Αν όλα είχαν πάει σύμφωνα με το σχέδιο η πλημμυρίδα της Τρίτης δεν θα έφτανε ποτέ στη Λιμνοθάλασσα της Βενετίας, πλημμυρίζοντας τη Βασιλική του Αγίου Μάρκου και βυθίζοντας κάτω από το νερό τις πλατείες της πόλης και τα παλάτια της.
«Αλλά τα πράγματα στην Ιταλία σπάνια πάνε σύμφωνα με το πρόγραμμα, ειδικά σε ότι αφορά την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής στα οποία χρειάζονται κρατικά κεφάλαια και σύνθετη μηχανική αιχμής», αναφέρει το Reuters σε δημοσίευμά του που επικεντρώνεται στον «Μωυσή» το μεγαλεπήβολο έργο που θα εμποδίζει τα νερά από το να πλημμυρίζουν τη Βενετία.
Μετά τη χειρότερη πλημμύρα στην ιστορία, το 1966, η κυβέρνηση της Ιταλίας ζήτησε από μηχανικούς να σχεδιάσουν ένα φράγμα στη θάλασσα που θα προστατεύει την πιο γραφική αλλά και πλέον εύθραυστη πόλη, από τη μόνιμη απειλή της πλημμυρίδας. Το 2003 η κατασκευή επιτέλους ξεκίνησε με στόχο να υλοποιηθεί το 2011. Αλλά το εγχείρημα, γνωστό ως «Μωυσής» (MOSE), έχει «μολυνθεί» από όλα αυτά τα προβλήματα που χαρακτηρίζουν τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα της Ιταλίας: διαφθορά, υπερβάσεις κόστους και παρατεταμένες καθυστερήσεις.
Οι μηχανικοί υπολογίζουν ότι το σύστημα προστασίας θα ξεκινήσει να λειτουργεί στο τέλος το 2021. Το κόστος του θα ανέλθει σε 5,5 εκατομμύρια ευρώ ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ήθελαν το έργο να κοστίζει 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ. «Αυτές οι καθυστερήσεις είναι ντροπή για την Ιταλία και χρειαζόμαστε επειγόντως μία λύση», αναφέρει ο Alessandro Morelli, επικεφαλής της επιτροπής μεταφορών του ιταλικού κοινοβουλίου, ενώ ανέφερε ότι θα στείλει μέλη του κοινοβουλίου στη Βενετία για να εξετάσουν την αναθεώρηση του προγράμματος.
Σύμφωνα με το Reuters τα καλά νέα είναι ότι οι βουλευτές θα ανακαλύψουν ότι η κυρίως κατασκευαστική δουλειά έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Ωστόσο κανείς δεν είναι σίγουρος πως το έργο θα ανταποκριθεί στο φαινόμενο που διογκώνεται και αν τελικά θα αποδειχθεί ανεπαρκές και καθυστερημένο.
Κινητά Φράγματα
Το MOSE είναι ένα ακρωνύμιο των λέξεων Modulo Sperimentale Elettromeccanico, που μεταφράζεται ως «πειραματική ηλεκτρομηχανική μονάδα» και το όνομά του αποτελεί μία αναφορά στον βιβλικό Μωυσή. Ο σύγχρονος «Μωυσής» της Βενετίας αποτελείται από 78 κινητά φράγματα, σε έντονο κίτρινο χρώμα, που βρίσκονται κάτω από το νερό. Όταν ενεργοποιούνται βγαίνουν στην επιφάνεια εμποδίζοντας τα νερά της Αδριατικής να πλημμυρίσουν τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας.
«Αν ο "Μωυσής" δούλευε τότε θα είχαμε αποφύγει αυτή την πλημμυρίδα», ανέφερε ο Luigi Brugnaro, δήμαρχος της πόλης. Τα νερά έφθασαν σε ύψος 1 μέτρο και 87 εκατοστά. Το 1966 είχαν φθάσει το 1 μέτρο και 94 εκατοστά. Οι 78 πύλες είναι τοποθετημένες και οι μηχανικοί εργάζονται πάνω στον μηχανισμό ανύψωσης. Οι πρώτες δοκιμές θα γίνουν την επόμενη χρονιά, χωρίς ωστόσο να εγγυάται κανείς ότι το σύστημα θα λειτουργήσει. Όπως αναφέρει το Reuters ένα μέρος από τη βυθισμένη υποδομή έχει ήδη σκουριάσει. Παράλληλα, πηγή του ειδησεογραφικού πρακτορείου ανέφερε πως το κόστος συντήρησης θα ξεπερνάει τα 100 εκατομμύρια ευρώ, πολύ υψηλότερο σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις.
H πηγή, που δεν κατονομάζεται, ανέφερε ότι αν το σύστημα ξεκινήσει να λειτουργεί θα μπορεί να προστατέψει τη Βενετία ακόμα και αν τα νερά φθάσουν στο ύψος των 3 μέτρων. Ωστόσο πολλοί ειδικοί φοβούνται ότι το σύστημα δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί με την άνοδο της στάθμης των υδάτων που επιφέρει η κλιματική αλλαγή. Σύμφωνα με την UNESCO κατά τον σχεδιασμό του «Μωυσή» είχε προβλεφθεί ότι η στάθμη της Αδριατικής θα έχει αυξηθεί κατά 22 εκατοστά ως το 2100, ωστόσο επιστήμονες σχολιάζουν πως η εκτίμηση αυτή είναι υπερβολικά αισιόδοξη.
Με πληροφορίες από Reuters