Έφτιαξαν τρεις γέφυρες τύπου Μπέλεϋ στην Αρμενία, αφού αποσυναρμολόγησαν μία, 200 μέτρων, στην Ελλάδα.
Τις γέφυρες σε περιοχές της Αρμενίας τοποθέτησε η ΔΙΚΑΦΚΑ του ΓΕΕΘΑ, κατόπιν αιτήματος του Γερεβάν στον Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ και συνάντησης του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια με τον ομόλογό του. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «κατόπιν αιτήματος της Αρμενίας μέσω του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ε.Ε. και της συνάντησης του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια με τον Αρμένιο ομόλογό του Suren Papikyan στην Ουάσιγκτον (4/12/2024), οκταμελές κλιμάκιο μηχανικών της ΔΙΚΑΦΚΑ του ΓΕΕΘΑ, με επικεφαλής τον Διοικητή της Αντιστράτηγο Μιχαήλ Κλούβα, τοποθέτησε σε συνεργασία με το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, προσωρινές σπονδυλωτές γέφυρες τύπου ΜΠΕΛΕΫ M2 σε περιοχές της Περιφέρειας LORI της βόρειας Αρμενίας. Πρόκειται για περιοχές που είχαν πληγεί από τις πρωτοφανείς πλημμύρες στη χώρα, τον Μάιο του 2024».
Προηγήθηκε η αποσυναρμολόγηση γέφυρας μήκους 200 μέτρων από την περιοχή της Σίνδου, η οποία αποτελούσε τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Θεσσαλονίκης έως το 1990, όταν και αντικαταστάθηκε από νέα γέφυρα, κατασκευασμένη από σκυρόδεμα. Δεδομένου του περιβαλλοντικού κινδύνου που υπήρχε λόγω της αποσάθρωσης των θεμελίων, έγινε αποκαθέλκυση, με χρήση μέσων Μηχανικού του ΓΕΕΘΑ, της μεταλλικής γέφυρας, η οποία κατατμήθηκε σε τρεις διαφορετικές συλλογές, που μεταφέρθηκαν στην Αρμενία. Εν συνεχεία, κατασκευάσθηκε η πρώτη γέφυρα στο χωριό Karkop (επί του ποταμού Debed) και η δεύτερη στο χωριό Hobardzi (επί του μικρότερου ποταμού Gargar).
Τι είναι οι γέφυρες τύπου Μπέλεϋ
Η γέφυρα τύπου Μπέλεϋ (ή Μπέιλι) είναι είδος μεταφερόμενης, προκατασκευασμένης γέφυρας. Αναπτύχθηκε στη Βρετανία κατά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο για στρατιωτικούς σκοπούς και γνώρισε εκτεταμένη χρήση από το Σώμα Μηχανικού τόσο του βρετανικού όσο και του αμερικάνικου στρατού.
Επινοήθηκε από τον Ντόναλντ Μπέιλι, πολιτικό μηχανικό και υπάλληλο του υπουργείου Πολέμου της Βρετανίας, ο οποίος είχε σαν χόμπι την κατασκευή μοντέλων γεφυρών. Ο Στρατάρχης Μοντγκόμερυ, Διοικητής των Βρετανικών δυνάμεων στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, είχε δηλώσει πως «χωρίς τη γέφυρα Μπέλεϋ, δεν θα είχαμε κερδίσει τον πόλεμο».
Το πλεονέκτημα αυτού του είδους γέφυρας είναι ότι για τη συναρμολόγησή της δεν απαιτούνται ειδικά εργαλεία ή βαρύς εξοπλισμός. Τα στοιχεία της γέφυρας, κατασκευασμένα από υλικά όπως ξύλο και μέταλλο είναι αρκετά ελαφριά ώστε να μεταφέρονται άνετα με φορτηγά, καθώς και να αποτίθενται στην τελική θέση συναρμολόγησης με χρήση μόνο μυϊκής δύναμης.
Οι γέφυρες είχαν αντοχή αρκετή ώστε να μπορούν να τις διαβαίνουν τανκς. Η χρήση τους συνεχίζεται μέχρι σήμερα, ιδιαίτερα κατά την κατασκευή έργων πολιτικού μηχανικού, καθώς και για τη δημιουργία προσωρινών διαβάσεων πεζών και οχημάτων.
Σύμφωνα με το ΓΕΣ, με το υλικό Μπέλεϋ κατασκευάζονται:
- Σταθερές γέφυρες απλού κατά πλάτους καταστρώματος κάτω διαβάσεως για ανοίγματα από 30 εώς 210 πόδια.
- Συνεχείς γέφυρες.
- Βάθρα και πύργοι.
- Αυτοσχέδιες κατασκευές.