Άγνωστοι βεβήλωσαν το Εβραϊκό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης

Άγνωστοι βεβήλωσαν το Εβραϊκό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
6

Άγνωστοι τα ξημερώματα της 29ης Μαΐου παραβίασαν το προστατευτικό κιγκλίδωμα του τοίχου του Εβραϊκού νεκροταφείου της Θεσσαλονίκης, εισήλθαν στον χώρο και προκάλεσαν φθορές σε γλάστρες, ανθοστήλες και άλλα μαρμάρινα καλλωπιστικά στοιχεία.

Η Ισραηλιτική Κοινότητα της πόλης εξέδωσε ανακοίνωση εκφράζοντας τη λύπη και την αγανάκτησή της για τη βεβήλωση του νεκροταφείου και καταδίκασε το γεγονός. "Είναι θλιβερό ένα νεκροταφείο να βεβηλώνεται από αγνώστους. Μας λυπεί αφάνταστα το γεγονός. Τα στοιχεία που βεβηλώνουν ένα νεκροταφείο δεν μπορεί να τα χαρακτηρίσει κανείς" σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης Δαβίδ Σαλτιέλ.

Αυτό είναι το νεώτερο εβραϊκό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης. Το αρχαίο νεκροταφείο της κοινότητας περιελάμβανε έκταση περίπου 300.000 τ.μ. στον χώρο της σημερινής Πανεπιστημιούπολης και καταστράφηκε από τους Ναζί. Τα ταφικά μνημεία λεηλατήθηκαν και διασκορπίστηκαν σε ολόκληρη την πόλη.

Στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης παραχωρήθηκε το νέο νεκροταφείο της, στην περιοχή της Σταυρούπολης, το 1938 και ορισμένα από τα διασωθέντα μάρμαρα του παλιού νεκροταφείου μεταφέρθηκαν εκεί.

Ελλάδα
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

2 σχόλια
οι Ελληνες συνεργάτες των Γερμανών επέμεναν να περιληφθεί στα ανταλλάγματα και η παραχώρηση στο Δήμο του Εβραϊκού νεκροταφείου, που κάλυπτε έκταση 350 στρεμμάτων και φιλοξενούσε εκατοντάδες χιλιάδες τάφους. Τον Οκτώβριο του 1942, οι Ελληνικές αρχές ειδοποίησαν την Εβραϊκή κοινότητα να σταματήσει κάθε χρήση του νεκροταφείου και να χτίσει δύο νέα στις παρυφές της πόλης· κάθε καθυστέρηση θα σήμαινε άμεση κατεδάφιση. Όταν ζητήθηκε μια παράταση μέχρι να τελειώσει ο χειμώνας, η απάντηση του Δήμου ήταν να στείλει άμεσα 500 εργάτες που άρχισαν να καταστρέφουν τους τάφους, σκορπώντας λείψανα και στοιβάζοντας τις ταφόπλακες. Οι Γερμανοί επωφελήθηκαν άμεσα κατάσχοντας ένα μέρος από τις πλάκες για στρώσιμο δρόμων (και την κατασκευή μιας πισίνας). Αλλά οι Ελληνες, υπηρεσίες κι ιδιώτες, πλιατσικολόγησαν τα περισσότερα. Μέσα σε διάστημα λίγων εβδομάδων το νεκροταφείο είχε αφανιστεί, ενώ αυλές και μάντρες είχαν γεμίσει από ταφόπλακες για μελλοντικές οικοδομικές χρήσεις. Το έργο συνέχισαν οι τυμβωρύχοι που έσκαβαν τους τάφους αναζητώντας κοσμήματα και τιμαλφή (τα τρωκτικά συνέχισαν το άθλημα για χρόνια ακόμη). Στην καταστροφή αυτή, οι κατοχικές αρχές έδωσαν το πράσινο φως, αλλά ούτε η πρωτοβουλία, ούτε η εφαρμογή ήταν δικιά τους. http://www.sarajevomag.gr/entipa/teuhos_13/i13_p17_vourkos.htmlΛίγο μετά την κατάληψη της Θεσσαλονίκης από τους Γερμανούς, στις 8 Απριλίου 1941, μία ομάδα πολιτών, ανάμεσά τους και μέλη του δημοτικού συμβουλίου, αιτήθηκε από τη διοίκηση των Ναζί την απαλλοτρίωση της συνολικής έκτασης του νεκροταφείου. Καθώς η απόφαση για την ολοκληρωτική καταστροφή της μεγάλης Εβραϊκής κοινότητας της πόλης είχε ήδη ληφθεί, οι Γερμανοί ήταν ιδιαίτερα πρόθυμοι να συναινέσουν. Τον επόμενο χρόνο ανακοινώθηκε στην Ισραηλιτική Κοινότητα μία διαταγή για την άμεση απαλλοτρίωση δύο μεγάλων εκτάσεων του νεκροταφείου, η πρώτη βρισκόταν ακριβώς μπροστά από το Πανεπιστήμιο και η δεύτερη στα βορειοανατολικά, κοντά στις Σαράντα Εκκλησιές. Επιτράπηκε η διατήρηση των τάφων που είχαν χτιστεί τα τελευταία 30 χρόνια, ενώ διατάχθηκε να ξεκινήσει άμεσα η εκταφή των λειψάνων από τους υπόλοιπους.Το νεκροταφείο επρόκειτο να καταστραφεί μετά την ολοκλήρωση των εκταφών. Η διαδικασία ήταν φρικτή, καθώς οι τάφοι καταστρέφονταν ανεξάρτητα από την παλαιότητα ή το ιστορικό ενδιαφέρον των επιγραφών. Βουνά από τούβλα που κάλυπταν τα μνήματα κατασχέθηκαν από τους Γερμανούς ή διατέθηκαν σε Έλληνες Χριστιανούς με ή χωρίς αντάλλαγμα. Ο αρχαιολόγος Πελεκανίδης εργάστηκε σε συνεργασία με τις ομάδες καταστροφής και εξέτασε τεράστιο όγκο επιγραφών, προκειμένου να διασωθούν εκείνες που έφεραν Λατινικές, Ελληνικές ή Βυζαντινές επιγραφές. Οι Εβραϊκές επιγραφές αγνοήθηκαν. Μεγάλος αριθμός μεταφέρθηκε και χρησιμοποιήθηκε ως δομικά υλικά για την ανοικοδόμηση της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου. Μέσα σε ένα μήνα, η σπουδαία νεκρόπολη έμοιαζε με σεληνιακό τοπίο. Στη ρημαγμένη αυτή έκταση υπήρχαν κομματιασμένα μάρμαρα, σωροί από χώμα και τούβλα αναμεμιγμένα με τα λείψανα των νεκρών.http://www.jmth.gr/web/thejews/pages/pages/necropGR.htm
Συγχαρητηρια για μια εξαιρετικα ολοκληρωμενη παρουσιαση γεγονοτων τα οποια εγω, τουλαχιστον,αγνοουσα.Μπορω να κανω μονον μια γενικη τοποθετηση.Οτι η βεβηλωση,η η καταστροφη,νεκροταφειων,οποιουδηποτε δογματος,ειναι απο τις απεχθεστερες ενεργειες,και διαπραττεται μονον απο υπανθρωπους.Δραττομαι,ομως,της ευκαιριας να ρωτησω,επειδη ειναι πιθανον να το γνωριζετε και αυτο,τι ακριβως συνεβη στους ελληνες συνεργατες των ναζι οι οποιοι διεπραξαν,η μετειχαν,σε ολα αυτα τα ανοσιουργηματα, μετα τον πολεμο ; Τιμωρηθηκαν καποιοι απο αυτους,η μηπως απετελεσαν "πυλωνες" στηριξης του μεταπολεμικου κρατικου μηχανισμου ;
Ελάχιστοι τιμωρήθηκαν. Οι περισσότεροι βρέθηκαν πάμπλουτοι, αφού οικειοποιήθηκαν τις περιουσίες των Εβραίων συμπολιτών τους.Πάμφτωχοι Μικρασιάτες και Πόντιοι πρόσφυγες που ζούσαν σε τρώγλες, βρέθηκαν ξαφνικά με πολυκατοικίες και μαγαζιά στο ιστορικό κέντρο της πόλης.Η κυβέρνηση Καραμανλή στη δεκαετία του 50, προσπάθησε να κουκουλώσει την υπόθεση για να μη διαταραχθούν οι σχέσεις με τη σύμμαχο Δυτική Γερμανία και οι σχέσεις με το νεότευκτο τότε ΝΑΤΟ.Γιαυτό άφησε και τον σφαγέα Μάρτενς να διαφύγει χωρίς δίκη, όταν ήρθε στην Ελλάδα, μετά τον πόλεμο για να βρει τους κρυμμένους και κλεμμένους θησαυρούς του."Με την λήξη του πολέμου η νέα κυβέρνηση του ελληνικού κράτους αποκήρυξε όλα τα μέτρα των κατοχικών αρχών και κατά συνέπεια οι περιουσίες των εβραίων έπρεπε υποθετικά να επιστρέψουν στους νόμιμους κατόχους και τους κληρονόμους τους. Αλλά αυτά ήταν λόγια του αέρα, αφού ερχόταν σε σύγκρουση με τα συμφέροντα των ευεργετημένων από την λεηλασία κι όσους τους κάλυπταν. Μόνο τους λίγους μήνες που η Θεσσαλονίκη ήταν υπό τον έλεγχο του EAM έγιναν κάποιες πραγματικές προσπάθειες να εκδιωχθούν οι καταπατητές αλλά κι αυτές ήταν ελάχιστες. Οι "μεσεγγυούχοι", φοβούμενοι ότι θα κατηγορηθούν για συνεργάτες, είχαν ήδη αρχίσει να πουλάνε σε τρίτους τις περιουσίες, αλλά οι φόβοι τους αποδείχτηκαν αβάσιμοι· το ελληνικό κράτος δεν είχε καμία απολύτως πρόθεση να αντιστρέψει την κατάσταση. Από την μία, ο "δωσιλογισμός" και η συνεργασία με τις κατοχικές δυνάμεις είχαν τέτοια έκταση που η αποκάλυψή της μόνο θα αποτελούσε παγκόσμιο σκάνδαλο για το ελληνικό κατεστημένο. Πράγματι, το Ελληνικό κράτος ήταν από τα πρώτα στην Ευρώπη που σταμάτησε τις διώξεις των συνεργατών κι έδωσε αμνηστία. Από την άλλη, το ξεκλήρισμα των Εβραίων ήταν αντικειμενικά σύμφωνο με τις ελληνικές εθνικιστικές επιδιώξεις για "ομογενοποίηση" του πληθυσμού κι απόλυτα συμβατό με τα συμφέροντα των Ελλήνων αφεντικών που ήθελαν να "ξεμπλέξουν" με τους Εβραίους ανταγωνιστές τους. Το πρόβλημα για το ελληνικό κράτος δεν ήταν πώς θα "επιστρέψει" τις περιουσίες και θα "τιμωρήσει" τους καταπατητές, αλλά πώς θα νομιμοποιήσει το έγκλημα και θα επικυρώσει το νέο status quo. Όπως και έγινε: οι λίγες διεκδικήσεις χάθηκαν σ’ ένα δικαστικό λαβύρινθο, δικαστές άρχισαν να αποφαίνονται ότι οι Εβραίοι "εγκατέλειψαν" τις περιουσίες τους άρα δεν έχουν δικαιώματα, οι μεσεγγυούχοι σύστησαν επίσημο σύλλογο για την υπεράσπιση των συμφερόντων τους, ενώ το ’47 οι εφημερίδες ξεκίνησαν μεγάλης κλίμακας εκστρατεία ενάντια στις "υπερβολικές απαιτήσεις" των επιζησάντων. Η υπόθεση έκλεισε..." (SARAJEVOMAG.GR)Και μια σημείωση δική μου:Άσχετα να κάποιος συμφωνεί με τις κάπως ακραίες ιδέες του Sarajevomag, τα γεγονότα έχουν ακριβώς έτσι. Γνωρίζω Θεσσαλονικείς Εβραίους που ποτέ δεν δικαιώθηκαν, οι γονείς τους γύρισαν κουρέλια από τα στρατόπεδα, πήγαν στα σπίτια τους και τα βρήκαν κατειλημμένα και οι νέοι νοικοκύρηδες, ειδοποίησαν την αστυνομία για να τους διώξει. Η Θεσσαλονίκη είναι το πιο σκοτεινό μυστικό της νεότερης ελληνικής ιστορίας κι'αυτό οφείλεται στο ότι μέχρι τον πόλεμο πληθυσμιακά δεν ήταν ποτέ καθαρά ελληνική.
Ευχαριστω και παλι για την ενημερωση.Αν και δεν ειναι ευχαριστο να διαβαζει καποιος μια ,ακομη,πτυχη του "μεταπολεμικου ελληνικου δραματος",ειδικα οταν ειναι αναγκασμενος να ζει μεσα στα σημερινα "αποβλητα" των επιπτωσεων του στην χωρα.