ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η Σοφία Βέμπο τη βραδιά της εξέγερσης του Πολυτεχνείου

Η Σοφία Βέμπο τη βραδιά της εξέγερσης του Πολυτεχνείου Facebook Twitter
ΑΡΧΕΙΑ ΜΝΗΜΗΣ/FLIPPRESS © - Βασίλης Καραγεώργος, www.flippress.gr
6

 

Τη βραδιά του Πολυτεχνείου η Σοφία Βέμπο βρισκόταν στο διαμέρισμα της επί της οδού Στουρνάρα και παρακολουθούσε τα τανκς από το μπαλκόνι της να εισβάλλουν στο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Λίγο αργότερα κατέβηκε στην είσοδο της πολυκατοικίας της, άνοιξε την πόρτα και έβαλε μέσα, στο σπίτι της, όσους ''τυχερούς'' φοιτητές έβλεπε να περνάνε αλαφιασμένοι από μπροστά της. Η κίνηση της αυτή μαθεύτηκε, διαδόθηκε αμέσως και έτσι η Ασφάλεια χτύπησε το κουδούνι της. Η ίδια αρνήθηκε ότι συμβαίνει κάτι και οι ασφαλίτες αποχώρησαν - ποιος θα τολμούσε, άλλωστε, να πειράξει την Τραγουδίστρια της Νίκης;

Εκείνη που την 28η Οκτωβρίου του 1940 δικά της τραγούδια μετέδιδε ο Ραδιοφωνικός Σταθμός του Ζαππείου για να διακόψει το πρόγραμμα ο εκφωνητής, ο περίφημος Κώστας Σταυρόπουλος (πέθανε το 1974), ανακοινώνοντας την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου!

Ζούσε εθισμένη στο αλκοόλ και τα ηρεμιστικά και αυτά που λέγονται ότι εντάχθηκε απ' την πρώτη στιγμή μέσα στο αντιδικτατορικό κίνημα είναι ανακρίβειες.

Η Σοφία Βέμπο, ωστόσο, από τις αρχές του 1970 είχε κόψει δεσμούς με την τέχνη του τραγουδιού και του θεάτρου. Ζούσε με τον αγαπημένο της σύζυγο, Μίμη Τραϊφόρο, εθισμένη στο αλκοόλ και τα ηρεμιστικά και αυτά που λέγονται ότι εντάχθηκε απ' την πρώτη στιγμή μέσα στο αντιδικτατορικό κίνημα είναι ανακρίβειες. Ίσα - ίσα που είναι γνωστό πως η συγκεκριμένη σπουδαία καλλιτέχνιδα είχε συμμετάσχει στις κιτς Ολυμπιάδες της χούντας, τραγουδώντας τα πατριωτικά άσματα του Έπους του ΄40.

Γνωστή είναι όμως και η ιστορία με τους φοιτητές τη βραδιά του Πολυτεχνείου, όπως και οι φήμες ότι τα αμέσως επόμενα 24ωρα το σπίτι της μετατράπηκε σε πρόχειρο σταθμό πρώτων βοηθειών.

Όπως και νά'χει, με την πράξη της αυτή η Σοφία Βέμπο, η οποία ουδέποτε υπήρξε κυνηγημένη αριστερή, απάλυνε τις αξιοθρήνητες εντυπώσεις από τις εμφανίσεις της στις χουντικές φιέστες.

Διόλου τυχαίο που ξαναεμφανίστηκε πρώτη στις εκδηλώσεις για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στο Καλλιμάρμαρο, παραφράζοντας και αφιερώνοντας το πιο δημοφιλές τραγούδι της στους νεαρούς αγωνιστές του Πολυτεχνείου: Παιδιά της Ελλάδος παιδιά/ και τα τανκς γονατίσαν/ κείνη τη βραδιά...

 

* Η φωτογραφία του post, ιστορικής σημασίας σίγουρα, πιστεύεται μέχρι σήμερα πως είναι από τη βραδιά του Πολυτεχνείου. Προσωπικά θεωρώ πως είναι μάλλον από κάποιον εορτασμό της Μεταπολίτευσης - δικαιολογούν την άποψη μου το πλήθος του κόσμου, η κυκλοφορία στο δρόμο και η ώρα της λήψης -, χωρίς βέβαια να παίρνω και όρκο.

Ελλάδα
6

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο ποταμός Κηφισός δε θα άντεχε πλημμύρες σαν αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια»

Ελλάδα / «Ο ποταμός Κηφισός δεν θα άντεχε πλημμύρες σαν αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια» τονίζει καθηγητής ΕΜΠ

«Το πρώτο μέλημά μας είναι να μην έχουμε θύματα και αυτό μπορεί να γίνει με την έγκαιρη και τεκμηριωμένη προειδοποίηση προς τους κατοίκους της περιοχής», τόνισε ο Ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ, Αναστάσιος Στάμου
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
Συγκλονιστική Μαρτυρία του Κώστα Βοσταντζόγλου:Πριν 44 χρόνια, τέτοια μέρα, ξεψύχησε στα χέρια μου μια κοπέλα. Ακόμα έχω το αίμα της στην καρδιά μου. Εγώ μίλησα. Πέστε τώρα τα ηρωϊκά και τα επαναστατικά σας. Εξαργυρώστε.Την λέγανε Εγκελεντ Τόριλ. Νορβηγίδα. Το όνομά της το έμαθα όταν απολύθηκα, γιατί τότε ήμουνα φαντάρος. Είχα άδεια από την μονάδα μου και η καλυτερη ιδέα που είχα τότε, ήταν να είμαι στο Πολυτεχνείο. Την πυροβόλησαν μπροστά στα σκαλιά του Αρχαιολογικού Μουσείου κι όχι στην πλατεία Αιγύπτου όπως γράφεται. Εκεί είχαμε μαζευτεί πολλοί μετά τα δακρυγόνα και τις πρώτες σφαίρες. Σηκώθηκε από τα σκαλιά, μπροστά μου και η σφαίρα την βρήκε κάτω ακριβώς από την αριστερή πλευρά του λαιμού και βγήκε από την πλάτη. Την κουβαλήσαμε στα χέρια μέχρι το Ακροπόλ Παλλάς. Απέναντι. Εκεί ο μαιτρ δεν μας άνοιγε την γυάλινη πόρτα να ειδοποιήσουμε ασθενοφόρο και να ξαπλώσουμε την κοπέλα, γιατί θα ενοχλούσαμε τις κυρίες που παίζανε κουμ καν !!! Σπάσαμε την πόρτα και με την πετσέτα του μαίτρ, προσπάθησα να της σταματήσω την αιμορραγία. Το ασθενοφόρο - όπως μας είπε ο οδηγός - όταν ήρθε, το είχαν σταματήσει όταν ξεκινούσε οι της ασφαλείας στον σταθμό πρώτων Βοηθειών, τους κατεβάσανε κάτω και τους δείρανε. Για αυτό φτάσανε καθυστερημένα. Την ώρα που την βάζαμε στο ασθενοφόρο, έσβησε. Μπήκα στο Πολυτεχνείο ξανά. Κουβάλαγα φαρμακευτικό υλικό. Ανέβασα μια οβίδα οξυγόνου στην Αρχιτεκτονική που είχε στηθεί σταθμός πρώτων βοηθειών. Μετά από ώρα ένας φοιτητής μου είπε πως έρχονταν τα τανκς. Έτσι και σε πιάσουν φουκαρά μου την έβαψες μου είπε. Με έβγαλε από την πλαϊνή πόρτα. Η πετσέτα και το ματωμένο μου πουκάμισο, μετά από περιπλάνηση μιας ώρας που χτύπαγα κουδούνια, έμειναν στο σπίτι της Βέμπο. Ποτέ δεν τα πήρα πίσω. Μετά δύο μέρες γύρισα στην μονάδα μου. Τέλος αδείας. Η Κυρία Βέμπο - και το εννοώ το κυρία - ήταν η μόνη που μας άνοιξε για να κρυφτούμε. Από εκεί, από τον τέταρτο όροφο της οδού Στουρνάρη και Πατησίων πίσω από τις γρίλιες, είδαμε όσα ακολούθησαν. Την εισβολή, το ξύλο στους φοιτητές και τα σπασίματα σε όλο το μήκος της Πατησίων που έκαναν οι της ασφαλείας. Η κυρία Βέμπο δεν μας άφησε να φύγουμε παρά στις 9.30 το πρωϊ της επομένης για να έχει ξεκινήσει η κίνηση και ένας ένας για να μην κινήσουμε υποψίες. Είμασταν δεκαεφτά αυτοί που έκρυψε. Ακόμα την θυμάμαι να κλαίει όταν το τανκ χτύπησε την Πύλη. Τους αλήτες έλεγε. Τους αλήτες! Τι κάνανε στα παιδιά... Πριν από μια βδομάδα την είχανε βραβεύσει οι χουντικοί για την προσφορά της. Ξεκρέμασε το βραβείο της και το πέταξε κλαίγοντας απαρηγόρητη.-------------------Από σχόλιο της Μαρίας Τσάρα:Toril Margrethe Engeland του Per Reidar, 22 ετών, φοιτήτρια από το Molde της Νορβηγίας. Στις 16.11.1973, γύρω στις 23.30, τραυματίστηκε θανάσιμα στο στήθος από πυρά της φρουράς του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως. Μεταφέρθηκε από διαδηλωτές στο ξενοδοχείο «Ακροπόλ» και αργότερα, νεκρή ήδη, στο Σταθμό Πρώτων Βοηθειών του Ι.Κ.Α. Ανακριβώς είχε αναφερθεί αρχικά από την Αστυνομία ως «Αιγυπτία Τουρίλ Τεκλέτ» και η παρεξήγηση αυτή επιβιώνει ακόμη σε κάποιους «καταλόγους νεκρών».
Η ιστορία της Βέμπο τη βραδιά του Πολυτεχνείου ήταν από τα πρώτα που άκουσα από τον πατέρα μου για κείνη τη βραδιά. Σας ευχαριστώ που μας τη θυμίσατε. Προσωπικά νιώθω τρυφερότητα γι' αυτή την καλλιτέχνιδα, παρ' όλα της τα πολιτικά κουσούρια.
Ίσα-ίσα είχε αρνηθεί να συμμετάσχει στις φιέστες της χούντας,απ ΄ότι λέει τουλάχιστον ο Ζαμπέτας στην υπαγορευμένη αυτοβιογραφία του.Ο ίδιος φυσικά συμμετείχε κα μάλιστα ψέγεται το ζεύγος Βέμπο-Τραϊφόρου για την άρνηση τους αυτή....