Σε πολύ δύσκολους καιρούς κινείται η ελληνική ακτοπλοΐα , λόγω των τιμών του πετρελαίου και της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης.
Όπως υπολογίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, ούτε ένα δρομολόγιο δεν είναι κερδοφόρο, ενώ και τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, που περιλαμβάνουν τη θερινή περίοδο, δεν κάλυψαν τις ζημίες του πρώτου εξαμήνου, με αποτέλεσμα το εννεάμηνο να είναι ζημιογόνο.
Σύμφωνα με ακτοπλοϊκούς κύκλους, ένα επιβατηγό πλοίο, προκειμένου να διατηρηθεί δρομολογημένο, θα πρέπει να καλύπτει με την καθημερινή του λειτουργία το κόστος καυσίμων και πληρώματος. Αυτό σημαίνει ένα κόστος περί τα 50.000 ευρώ την ημέρα, εκ των οποίων τα 40.000 ευρώ είναι τα καύσιμα, αν πρόκειται για σύγχρονο πλοίο. Αν συνυπολογιστούν και τα υπόλοιπα έξοδα, το κόστος φτάνει στα 80.000 ευρώ την ημέρα.
Με τις σημερινές πληρότητες, είναι αδύνατον να καλυφθεί το κόστος αυτό, παρά μόνο ορισμένες ημέρες της θερινής περιόδου. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο το εννεάμηνο του 2011, σε σύγκριση με το 2010, από 27,5% έως 32%, ανάλογα με τον τύπο καυσίμου. Πρόκειται για πολύ μεγάλη αύξηση, εάν ληφθεί υπόψη η επιβάρυνση που προκαλεί στα αποτελέσματα της εταιρείας.
Ταυτόχρονα, η πιστωτική χρηματοδότηση έχει περιορισθεί δραματικά, λόγω της δημοσιονομικής κρίσης. Όπως σημειώνει παράγοντας της ακτοπλοΐας, οι τράπεζες δεν δέχονται πλέον να χρηματοδοτούν τις εταιρείες έναντι, με βάση τις συμβάσεις των αγόνων γραμμών.
Η μόνη διέξοδος είναι ο περιορισμός των δρομολογίων στα απολύτως απαραίτητα. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εξετάζουν ήδη ποια δρομολόγια θα περικόψουν, με βάση τα παραπάνω κριτήρια, και ποια πλοία θα δέσουν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι «σιωπηρά» ήδη ορισμένα πλοία έχουν δέσει, μειώνοντας έτσι τα δρομολόγια από και προς Πειραιά.
Στο μεταξύ, ομαλοποιήθηκε, χθες, από το μεσημέρι, η κατάσταση στο λιμάνια του Πειραιά, καθώς η ΠΝΟ ανέστειλε, μέχρι την προσεχή Δευτέρα, τη συνδικαλιστική δράση κατά εταιρειών που δεν έχουν καταβάλει τα αναδρομικά με βάση τη συλλογική σύμβασης εργασίας που υπέγραψε για το 2010 και 2011 με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, πριν από τη συγχώνευσή του με την Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ).
Υπενθυμίζεται ότι τη συγκεκριμένη σύμβαση δεν την είχαν αποδεχθεί οι εταιρείες - μέλη τής τότε ΕΕΝ και είχαν προσφύγει στη δικαιοσύνη.
Πηγή: www.naftemporiki.gr
σχόλια