Τη βραδιά του Πολυτεχνείου η Σοφία Βέμπο βρισκόταν στο διαμέρισμα της επί της οδού Στουρνάρα και παρακολουθούσε τα τανκς από το μπαλκόνι της να εισβάλλουν στο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Λίγο αργότερα κατέβηκε στην είσοδο της πολυκατοικίας της, άνοιξε την πόρτα και έβαλε μέσα, στο σπίτι της, όσους ''τυχερούς'' φοιτητές έβλεπε να περνάνε αλαφιασμένοι από μπροστά της. Η κίνηση της αυτή μαθεύτηκε, διαδόθηκε αμέσως και έτσι η Ασφάλεια χτύπησε το κουδούνι της. Η ίδια αρνήθηκε ότι συμβαίνει κάτι και οι ασφαλίτες αποχώρησαν - ποιος θα τολμούσε, άλλωστε, να πειράξει την Τραγουδίστρια της Νίκης;
Εκείνη που την 28η Οκτωβρίου του 1940 δικά της τραγούδια μετέδιδε ο Ραδιοφωνικός Σταθμός του Ζαππείου για να διακόψει το πρόγραμμα ο εκφωνητής, ο περίφημος Κώστας Σταυρόπουλος (πέθανε το 1974), ανακοινώνοντας την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου!
Ζούσε εθισμένη στο αλκοόλ και τα ηρεμιστικά και αυτά που λέγονται ότι εντάχθηκε απ' την πρώτη στιγμή μέσα στο αντιδικτατορικό κίνημα είναι ανακρίβειες.
Η Σοφία Βέμπο, ωστόσο, από τις αρχές του 1970 είχε κόψει δεσμούς με την τέχνη του τραγουδιού και του θεάτρου. Ζούσε με τον αγαπημένο της σύζυγο, Μίμη Τραϊφόρο, εθισμένη στο αλκοόλ και τα ηρεμιστικά και αυτά που λέγονται ότι εντάχθηκε απ' την πρώτη στιγμή μέσα στο αντιδικτατορικό κίνημα είναι ανακρίβειες. Ίσα - ίσα που είναι γνωστό πως η συγκεκριμένη σπουδαία καλλιτέχνιδα είχε συμμετάσχει στις κιτς Ολυμπιάδες της χούντας, τραγουδώντας τα πατριωτικά άσματα του Έπους του ΄40.
Γνωστή είναι όμως και η ιστορία με τους φοιτητές τη βραδιά του Πολυτεχνείου, όπως και οι φήμες ότι τα αμέσως επόμενα 24ωρα το σπίτι της μετατράπηκε σε πρόχειρο σταθμό πρώτων βοηθειών.
Όπως και νά'χει, με την πράξη της αυτή η Σοφία Βέμπο, η οποία ουδέποτε υπήρξε κυνηγημένη αριστερή, απάλυνε τις αξιοθρήνητες εντυπώσεις από τις εμφανίσεις της στις χουντικές φιέστες.
Διόλου τυχαίο που ξαναεμφανίστηκε πρώτη στις εκδηλώσεις για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στο Καλλιμάρμαρο, παραφράζοντας και αφιερώνοντας το πιο δημοφιλές τραγούδι της στους νεαρούς αγωνιστές του Πολυτεχνείου: Παιδιά της Ελλάδος παιδιά/ και τα τανκς γονατίσαν/ κείνη τη βραδιά...
* Η φωτογραφία του post, ιστορικής σημασίας σίγουρα, πιστεύεται μέχρι σήμερα πως είναι από τη βραδιά του Πολυτεχνείου. Προσωπικά θεωρώ πως είναι μάλλον από κάποιον εορτασμό της Μεταπολίτευσης - δικαιολογούν την άποψη μου το πλήθος του κόσμου, η κυκλοφορία στο δρόμο και η ώρα της λήψης -, χωρίς βέβαια να παίρνω και όρκο.
σχόλια