Financial Times: «Η Ελλάδα προσελκύει διεθνείς κινηματογραφικούς και τηλεοπτικούς παραγωγούς»

Financial Times: «Η Ελλάδα προσελκύει διεθνείς κινηματογραφικούς και τηλεοπτικούς παραγωγούς» Facebook Twitter
«Η Ελλάδα είναι ένα φυσικό τοπίο» © Louisa Gouliamaki/AFP via Getty
0

Καθώς οι τελευταίοι τουρίστες της σεζόν έφευγαν από τις Σπέτσες, ένα διεθνές καστ, ένα διεθνές κινηματογραφικό συνεργείο έφτανε για τα γυρίσματα του «The Lost Daughter», ένα δράμα βασισμένο σε μυθιστόρημα της Έλενα Φεράντε. 

«Είχαμε κάνει όλες τις προετοιμασίες αλλά ξέραμε ότι οι παραγωγοί ίσως έπρεπε να ακυρώσουν τα γυρίσματα την τελευταία στιγμή λόγω κορωνοϊού», λέει η αντιδήμαρχος Σπετσών, Ευγενία Φραγκιά. «Προς μεγάλη μας ανακούφιση, κατέφτασαν βάσει προγράμματος, ακολούθησαν όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα και κατάφεραν να κάνουν γυρίσματα στο νησί για πάνω από ένα μήνα. Ήταν μια θετική εμπειρία για όλους».

Οι Σπέτσες, ιδιαιτέρως γνωστές για τις ιστορικές επαύλεις πλοιοκτητών, είναι μια από τις τοποθεσίες που επωφελούνται από την κυβερνητική πρωτοβουλία, που στοχεύει να γίνει η Ελλάδα «κόμβος» για διεθνείς τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές.

«Η Ελλάδα είναι ένα φυσικό στούντιο», αναφέρει ο Λευτέρης Κρέτσος, που ξεκίνησε το σχέδιο το 2018 ενώ ήταν υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης. «Διαθέτει μια τεράστια ποικιλία από τοπία, ένα μοναδικό φως για πλάνα καθώς και μια μακρά περίοδο για εξωτερικά γυρίσματα».

Στο «The Lost Daughter», οι Σπέτσες χρησιμοποιήθηκαν ως ένα ειδυλλιακό θερινό θέρετρο στην Ιταλία, όπου λαμβάνει χώρα το μυθιστόρημα της Φεράντε.

Στην ταινία «Η Χαμένη Κόρη», οι Σπέτσες προβάλλονται ως ένα ειδυλλιακό θέρετρο στην Ιταλία, όπου λαμβάνει χώρα και η ιστορία της συγγραφέως.

 

Ο κ. Κρέτσος, ωστόσο, παραδέχεται ότι πριν την εφαρμογή του προγράμματος, υπήρχαν σημαντικά γραφειοκρατικά εμπόδια σε ό,τι αφορά το γύρισμα ταινιών στην Ελλάδα. «Ήταν τόσο δύσκολο να πάρεις άδεια για γύρισμα, ειδικά σε γνωστούς αρχαιολογικούς χώρους, με αποτέλεσμα να γίνονται ελάχιστα διεθνή φιλμ», λέει.

Πριν μερικά χρόνια, όταν ο παραγωγός Κρίστοφερ Χολ ξεκίνησε να δουλεύει πάνω σε μια τηλεοπτική σειρά βασισμένη στις ζωές της εκκεντρικής οικογένειας Ντάρελ, η οποία ζούσε στην Κέρκυρα τη δεκαετία του '30, σκέφτηκε να κάνει τα γυρίσματα στη Μάλτα ή την Κροατία αντί για το μέρος όπου συνέβαινε η ιστορία του βιβλίου.

«Ευτυχώς, επιμείναμε στην Κέρκυρα και το ίδιο το νησί έγινε ένας οικείος χαρακτήρας της σειράς», δήλωσε ο Χολ.

Το πρόγραμμα των 75 εκατομμυρίων ευρώ προσφέρει έναν συνδυασμό από χρηματικά και φορολογικά κίνητρα σε ξένους παραγωγούς κινηματογράφου, τηλεόρασης και παιχνιδιών, ενθαρρύνοντάς τους να συνεργαστούν με τοπικές επιχειρήσεις που παρέχουν τεχνική και άλλου είδους υποστήριξη στα συνεργεία των ταινιών.

Αυτό ενισχύει τις βιομηχανίες παραγωγής δημιουργικού περιεχομένου, ενώ βοηθά στη διεύρυνση της ελληνικής οικονομίας, καθώς προωθεί τον τουρισμό σε λιγότερο γνωστές περιοχές.

Τα κίνητρα περιλαμβάνουν επιστροφή έως και 40% των ελληνικών δαπανών σε έργα με προϋπολογισμό άνω των 100.000 ευρώ και φορολογική έκπτωση 30%, ενώ εξομαλύνονται φορολογικά και λογιστικά προβλήματα που δυσκολεύουν τη ζωή των παραγωγών.

 

Για παράδειγμα τα έσοδα του «The Lost Daughter», σε σκηνοθεσία Μάγκι Τζίλενχαλ και πρωταγωνίστρια την βραβευμένη με Όσκαρ Ολίβια Κόλμαν, θα πάνε εν μέρει στην αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν τοπικές επιχειρήσεις στη διάρκεια της -λόγω κορωνοϊού- καταστροφικής τουριστικής περιόδου. 

Το ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων) δήλωσε ότι 77 αιτήσεις από ξένους παραγωγούς ταινιών έχουν εγκριθεί μέχρι στιγμής ενώ περισσότερες από 20 βρίσκονται υπό εξέταση.

«Η διαδικασία αιτήσεων έχει σχεδιαστεί ώστε να δίνει άμεσα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, αν είμαστε ικανοποιημένοι με την περίληψη της πλοκής, δεν ζητάμε ολόκληρο το σενάριο», λέει ο Πάνος Κουάνης, πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ. 

Η Αμάντα Λιβανού, πρόεδρος της Neda Film, εταιρία παραγωγής στην Αθήνα, λέει: «Είναι πολύ πιο εύκολο να δουλέψεις τώρα. Ένα σημαντικό πράγμα είναι ότι έχουν αφαιρεθεί τα μακροχρόνια εμπόδια σε πρόσληψη και πληρωμή των έξτρα, οπότε η Ελλάδα είναι σε θέση να φιλοξενεί παραγωγές σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα». 

Η ίδια εργάζεται με παραγωγούς από Γαλλία και Ρουμανία στο δράμα «Broadway», που διαδραματίζεται στην Αθήνα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Η Αθήνα μεταμορφώνεται επίσης σε Μέση Ανατολή για την δεύτερη σεζόν του «Tehran», ενός ισραηλινού κατασκοπικού θρίλερ στο AppleTV, που γυρίζεται εξ ολοκλήρου στην ελληνική πρωτεύουσα. 

Στις Σπέτσες, ο ιδιοκτήτης καφέ Σπύρος Μιχαλάκης ήδη ανυπομονεί για την επόμενη τηλεοπτική εμφάνιση του νησιού: μια σειρά βασισμένη στο «The Magus», ένα μπεστ σέλερ της δεκαετίας του 1960 που διαδραματίζει στις Σπέτσες βρίσκεται στα σκαριά. Ο συγγραφέας Τζον Φόουλς δίδασκε εκεί. 

«Θα είναι η καλύτερη δυνατή προώθηση του νησιού», λέει ο κ. Μιχαλάκης. «Μια μεγάλη τηλεοπτική σειρά θα μας έβαζε όντως στον διεθνή χάρτη». 


Με πληροφορίες από Financial Times

Ελλάδα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ