Όλοι εκείνοι που διαχειρίζονται περιεχόμενο – ειδήσεις, αρθρογραφία, διαφημιστικές καταχωρήσεις, εφαρμογές – τις τελευταίες μέρες τουϊτάρουν και γράφουν χωρίς κανέναν ενδοιασμό πια εναντίον της πολιτικής του Facebook και της τάσης του να παίζει με τους αλγόριθμους βάζοντας σε σοβαρό κίνδυνο τα συμφέροντα όσων το επέλεξαν για την καλύτερη προώθηση των υπηρεσιών τους.
Η αρχική σκέψη, κάτι που προβλημάτιζε τον Mr Facebook και τους συνεργάτες του εδώ και καιρό, ήταν τα παράπονα των χρηστών που έβλεπαν στο feed τους περισσότερα νέα από άσχετους φίλους, πολλές διαφημίσεις, πολλά posts ενημερωτικών σελίδων, αλλά όχι όσα έγραφαν και μοιράζονταν οι στενοί φίλοι, οι άνθρωποι των οποίων η δραστηριότητα πραγματικά τους ενδιέφερε.
Μέχρι εδώ καλά. Από τον Μάρτιο ήδη το δίκτυο είχε ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει σε αλλαγές προκειμένου να μην υπάρξουν διαρροές χρηστών προς άλλα δίκτυα και προκειμένου να μπει μία τελεία στα παράπονα. Αυτές οι αλλαγές θα έμπαιναν σε εφαρμογή ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο, σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά το Facebook τις καθυστέρησε λόγω του τρομοκρατικού χτυπήματος στην Κωνσταντινούπολη. Αυτό ας σημειωθεί.
I hate @Facebook new newsfeed algorithm, all I am seeing is personal BS. No pages appeared and no news. #damnit
— Majd Yousef (@Mayousef) July 3, 2016
Και από την Παρασκευή ξεκίνησε ένας νέος γύρος παραπόνων αρχικά και εκπεφρασμένης οργής στα λοιπά social media στη συνέχεια. Αυτή τη φορά από μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης του εξωτερικού που μέσα σε λίγες ώρες είδαν την επισκεψιμότητα τους να πέφτει κατακόρυφα, την παρουσία τους στο Facebook να εκμηδενίζεται και τη συνεργασία τους με δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης να μπαίνει σε νέο πλαίσιο.
«Για εκείνους που ζουν και πεθαίνουν με το αλγόριθμο του Facebook το τελευταίο πείραμα ήταν κάτι που έμοιαζε με επικείμενη καταστροφή», έγραψε χαρακτηριστικά το “Fortune” έχοντας ρίξει πρώτα μία καλή ματιά στα θυμωμένα άρθρα εκδοτικών κολοσσών και στα εκατομμύρια tweets χρηστών, αλλά και ανθρώπων που εμπλέκονται με τη βιομηχανία των media.
Όπως ξεκάθαρα επισημαίνει άρθρο των International Business Times αυτό το πείραμα, αν δεν υπάρξει η δέουσα προσοχή, μπορεί να σημάνει ή το τέλος των media ή την αρχή του τέλους για το Facebook. Όταν από αυτό το πείραμα υποφέρουν κολοσσοί όπως τα McDonalds ή η Nike, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Ναι, μεν, όλο αυτό έγινε για το… καλό των χρηστών, στο άρθρο, ωστόσο, επισημαίνεται και το γεγονός ότι πρόκειται και για έναν μοχλό πίεσης του Facebook προς τις επιχειρήσεις με τις οποίες συνεργάζεται και προκειμένου να επενδύσουν σε μεγαλύτερα ποσά σε διαφημίσεις στο δίκτυο, να αυξήσουν τις χορηγούμενες αναρτήσεις τους, το λεγόμενο “boost” σε άρθρα, διαφημίσεις και γενικώς content που είχε ήδη υψηλή επισκεψιμότητα.
Facebook's Latest News Feed Algorithm Should Be A Wake Up Call For Publishers https://t.co/Obqwd1tIu4
— Lindsey Witcherley (@LWitcherley) July 3, 2016
Μικρή υποσημείωση: δεν είναι η πρώτη φορά που μια αλλαγή στο αλγόριθμο του Facebook προκαλεί πανικό και σοβαρά σκαμπανεβάσματα στην απόδοση / επισκεψιμότητα άλλων επιχειρήσεων. Ωστόσο, ποτέ προηγουμένως, τόσο μαζικά και χωρίς φόβο, καταγράφονται αυτοί οι κραδασμοί. Γιατί, τώρα; Όπως αναφέρεται σε τεχνολογικά sites του εξωτερικού, αλλά και σε παρατηρήσεις χρηστών και experts στα social media, ναι μεν το Facebook έχει αλλάξει όχι μόνο τον τρόπο επικοινωνίας, αλλά και ανάπτυξης των επιχειρήσεων, ωστόσο, οι διαρκείς πειραματισμοί –με τις επιπτώσεις τους, φυσικά – έχουν φέρει στα όρια τους όσους εμπιστεύθηκαν τη συγκεκριμένη πλατφόρμα δικτύωσης.
Race, politics, travel plans: things Facebook's algorithm can't get right - https://t.co/p8MaMYc4vE #Opinion pic.twitter.com/YWlFvJemox
— Opinion Hour (@OpinionHour) July 3, 2016
Όπως παρατηρεί το “Fortune” για τις ιστοσελίδες ενημέρωσης, το «πείραγμα» του αλγόριθμου στο Facebook, είχε τις αναμενόμενες συνέπειες, όπως κάθε άλλη φορά. Εκείνο, ωστόσο, που μοιάζει να ενοχλεί το ίδιο με την κατρακύλα στην επισκεψιμότητα, είναι το δεύτερο μήνυμα που ανάρτησαν οι συνεργάτες του Ζάκερμπεργκ (σ.σ.: το πρώτο πολύ γλυκά ενημέρωνε ότι η δουλειά του Facebook είναι να ενώνει τους ανθρώπους). Σε κάπως passive aggressive τόνο, από το μέσο κοινωνικής δικτύωσης γνωστοποιούσαν ότι αναμένουν «συμφόρηση» στο reach και στην επισκεψιμότητα κάποιων σελίδων. Με λίγα λόγια, το νου σας, αλλά απολαύστε τις φωτογραφίες με γατάκια και ζωάκια που θα εμφανίζονται στο timeline σας…
Κάποιο νεότερο από τον Μαρκ για όλο αυτό το χάος των τελευταίων ημερών; Φυσικά και όχι. Το τελευταίο του post στην προσωπική του σελίδα στο Facebook έγινε στις 29 Ιουνίου και αφορούσε το τρομοκρατικό χτύπημα στην Κωνσταντινούπολη. Λογικά, για τα όποια νεότερα θα ενημερωθούμε απ’ όσα βλέπουμε στο timeline μας και απ’ όσα θα έχουν να του γράψουν τα sites και οι στήλες τεχνολογίας.