«Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
0

Στο προ-νεοκλασικό κτίριο που στεγάζει το Σωματείο Ελληνικών Χορών «Δόρα Στράτου», ένα ζωντανό μουσείο του ελληνικού χορού, η ταμπέλα θυμίζει ότι το τετραώροφο κτίριο είχε κατασκευαστεί από τον φιλέλληνα ιστορικό Τζορτζ Φίνλεϊ. Αργότερα, στη δεκαετία του ’20, στέγασε τη Σχολή Διαλησμά, ενώ το διάστημα 1936-1963 το Α’ Πρότυπο Γυμνάσιο Αρρένων. Στο διατηρητέο αυτό κτίριο, μια άλλοτε ήσυχη και άλλοτε βουερή κυψέλη δραστηριοτήτων, λειτουργούν τα γραφεία του Θεάτρου «Δόρα Στράτου». Πριν συναντήσουμε τον κ. Άλκη Ράφτη, πρόεδρο του σωματείου, η κ. Αγγελική Χριστοφιλοπούλου μάς ξεναγεί στους ορόφους.

Όπως κάθε Τετάρτη εδώ και 17 χρόνια, παραδίδονται δωρεάν μαθήματα ελληνικού παραδοσιακού κεντήματος. Σκυμμένες επάνω σε μοναδικά σχέδια, οι ηλικιωμένες μαθήτριες αυτής της εξαιρετικά δημιουργικής τάξης διδάσκονται βελονιές από τη μοναδική σε μέγεθος και πλούτο συλλογή του Θεάτρου «Δόρα Στράτου», που αριθμεί 2.000 πλήρεις φορεσιές, με κοσμήματα και εξαρτήματα, φτιαγμένες στα χωριά. Αν και η βιομηχανική ανάπτυξη και τα επιτεύγματα της τεχνολογίας έδωσαν διαφορετική διάσταση στις παραδοσιακές χειροτεχνίες, και αναντίρρητα και στην κεντητική, εδώ υπάρχει η ζωντανή απόδειξη της προσπάθειας για τη διάσωση και την ανάδειξη μορφών, εικόνων και συμβόλων που αποτύπωναν συναισθήματα, ενός ολόκληρου κόσμου, μιας τέχνης που προσφέρεται και σήμερα για γνωριμία, που υπογραμμίζει την αξία της αισθητικής, της δημιουργίας και της τεχνικής τελειότητας και αξίζει να διασωθεί και να μη μείνει κλεισμένη και απαξιωμένη στα σεντούκια με τις προίκες των γιαγιάδων.

Αφήνοντας τις γυναίκες που με συγκινητική υπομονή και μέτρημα έχουν καταγράψει μέχρι σήμερα πάνω από 200 παραδοσιακές βελονιές, από τις οποίες οι περισσότερες είχαν εξαφανιστεί, και διασώζουν κεντίδια και κεντήματα σε σχέδια μιας μεγάλης παράδοσης που άνθησε σε όλη την Ελλάδα, περνάμε στις αίθουσες χορού. Τα περισσότερα μαθήματα φυσικά γίνονται στη μεγάλη κλειστή αίθουσα στον λόφο Φιλοπάππου, όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Λειτουργούν περισσότερα από 30 τμήματα και τα μαθήματα παραδίδονται από ειδικά εκπαιδευμένους δασκάλους, χορευτές του συγκροτήματος, που έχουν πάνω από 500 παραστάσεις στο ενεργητικό του ο καθένας. Το πνεύμα της διδασκαλίας είναι ότι ο χορός δεν είναι μόνο κίνηση. Μαζί με τις χορευτικές κινήσεις δίνονται ποικίλες πληροφορίες για την περιοχή, την περίσταση, τη μουσική, τη φορεσιά και άλλα στοιχεία που συνδέονται με τον εκάστοτε χορό.

«Η Στράτου, χωρίς να έχει προηγούμενη σχέση με τον χώρο του παραδοσιακού χορού, έπρεπε να υπερνικήσει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, ότι αυτά ήταν χωριατιά, ότι ήταν βλάχικα. Σήμερα αυτά φαίνονται εξωτικά, αλλά τότε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο· τα νυφικά, για παράδειγμα, που ήταν κεντημένα, τα έκρυβαν για να τις θάψουν με αυτά, έτσι χάθηκαν πολλά κειμήλια, τα είχαν για πέταμα». 

Όλοι οι κάτοικοι της Αθήνας γνωρίζουν το θέατρο της Δόρας Στράτου στου Φιλοπάππου, ένα κηποθέατρο που διαμορφώθηκε τη δεκαετία του ’50, με μόνιμο σκηνικό του ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου. Απέναντι από την Ακρόπολη, μέσα στα πεύκα, στο κέντρο της Αθήνας αλλά μακριά από τους θορύβους της σύγχρονης πόλης, είναι ο ιδανικός χώρος για τη σκηνική παρουσίαση του πιο ελληνικού θεάματος. Η σκηνή είναι ιδιαίτερα μεγάλη, ώστε να επιτρέπει την ανάπτυξη των χορευτών σε κύκλο, όπως περίπου γίνεται στις πλατείες των χωριών και στα πανηγύρια, ενώ δίπλα στο θέατρο κατασκευάστηκε μια μεγάλη κλειστή αίθουσα για τις πρόβες και τα μαθήματα.

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Η Δόρα Στράτου με τον Μάνο Χατζηδάκι και τις πρωτοχορεύτριες της. Θέατρο Φιλοπάππου 1965. Φωτ.: Αρχείο Δόρας Στράτου
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Η Δόρα Στράτου με τον Σπύρο Βασιλείου. Σχέδιο μακέττας θεάτρου Φιλοπάππου.1965
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Η Δόρα Στράτου με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τον πρωθυπουργό της Γαλλίας Μτεμπρέ, 1961. Φωτ.: Αρχείο Δόρας Στράτου

Η γυναίκα που βρίσκεται πίσω από την ιστορία της διάσωσης των ελληνικών χορών, με όραμα να σώσει από τη λήθη τον γνήσιο ελληνικό χορό, δημιουργώντας γι’ αυτόν ένα «ζωντανό μουσείο», το οποίο αργότερα επεκτάθηκε και σε άλλες δραστηριότητες, δεν είναι άλλη από τη Δόρα Στράτου. Όπως η Αγγελική Χατζημιχάλη, έτσι και η Δόρα Στράτου είναι γυναίκες της γενιάς του ’30 που αφιέρωσαν τη ζωή τους στη διάσωση της παράδοσης. 

Η Δόρα Στράτου γεννήθηκε το 1903 στην Αθήνα. Κόρη του πολιτικού, υπουργού και πρωθυπουργού Νικόλαου Στράτου, εγγονή του θεατρικού συγγραφέα Δημητρίου Κορομηλά, μεγάλωσε στο μεγαλοαστικό περιβάλλον της Αθήνας των αρχών του αιώνα, μαθαίνοντας ξένες γλώσσες και έχοντας  δάσκαλο στο πιάνο τον Δημήτρη Μητρόπουλο. Όταν ο πατέρας της καταδικάστηκε για εσχάτη προδοσία και τουφεκίστηκε, η οικογένεια έφυγε από την Ελλάδα, ενώ βρέθηκαν απότομα στο κατώφλι της φτώχειας, εφόσον η περιουσία τους είχε δημευθεί. Με το τραύμα του κοινωνικού υποβιβασμού, αφού έζησε 10 χρόνια με τη μητέρα της στο εξωτερικό, επέστρεψε στην Ελλάδα το 1932 και άρχισε να συναναστρέφεται τη νέα γενιά πνευματικών ανθρώπων του Μεσοπολέμου, ενώ μετά την Κατοχή βοήθησε τον Κάρολο Κουν να ιδρύσει το Θέατρο Τέχνης.

«Από τη φιλία και τη συνεργασία μου με τον Κουν έμαθα πολλά, πάμπολλα πράγματα για το θέατρο», γράφει. «Έμαθα τον μηχανισμό, την οργάνωση, την ισορροπία δυνάμεων του έμψυχου υλικού, τι θα πει ρυθμός σε παράσταση −τάιμινγκ− ανάσα, όπως στο τραγούδι, ανέβασμα της εντάσεως. Τι μπορείς να ζητάς από τον άνθρωπο για το έργο, και πότε, για να βγει καλή η παράσταση», γράφει. 

Το 1952 έτυχε να δει το εκατονταμελές κρατικό φολκλορικό συγκρότημα της Γιουγκοσλαβίας που περιόδευε στις διάφορες χώρες προβάλλοντας τους δημοτικούς χορούς, τις μουσικές και τις φορεσιές της χώρας του. Ήταν κάτι το πρωτοφανές για την Ελλάδα. Εκεί έπεσε ο πρώτος σπόρος για τη δημιουργία ενός μόνιμου συγκροτήματος, ικανού να δίνει καθημερινές παραστάσεις και να κάνει περιοδείες στο εξωτερικό, με μεγάλο ρεπερτόριο, με πλούσια ιματιοθήκη από όλη την Ελλάδα, και γενικά με ένα πρόγραμμα που να κερδίζει τον θεατή. Έτσι, το 1953 ίδρυσε το σωματείο «Ελληνικοί χοροί – Δόρα Στράτου», που έκανε τις πρώτες του παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο του Πειραιά. 

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Πίνακας του Τσαρούχη φιλοτεχνημένος για την Δόρα Στράτου

Σε ηλικία 50 ετών αρχίζει να δουλεύει εξαντλητικά, γυρίζοντας στα χωριά, μαζεύοντας χορούς, τραγούδια, φορεσιές και κοσμήματα. Επιλέγει τους καλύτερους χορευτές και οργανοπαίχτες για να πλαισιώσουν το συγκρότημα. Δίνει παραστάσεις στην Ελλάδα και περιοδεύει θριαμβευτικά σε 21 χώρες. 

«Ο χορός είναι η πιο άμεση εκδήλωση των ανθρωπίνων συναισθημάτων», γράφει. «Η πιο ζωντανή. Είναι η ανάγκη του υποσυνείδητου, που μέσα σε αυτό είναι συγκεντρωμένα, ανάκατα, τα πάντα. Ο άνθρωπος λειτουργεί ενστικτωδώς. Η μόρφωση είναι απλά βοηθητική. Πόσοι είναι οι άνθρωποι που δεν ξέρουν ούτε την υπογραφή τους να βάλουν κι ωστόσο έχουν μια ενστικτώδη ευπρέπεια, εντιμότητα και καλοσύνη. Οι λαοί δεν έχουν χαρτιά και μολύβια για να αποτυπώσουν τα συναισθήματά τους. Ούτε και καιρό. Δούλευαν, πολεμούσαν και κάποτε παίρνανε μια ανάσα χορεύοντας. Ο χορός δεν έχει δική του γραφή. Δυστυχώς», έλεγε. 

«Η Στράτου, χωρίς να έχει προηγούμενη σχέση με τον χώρο του παραδοσιακού χορού, όπως είχε η Ραλλού Μάνου με τον χώρο του έντεχνου χορού, έπρεπε να υπερνικήσει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, ότι αυτά ήταν χωριατιά, ότι ήταν βλάχικα. Σήμερα αυτά φαίνονται εξωτικά, αλλά τότε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο· τα νυφικά, για παράδειγμα, που ήταν κεντημένα, τα έκρυβαν για να τις θάψουν με αυτά, έτσι χάθηκαν πολλά κειμήλια, τα είχαν για πέταμα. Με κόπο διασώθηκαν ολοκληρωμένες φορεσιές μεγάλης αξίας, τις οποίες δύσκολα μπορούμε να ξαναράψουμε, γιατί δεν υπάρχουν πια αυτά τα υλικά», λέει ο πρόεδρος του Δ.Σ. κ. Άλκης Ράφτης, ενώ μας ξεναγούν με την κ. Αγγελική Χριστοφιλοπούλου στην ιματιοθήκη με τις 2.500 φορεσιές, έναν εθνικό πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμα της Στράτου.

Αυτό είναι και το μόνο περιουσιακό στοιχείο του σωματείου, οι φορεσιές του. Πρόκειται για έναν πραγματικό θησαυρό, τη μεγαλύτερη σε μέγεθος και σε αξία συλλογή του είδους. Περίπου 2.500 φορεσιές με τα κοσμήματα και τα εξαρτήματά τους, ραμμένες στα αντίστοιχα χωριά σε άλλες εποχές. Η συλλογή αυτή αποτελεί συγχρόνως την ιματιοθήκη του θεάτρου, παρουσιάζει δηλαδή την ιδιομορφία, σε σύγκριση με τις συλλογές των μουσείων, ότι οι φορεσιές φοριούνται, ζουν στη σκηνή του θεάτρου, με τα αντίστοιχα προβλήματα συντήρησης και φύλαξης. Μερικές φορεσιές είναι πάρα πολύ βαριές, άλλες είναι κεντημένες με χρυσή κλωστή και συνοδεύονται από παραδοσιακά κοσμήματα. 

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Συναντάμε συνολικά 98 τύπους γυναικείων και 44 τύπους αντρικών στολών, συνήθως με 10 ή περισσότερες φορεσιές στον κάθε τύπο. Πέρα από αυτές, υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός από κομμάτια, είτε από τις ίδιες φορεσιές είτε από άλλες.

Περίπου 1.000 φορεσιές φοριούνται στις παραστάσεις κάθε καλοκαίρι. Ειδικευμένο προσωπικό βοηθά τους χορευτές να ντυθούν σωστά και φροντίζει για την αντιμετώπιση της φθοράς, την αποθήκευση, το καθάρισμα κ.ά., ενώ οι φορεσιές έχουν παρουσιαστεί σε ειδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.  

Η Δόρα Στράτου κατόρθωσε, αγοράζοντας συνεχώς επί 30 χρόνια παλιές φορεσιές από τα χωριά, να προικίσει το σωματείο με τη μεγαλύτερη συλλογή της Ελλάδας. Παλιές φορεσιές σαν κι αυτές δεν υπάρχουν πλέον στα χωριά, ούτε μπορούν να ξαναγίνουν, γιατί έχουν χαθεί τα υλικά και οι τεχνίτες. Το ίδιο ισχύει και για όσα τις συνοδεύουν, πολλά παραδοσιακά κοσμήματα, καθώς και ένας μεγάλος αριθμός αντικειμένων (παραδοσιακά υποδήματα, μάσκες, σπαθιά, μαντίλια, κουδούνια). 

Η Δόρα Στράτου είχε τόσο πάθος για τη συλλογή αυτή και τη διάσωσή της, που σταματούσε κάθε γυρολόγο, κάθε παλιατζή της εποχής της όταν έβλεπε ότι έχει έστω και ένα μικρό κομμάτι από φορεσιά στην πραμάτεια του και το αγόραζε. Έδωσε αξία σε πράγματα που θεωρούνταν άχρηστα, ευτελή αλλά προέρχονταν από μια στιβαρή παράδοση.

Ανάμεσα στις φορεσιές ξεχωρίζουν τα ιστορικά πλέον αντίγραφα που έκανε ο Γιάννης Τσαρούχης, φορεσιές ζωγραφιστές σαν αυθεντικές, με τα κοσμήματα –που ακόμα και σήμερα μοιάζουν αληθινά– να είναι φτιαγμένα από δέρμα, ενώ ζωγραφιστό είναι και το χρυσοκέντητο γιλέκο του τσολιά. Η Στράτου έπρεπε να φτιάξει δέκα και περισσότερες φορεσιές από κάθε τόπο για να φορούν οι χορευτές της, κάτι που δεν επέτρεπαν τα οικονομικά της. Δεν θα μπορούσε να βρει ομοιόμορφες, αφού με κόπο και μεγάλες δυσκολίες είχε καταφέρει να έχει μία πλήρη φορεσιά από κάθε περιοχή. 

«Βρήκα τον Γιάννη Τσαρούχη, τον μόνο ειδικό τόσο για την ιστορία των φορεσιών όσο και για την πρακτική λύση, τη θεατρική. Ο μεγάλος αυτός σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου μας έχει καταγίνει με τις φορεσιές του τόπου και έχει φοιτήσει σε ένα μεγάλο σχολειό: στην αυθεντία που έχουμε στον τόπο μας, την Αγγελική Χατζημιχάλη. Ο Τσαρούχης θα μου λύσει το πρόβλημα: αντιγραφές από τις φορεσιές του Μουσείου Μπενάκη, όπου έχει μεγάλη συλλογή», γράφει η Δόρα Στράτου στη μυθιστορηματική αυτοβιογραφία της. 

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η φορεσιά, όπως και η μουσική, είναι συνθετικό στοιχείο κάθε είδους χορού, ιδιαίτερα όμως του παραδοσιακού. Για τον «παλιό» άνθρωπο του χωριού οι έννοιες του χορού και της φορεσιάς ήταν σύμφυτες: ο καλός χορευτής έπρεπε να είναι πρώτα απ’ όλα καλοντυμένος. Πέρα όμως από τον χορό, η φορεσιά ως προέκταση και απεικόνιση του ανθρώπινου σώματος αποτελεί βασικό εργαλείο για την κατανόηση του ανθρώπου και της κοινωνίας. Μπορεί δηλαδή κανείς να «διαβάσει» σε μια φορεσιά την ιστορία και τις τοπικές συνθήκες ενός χώρου, τη διάρθρωση και τις αξίες μιας κοινωνίας, τη θέση και την προσωπικότητα ενός ατόμου. Τα μέρη μιας φορεσιάς έχουν αρχικά μια πρακτική χρησιμότητα: να κρύψουν ή να αναδείξουν ορισμένα μέρη του σώματος, να μεταφέρουν προσωπικά αντικείμενα κ.λπ., ανάγκες που μπορούν να καλυφθούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. 

Η φορεσιά ικανοποιεί και άλλες, λιγότερο εμφανείς ανάγκες. Στο φαντασιακό επίπεδο, η φορεσιά λειτουργεί ως μέσο προβολής της συλλογικής εικόνας του ανθρώπινου σώματος και τείνει να δώσει μιαν εικόνα του σώματος όπως θα ‘πρεπε να είναι και όχι όπως είναι. Σ’ αυτό συντελεί το γεγονός ότι τα ίδια ρούχα περνάνε από τη μια γενιά στην άλλη, καθώς και το ότι η διαδικασία της κατασκευής τους δεν είναι προσωπική υπόθεση, όπως σήμερα. Παράλληλα, η φορεσιά λειτουργεί και σαν στολή με την στρατιωτική έννοια. Εξασφαλίζοντας δηλαδή μια βασική ομοιομορφία, δηλώνει με ορισμένα διακριτικά σύμβολα την κοινωνική ομάδα στην οποία ανήκει το άτομο καθώς και τη βαθμίδα που κατέχει στην ιεραρχία της, αλλά και την εθνολογική ομάδα, λειτουργώντας έτσι ως ανασταλτικό της επιμειξίας, περιφρουρώντας την ταυτότητα. Η φορεσιά είναι ένας ατομικός φάκελος που περιέχει ολόκληρη την κοινωνική και προσωπική ιστορία του ατόμου, ανοιχτός γι’ αυτόν που ξέρει να τον διαβάσει.

Μέσα στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων υπάρχει πάντα χώρος για έκφραση των προσωπικών προτιμήσεων. Το χρώμα με το οποίο βάφεται το ύφασμα, το σχέδιο του κεντήματος, λίγο στραβά το φέσι ή πιο σφιχτό το δέσιμο του μαντιλιού, μικρές παραλλαγές πάνω στο βασικό θέμα που προδίδουν το γούστο και το μεράκι, τη διάθεση να διαφοροποιηθεί κανείς ή να αρέσει στους άλλους. 

Οι γυναίκες των χωριών βιάστηκαν να ξεφορτωθούν τις φορεσιές που έβρισκαν στις κασέλες. Όσες έμειναν βρίσκονται κυρίως στα μουσεία και στις ιδιωτικές συλλογές, στα χορευτικά συγκροτήματα, στις αποθήκες των εμπόρων ή στο εξωτερικό. Σκορπισμένες, «διαμελισμένες», μακριά από τους ανθρώπους που ήξεραν τη χρήση, τη φροντίδα και τη σημασία τους, έγιναν άψυχα μουσειακά αντικείμενα ή εμπόρευμα. Το νήμα κόπηκε.

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Στην Ελλάδα λίγοι ενδιαφέρθηκαν σοβαρά για την παραδοσιακή φορεσιά. Από την αρχή, η προσέγγιση που ακολουθήθηκε ήταν κυρίως συλλεκτική ή περιγραφική. Η συλλεκτική προσπάθεια ήταν τελικά σωτήρια, γιατί έτσι διασώθηκε στα μουσεία ένας μεγάλος αριθμός φορεσιών πριν από την εμπορευματική καταιγίδα. Όπως η κατασκευή, η συντήρηση και η κουβέντα γύρω από τη φορεσιά απασχολούσε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μιας γυναίκας, με τον ίδιο σχεδόν τρόπο απασχόλησε και τη Δόρα Στράτου σε όλη της τη διαδρομή.

Πολλοί την πολέμησαν, άλλοι τόσοι έβρισκαν το όραμά της ανέφικτο, ωστόσο στο πλευρό της στάθηκε μια μακριά σειρά από τους επιφανέστερους δημιουργούς, και εκείνη συνεργάστηκε μαζί τους για τη διαμόρφωση του θεάματος. Να μερικοί από αυτούς: Μανόλης Ανδρόνικος, Φοίβος Ανωγειανάκης, Σπύρος Βασιλείου, Δέσπω Διαμαντίδου, Κωνσταντίνος Δοξιάδης, Μάρκος Δραγούμης, Σίμων Καράς, Κάρολος Κουν, Δημήτρης Λουκάτος, Δημήτρης Μητρόπουλος, Γιάννης Τσαρούχης, Αντώνης Φωκάς, Μάνος Χατζιδάκις, Αγγελική Χατζημιχάλη, Δημήτρης Χορν. Ως χορευτές πέρασαν από το συγκρότημα, μεταξύ άλλων, οι μετέπειτα σκηνοθέτες Κώστας Γαβράς και Κώστας Τσιάνος, η ενδυματολόγος Τατιάνα Γιανναρά και η λαογράφος Αλίκη Λάμπρου.

Από τις παλιότερες επιτόπιες έρευνες που είχε κάνει η Δόρα Στράτου, τα αποτελέσματα των οποίων δημοσιεύονται σε περιοδικά και συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει συγκεντρωθεί πολύτιμο λαογραφικό υλικό σε φωτογραφίες, κινηματογραφήσεις, ηχογραφήσεις.

Η Στράτου έδωσε έμφαση στην ποιότητα –προσέχοντας την κάθε λεπτομέρεια με τον πιο σχολαστικό τρόπο– και στην πιστότητα, φροντίζοντας να μην απομακρυνθεί από το παραδοσιακό πρότυπο. Κατάλαβε ότι οι ελληνικοί χοροί διακρίνονται για την τελετουργικότητά τους και όχι για τη θεαματικότητα της κίνησης. Αυτό είναι κάτι που λίγοι δάσκαλοι χορού έχουν καταλάβει, ακόμα και μετά από τόσα χρόνια. Έγραψε τρία βιβλία: «Μια παράδοση, μια περιπέτεια», «Ελληνικοί χοροί, ένας ζωντανός δεσμός με το παρελθόν» και «Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί». Εξέδωσε μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο σειρές δημοτικής μουσικής με 45 δίσκους.

Η κληρονομιά της είναι ανεκτίμητη. Είναι και στο δικό μας χέρι να μη βυθιστεί στη λήθη το ζωντανό μουσείο που άφησε πίσω της. Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον για την παράδοση έχει αναθερμανθεί και δεν είναι λίγοι αυτοί που δεν θεωρούν ξεπερασμένο το να μάθουν παραδοσιακούς χορούς. Η περιουσία του Θεάτρου «Δόρα Στράτου», εκτός από τις φορεσιές, είναι το έμψυχο υλικό του: ερευνητές, χορευτές, μουσικοί, συντηρητές και δάσκαλοι, όλοι εθελοντές που πιστεύουν στη διατήρηση της παράδοσης ως μέρος της συνέχειάς μας. 

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ