Έκθεση - κόλαφος της ΕΕ για τρεις ελληνικούς αυτοκινητόδρομους: Το κόστος αυξήθηκε κατά 1,2 δισ.

Έκθεση - κόλαφος της ΕΕ για τρεις ελληνικούς αυτοκινητόδρομους: Το κόστος αυξήθηκε κατά 1,2 δισ. Facebook Twitter
EUROKINISSI
5

Μία έκθεση - κόλαφο για τις συγχρηματοδοτούμενες από την ΕΕ συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τριών αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, έδωσε στη δημοσιότητα το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ.

Η ελεγκτική αρχή της ΕΕ επισημαίνει πως είναι ζοφερή η εικόνα της κατασκευής στην Ελλάδα, τόσο από την άποψη του κόστους όσο και από την άποψη της ποιότητας, πολλών έργων δημοσίων υποδομών, μέσω ΣΔΙΤ. Η έκθεση αφορά συγκεκριμένα την περίοδο 2000-2014.

«Οι συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα εμφανίζουν πολλαπλές αδυναμίες και αποφέρουν περιορισμένα οφέλη», επισημαίνουν οι ευρωπαίοι ελεγκτές υπογραμμίζοντας ότι εφεξής «δεν μπορούν να θεωρούνται οικονομικά βιώσιμη επιλογή για την κατασκευή έργων δημόσιων υποδομών».

Έκθεση - κόλαφος της ΕΕ για τρεις ελληνικούς αυτοκινητόδρομους: Το κόστος αυξήθηκε κατά 1,2 δισ. Facebook Twitter

Το Ευρωπαικό Ελεγκτικό Συνέδριο κατέληξε στα συμπεράσματα αυτά εξετάζοντας 12 ΣΔΙΤ που συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ιρλανδία και την Ισπανία, στους τομείς των οδικών μεταφορών και των επικοινωνιών, συνολικού κόστους 9,6 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Σε ό,τι αφορά ειδικά την Ελλάδα, σημειώνεται ότι είναι μακράν ο μεγαλύτερος αποδέκτης συνεισφορών της ΕΕ. Διαπιστώνεται επίσης πως το κόστος ανά χιλιόμετρο τριών αυτοκινητόδρομων που υποβλήθηκαν σε εξέταση (Ε-65, Ολυμπία Οδός και Μορέας), αυξήθηκε έως και κατά 69%, ενώ παράλληλα το αντικείμενο των έργων μειώθηκε έως και κατά 55%.

Η έκθεση αναφέρει πως στον αυτοκινητόδρομο Ε-65, το εύρος των έργων μειώθηκε κατά 55%, ωστόσο το συνολικό κόστος ανά χλμ. αυξήθηκε κατά 47 %, προκαλώντας επιπρόσθετη επιβάρυνση 413 εκατομμυρίων ευρώ.

Στην Ολυμπία Οδό το εύρος του έργου μειώθηκε κατά 45%, αλλά το κόστος ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 69%, προκαλώντας επιπρόσθετη επιβάρυνση της τάξης των 678 εκατομμυρίων ευρώ.

Στην περίπτωση του Μορέα, το κόστος ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 16%, με επιπλέον επιβάρυνση του Δημοσίου 84 εκατομμύρια ευρώ.

Έκθεση - κόλαφος της ΕΕ για τρεις ελληνικούς αυτοκινητόδρομους: Το κόστος αυξήθηκε κατά 1,2 δισ. Facebook Twitter

Η έκθεση αναφέρει χαρακτηριστικά: «η κατασκευή των τριών αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα καθυστέρησε σημαντικά (κατά μέσο όρο κατά τέσσερα έτη) και η αναδιαπραγμάτευση των ΣΔΙΤ είχε ως επακόλουθο σημαντικό πρόσθετο κόστος (1,2 δισ. ευρώ), το οποίο βάρυνε τον εταίρο από τον δημόσιο τομέα, παρότι το αντικείμενο δύο έργων μειώθηκε σημαντικά». Η αύξηση του κόστους συγχρηματοδοτήθηκε σε ποσοστό 36% από την ΕΕ, προστίθεται.

«Οι πολλαπλές αδυναμίες και τα περιορισμένα οφέλη που χαρακτήριζαν τις ελεγχθείσες ΣΔΙΤ είχαν ως αποτέλεσμα να δαπανηθούν, κατά τρόπο μη αποδοτικό και αναποτελεσματικό, 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ», επισημαίνεται στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις τέσσερις χώρες, ενώ υπογραμμίζεται ότι «η οικονομική αποδοτικότητα και η διαφάνεια υπονομεύθηκαν σε μεγάλο βαθμό ιδίως από την απουσία σαφούς πολιτικής και στρατηγικής, την ανεπαρκή ανάλυση, την εγγραφή έργων ΣΔΙΤ ως στοιχείων εκτός ισολογισμού και τις μη ισορροπημένες ρυθμίσεις επιμερισμού των κινδύνων».

Συνολικά, οι Ευρωπαίοι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι οι ΣΔΙΤ παρείχαν στις δημόσιες αρχές τη δυνατότητα να συνάπτουν συμβάσεις για υποδομές μεγάλης κλίμακας μέσω μιας ενιαίας διαδικασίας, αυξάνοντας όμως τον κίνδυνο ανεπαρκούς ανταγωνισμού και, κατά συνέπεια, αποδυναμώνοντας τη διαπραγματευτική θέση των αναθετουσών αρχών.

Μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ ολόκληρη την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Ελλάδα
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυκλάδες: Το πολεοδομικό για εκτός σχεδίου δόμηση που δίχασε Μύκονο και Σαντορίνη

Ελλάδα / Ακίνητα εκτός σχεδίου: Ο γγ Χωροταξίας εξηγεί αν η δόμηση σε οικόπεδα 8 στρεμμάτων επεκτείνεται και αλλού μετά τη Μύκονο και Σαντορίνη

Στους δύο δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς των Κυκλάδων η δόμηση δεν επιτρέπεται, εκτός κι αν πρόκειται για εκτός σχεδίου οικόπεδα με εμβαδόν τουλάχιστον 8 στρέμματα
LIFO NEWSROOM

σχόλια

3 σχόλια
Ποιες ειναι οι κατασκευαστικες εταιρειες των τριων αυτοκινητοδρομων ;;;Θα υπαρξει εισαγγελικη ερευνα γι αυτο το απιστευτο σκανδαλο ;Θα υπαρξει δημοσιογραφικη ερευνα σε βαθος χρονου να μαθουμε ποιες οι πολιτικες διασυνδεσεις των εμπλεκομενων εργολαβων ;
Θερμή παράκληση:Μην δίνουμε απόλυτη βάση στο τι λένε οι Έλληνες δημοσιογράφοι αλλά στο τι λέει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι Έλληνες δημοσιογράφοι λέγαν και για CDS και για την ΕΛΣΤΑΤ (προς θεού δεν είναι όλοι ίδιοι αλλά καλό είναι να τσεκάρουμε τι λένε) και άνθρακας ο θησαυρός.Εντός του πεδίου κριτικής είναι οι συμβάσεις για έργα τα οποία συνήφθησαν επί Κωστάκη του Αμίλητου (2007-2008).Αλλά ακόμα και σε αυτόν να κάνουμε κριτική για πράγματα τα οποία ευσταθούν.Οι συμβάσεις ήταν χρηματοδοτούμενες από τα διόδια. Με την κρίση μειώθηκε η κίνηση κατά 50%. Άρα τα έργα πάγωσαν.Η επανεκκίνησή τους είχε κόστος, το οποίο συμβατικά το είχε αναλάβει ΔΥΣΤΥΧΩΣ το ελληνικό δημόσιο («παρατεταμένο γεγονός ανωτέρας βίας»).Ας προσθέσουμε και τους "δεν πληρώνω" που ανοίγαν τις μπάρες: δηλαδή το ΚΚΕ και τον ΣΥΡΙΖΑ, δύο κόμματα που είναι στη βουλή και που το "δεν πληρώνω" κήρυγμά τους βρίσκει λαϊκή απήχηση ακόμα και σήμερα. Τόσο μεγάλη που το ένα εκ των δύο έγινε κυβέρνηση βασιζόμενο και σε αυτό το σύνθημα (ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ).Δυστυχώς όμως όταν κάποιοι το παίζουν ξύπνιοι και δεν πληρώνουν ό,τι τους αναλογεί τελικά την πληρώνουν όλοι μαζί.Σημαντικό επίσης είναι το μέγεθος ενός έργου, πράγμα που σωστά επισημαίνει ο αρθρογράφος.Όσο μεγαλύτερο το έργο από ένα σημείο και μετά (γιατί ισχύει και το αντίστροφο, ότι μία ΣΔΙΤ δεν έχει νόημα για μικρούλια έργα) διαστρεβλώνεται ο ανταγωνισμός διότι όλο και λιγότερες εταιρείες μπορούν να μετάσχουν στον διαγωνισμό.Άρα εκτός από το να σπάμε τα έργα σε πιο μικρά κομμάτια (αυτό συνέβαινε στο παρελθόν) ίσως χρειαζόμαστε πιο πολλές μεγάλες εταιρείες. Θέλουμε 10 Άκτορες και Άβακες αντί για 40 Καλογρίτσες. Αλλά που; Οι μεγαλοεργολάβοι κτλ κτλ.Ναι, για την στρέβλωση σε όλες τις επί μέρους αγορές (κατασκευαστικός κλάδος, λιανεμπόριο, βιομηχανία κτλ κτλ) η ελληνική κοινωνία, διά των πολιτικών επιλογών της, έχει τεράστιο μερίδιο ευθύνης.Σε κάθε περίπτωση το 1,2 δις δεν είναι απαραίτητα "φαγωμένο" χρήμα αλλά χρήμα το οποίο χρηματοδότησε την σταθερότητα σε καιρούς αποσταθεροποίησης:η κυβέρνηση Σαμαρά είτε θα επανεκκινούσε τα έργα με πρόσθετο κόστος για το ελληνικό δημόσιο (αυτό επιλέχθηκε) είτε θα κατέληγε στα δικαστήρια με όλες τις κατασκευαστικές και θα έμενε χωρίς δρόμους. Αντί να κάνουμε κριτική του "αυτοί τα φάγανε" χωρίς να προβληματιζόμαστε για τίποτα ας γίνουμε κομμάτι του προβληματισμού διοίκησης μιας δυσδιοίκητης χώρας. Το απαιτεί το δημοκρατικό πολίτευμα. Αλλιώς αν δεν θέλουμε ευθύνες για τίποτα ας καταργήσουμε και την ψήφο.ΥΓ Συγχαρητήρια στον αρθρογράφο για την παροχή του link του ΕΕΣ. Είναι μορφή αυτοελέγχου η παροχή των πηγών και δείχνει την αγνότητα των προθέσεων, ασχέτως τελικού αποτελέσματος.