δυο.

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Η Έμιλυ Κολιανδρή με τον Απόστολο Τότσικα σε σκηνή της σειράς.

Απογοητευτική είναι η ερμηνεία του Απόστολου Τότσικα στον ρόλο του Παύλου. Ίδιος σε κάθε σκηνή, επίπεδος ακόμη και στον τόνο της φωνής: είτε ερωτική εξομολόγηση κάνει είτε θυμώνει, είτε αγκαλιάζει παράνομα την Ηλέκτρα είτε νόμιμα τη Νεφέλη, την κόρη της.

Σε αντίστιξη με τους γυναικείους χαρακτήρες, οι ανδρικοί καταλήγουν παγιδευμένοι στον τρόμο που τους προκαλεί η δυσνόητη γι’ αυτούς γυναικεία πολυπλοκότητα.

Η υπόθεση τοποθετείται χρονικά την εποχή της χούντας, έτσι δίνεται η ευκαιρία για μία ακόμη τηλεοπτική και ως εκ τούτου εξόχως ψυχαγωγική επεξεργασία του εθνικού και κοινωνικού τραύματος με τα συνήθη κλισέ του απόηχου εκείνων των χρόνων: οι επαναστάτες νέοι, ο χουντικός γυμνασιάρχης που διορίζεται από το καθεστώς και δήμαρχος (πολύ καλός στην κωμική εκδοχή του Περλεπέ ο Εμμανουήλ Γεραπετρίτης), ενώ η τοπική κοινωνία τον ειρωνεύεται και αντιδρά με σθένος στις χουντικές του επιταγές, όταν ευκαιρήσει από τα ιδιωτικά της πάθη και τις οικογενειακές δυστυχίες. Φυσικά, όλα αυτά διαδραματίζονται στο κλειστοφοβικό περιβάλλον μιας επαρχιακής νησιωτικής πόλης, της Αρσινόης, καθώς αυτό διευκολύνει την ένταση και την έμφαση στα ακραία χαρακτηριστικά χαρακτήρων και καταστάσεων.

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Ξεχωρίζει η Κατερίνα Διδασκάλου, η Δόμνα, μάνα της Ηλέκτρας.

Ξεχωρίζει η Κατερίνα Διδασκάλου, η Δόμνα, μάνα της Ηλέκτρας. Εξαιρετική στην απόδοση της τραγικής φιγούρας μιας γυναίκας ναυτικού που αντιμετωπίζει ολομόναχη τις δοκιμασίες του μεγαλώματος των κοριτσιών της στην επαρχία του ’60 και φτάνει να λυγίσει από ενοχές για τις επιλογές που αναγκάστηκε να κάνει.

Με ωριμότητα που μας εκπλήσει ευχάριστα ερμηνεύουν τους ρόλους των θυγατέρων της Ηλέκτρας, η Όλγα Μιχαλοπούλου ως Νεφέλη, η τρελά ερωτευμένη και εν τέλει σύζυγος του Παύλου, και η Ειρήνη Λαφαζάνη, η πρωτότοκη Δανάη, το μεγάλο μυστικό της Ηλέκτρας. Η αποκάλυψη των ψεμάτων κάνουν τη μάνα στόχο του ανελέητου θυμού τους. Η Τιτίκα της πολύ έμπειρης τηλεοπτικά Λουκίας Παπαδάκη, η συμπαθητική, κουτσομπόλα Μερόπη της Ευαγγελίας Μουμούρη, η ταβερνιάρισσα Ζωή με το προοδευτικό πνεύμα της Δανάης Λουκάκη, όλες οι ηρωίδες υπηρετούν με χάρη και συνέπεια οικείες, αναγνωρίσιμες συμπεριφορές, παρά τις υποχρεωτικές, δραματουργικά, εξάρσεις του σεναρίου. 

Το τρέιλερ της σειράς

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ