Μία έκθεση - κόλαφο για τις συγχρηματοδοτούμενες από την ΕΕ συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τριών αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, έδωσε στη δημοσιότητα το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ.
Η ελεγκτική αρχή της ΕΕ επισημαίνει πως είναι ζοφερή η εικόνα της κατασκευής στην Ελλάδα, τόσο από την άποψη του κόστους όσο και από την άποψη της ποιότητας, πολλών έργων δημοσίων υποδομών, μέσω ΣΔΙΤ. Η έκθεση αφορά συγκεκριμένα την περίοδο 2000-2014.
«Οι συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα εμφανίζουν πολλαπλές αδυναμίες και αποφέρουν περιορισμένα οφέλη», επισημαίνουν οι ευρωπαίοι ελεγκτές υπογραμμίζοντας ότι εφεξής «δεν μπορούν να θεωρούνται οικονομικά βιώσιμη επιλογή για την κατασκευή έργων δημόσιων υποδομών».
Το Ευρωπαικό Ελεγκτικό Συνέδριο κατέληξε στα συμπεράσματα αυτά εξετάζοντας 12 ΣΔΙΤ που συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ιρλανδία και την Ισπανία, στους τομείς των οδικών μεταφορών και των επικοινωνιών, συνολικού κόστους 9,6 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Σε ό,τι αφορά ειδικά την Ελλάδα, σημειώνεται ότι είναι μακράν ο μεγαλύτερος αποδέκτης συνεισφορών της ΕΕ. Διαπιστώνεται επίσης πως το κόστος ανά χιλιόμετρο τριών αυτοκινητόδρομων που υποβλήθηκαν σε εξέταση (Ε-65, Ολυμπία Οδός και Μορέας), αυξήθηκε έως και κατά 69%, ενώ παράλληλα το αντικείμενο των έργων μειώθηκε έως και κατά 55%.
Η έκθεση αναφέρει πως στον αυτοκινητόδρομο Ε-65, το εύρος των έργων μειώθηκε κατά 55%, ωστόσο το συνολικό κόστος ανά χλμ. αυξήθηκε κατά 47 %, προκαλώντας επιπρόσθετη επιβάρυνση 413 εκατομμυρίων ευρώ.
Στην Ολυμπία Οδό το εύρος του έργου μειώθηκε κατά 45%, αλλά το κόστος ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 69%, προκαλώντας επιπρόσθετη επιβάρυνση της τάξης των 678 εκατομμυρίων ευρώ.
Στην περίπτωση του Μορέα, το κόστος ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 16%, με επιπλέον επιβάρυνση του Δημοσίου 84 εκατομμύρια ευρώ.
Η έκθεση αναφέρει χαρακτηριστικά: «η κατασκευή των τριών αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα καθυστέρησε σημαντικά (κατά μέσο όρο κατά τέσσερα έτη) και η αναδιαπραγμάτευση των ΣΔΙΤ είχε ως επακόλουθο σημαντικό πρόσθετο κόστος (1,2 δισ. ευρώ), το οποίο βάρυνε τον εταίρο από τον δημόσιο τομέα, παρότι το αντικείμενο δύο έργων μειώθηκε σημαντικά». Η αύξηση του κόστους συγχρηματοδοτήθηκε σε ποσοστό 36% από την ΕΕ, προστίθεται.
«Οι πολλαπλές αδυναμίες και τα περιορισμένα οφέλη που χαρακτήριζαν τις ελεγχθείσες ΣΔΙΤ είχαν ως αποτέλεσμα να δαπανηθούν, κατά τρόπο μη αποδοτικό και αναποτελεσματικό, 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ», επισημαίνεται στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις τέσσερις χώρες, ενώ υπογραμμίζεται ότι «η οικονομική αποδοτικότητα και η διαφάνεια υπονομεύθηκαν σε μεγάλο βαθμό ιδίως από την απουσία σαφούς πολιτικής και στρατηγικής, την ανεπαρκή ανάλυση, την εγγραφή έργων ΣΔΙΤ ως στοιχείων εκτός ισολογισμού και τις μη ισορροπημένες ρυθμίσεις επιμερισμού των κινδύνων».
Συνολικά, οι Ευρωπαίοι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι οι ΣΔΙΤ παρείχαν στις δημόσιες αρχές τη δυνατότητα να συνάπτουν συμβάσεις για υποδομές μεγάλης κλίμακας μέσω μιας ενιαίας διαδικασίας, αυξάνοντας όμως τον κίνδυνο ανεπαρκούς ανταγωνισμού και, κατά συνέπεια, αποδυναμώνοντας τη διαπραγματευτική θέση των αναθετουσών αρχών.
Μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ ολόκληρη την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου.
σχόλια