Καθώς οι influencers που προωθούν τα αγαθά και τις υπηρεσίες έναντι αμοιβής στο διαδίκτυο, γίνονται όλο και νεότεροι, νέες υπηρεσίες αναδύονται για να διδάξουν στους γονείς και τα παιδιά πώς να το κάνουν.
Ο Ralphie Waplington είναι μόλις δυόμισι ετών, αλλά έχει σχεδόν 20.000 followers στο Instagram. Η σελίδα του διαθέτει εικόνες του με επώνυμα ρούχα, τον δείχνουν να απολαμβάνει ταξίδια και κάποια ποστ που είναι διαφήμιση από την Peppa Pig και τα McDonald's. Οι γονείς του, η Stacey Woodhams και ο Adam Waplington, από το Brentwood στο Έσεξ, δημιούργησαν το λογαριασμό το 2017 όταν ο γιος τους ήταν μόλις δύο εβδομάδων. Αρχικά, σκοπός ήταν απλώς να δημοσιεύουν τις εικόνες του για να τις βλέπουν οι φίλοι και οι συγγενείς τους. Αλλά οι followers αυξήθηκαν όταν το μικρό παιδί άρχισε να απεικονίζεται με προϊόντα που του έκαναν δώρο τοπικές επιχειρήσεις.Η Stacey λέει ότι το μίνι-στυλ του έχει οδηγήσει σε απίστευτες ευκαιρίες.
«Μας δίνει μια απίστευτη εμπειρία ως οικογένεια και είναι υπέροχο που ίσως μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα βιογραφικό για αυτόν και να βάζουμε και χρήματα στην τράπεζα όσο δημιουργούμε τις αναμνήσεις μας», λένε στο ΒΒC, σε ένα άρθρο που αναλύει την νέα αυτή τάση.
Από νήπια που εμφανίζονται σε στιλιζαρισμένους λογαριασμούς που έχουν δημιουργήσει οι γονείς τους, μέχρι εφήβους που δημιουργούν δικά τους κανάλια στο YouTube, όλο και περισσότερα παιδιά εισέρχονται στη νέα γενιά επιδραστικών των social media.
Οι αδελφές Elena, 11 ετών, και Clara, 9 ετών, από το County Galway, δημιούργησαν το κανάλι τους στο CupcakeSurpriseToysTV πριν από τρία χρόνια. Tα βίντεό τους είναι κυρίως φάρσες και έχουν ήδη συγκεντρώσει 817.000 συνδρομητές και πάνω από 302 εκατομμύρια προβολές. Η Εlena λέει ότι η αγάπη τους για την αφήγηση και τα παιχνίδια τους ήταν η αφορμή για να δημιουργήσουν το κανάλι, και τώρα δουλεύουν τακτικά με μάρκες όπως η Mattel και η Moose Toys. Λένε πως είναι φοβερό που τους παρακολουθούν εκατομμύρια και πως εργάζονται σκληρά.
Ωστόσο, η μητέρα τους, η Emily Brady, που εργάζεται με πλήρη απασχόληση για το κανάλι, λέει ότι μπορεί να είναι σκληρή δουλειά. «Οι άνθρωποι υποτιμούν τον χρόνο που απαιτείται για την παραγωγή των βίντεο. Υπάρχει μεγάλη προετοιμασία».
Μια έρευνα από την ταξιδιωτική εταιρεία First Choice διαπίστωσε ότι το 34% των έξι έως δεκαέξι ετών θα ήθελε να είναι YouTuber. Και σχεδόν το ένα πέμπτο (18%) δήλωσε ότι θα ήθελε να είναι blogger ή vlogger [video blogger].
Με αφορμή αυτή τη ζήτηση, υπάρχουν πλέον ειδικά σεμινάρια που κοστίζουν μέχρι 1.000 την εβδομάδα και προσφέρουν κατάρτιση των παιδιών για να γίνουν σταρ στο YouTube. Είναι αυτή μια νέα μόδα επαγγελματικής κατάρτισης; Για πολλούς ναι. Μια εντεκάχρονη που συμμετείχε σε ένα σεμινάριο λέει πως πλέον τώρα ξέρει πως αυτό είναι το μόνο που θέλει να κάνει στη ζωή της και πως όνειρό της είναι να δει το κανάλι της να μεγαλώνει. Η μητέρα της, λέει πως πάντα ενημερώνει την κόρη της για τους κινδύνους του διαδικτύου, αλλά και πως είναι ενθαρρυντική στο να κυνηγήσει το ψηφιακό όνειρό της.
Η Δρ Elizabeth Milovidov ανήκει στο άλλο στρατόπεδο και ανησυχεί για την έκθεση των μικρών παιδιών στα social media. Επιτρέπεται οι γονείς να ενθαρρύνουν το παιδί τους να γίνει influencer σε τόσο μικρή ηλικία;«Ενώ είναι αλήθεια ότι μια μικρή μειονότητα παιδιών και οικογενειών έχουν βρει οικονομική επιτυχία στον τομέα αυτό, οι γονείς θα πρέπει επίσης να είναι προσεκτικοί πριν ενθαρρύνουν τα παιδιά τους για κάτι τέτοιο», εξηγεί η Dr Elizabeth Milovidov, σύμβουλος της eSafety και ιδρυτικό μέλος της DigitalParentingCoach.com.
«Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τις συνέπειες που μπορεί να έχει η συνεχής λήψη φωτογραφιών στην πνευματική, σωματική και συναισθηματική ευημερία του παιδιού». Η Milovidov εγείρει επίσης ζήτημα για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.«Ακούμε όλο και περισσότερο για παιδιά και νέους που δεν θέλουν να έχουν ηλεκτρονική παρουσία ή που αντιμετωπίζουν μια διαδικτυακή ταυτότητα που δημιούργησαν οι γονείς τους».
Επισημαίνει επίσης ζητήματα όπως ο εκφοβισμός και η κλοπή ταυτότητας και συμβουλεύει τους γονείς να ελέγχουν τους λογαριασμούς και να καθορίζουν ποιες ενέργειες ή δραστηριότητες μπορεί να θεωρηθούν υπερβολικά αισθησιακές, να μπλοκάρουν και να αναφέρουν σχόλια και να καθοδηγούν τα παιδιά τους στην υπεύθυνη και ασφαλή χρήση του ψηφιακού κόσμου.
Για την ώρα πάντως δείχνει πως αυτή η τάση μόνο αυξητική μπορεί να είναι. «Ο αριθμός των παιδιών που λανσάρονται ως επιδραστικά, είναι ακόμα στα σπάργανα, αλλά θα συνεχίσει να αυξάνεται», λέει η Laura Edwards, του Viral Talent, μιας υπηρεσίας που διαχειρίζεται influencers και έχει πάνω από 40 παιδιά στο πορτφόλιό της. Υποστηρίζει ότι η παραγωγή περιεχομένου οnline δεν απαιτεί πολύ από το χρόνο ενός παιδιού και πως είναι κυρίως δουλειά για τους γονείς.
Όταν η Stacey Woodhams, ρωτήθηκε για την κριτική που μπορεί να δέχεται για την προβολή του γιου της ήταν κατηγορηματική πως δεν διαφέρει σε τίποτα από οποιαδήποτε μαμά που δημοσιεύει στο Facebook ή στο WhatsApp. Αλλά, τι γίνεται αν ο Ralphie αποφασίσει όταν θα είναι μεγαλύτερος ότι δε θέλει να μοιράζονται οι εικόνες του με χιλιάδες ανθρώπους; «Τότε αυτή είναι η μέρα που αυτό σταματά» λέει.