Οι αρχικές έρευνες για την έκρηξη στη Βηρυτό, που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 100 άτομα, δείχνουν χρόνια αδράνειας και αμέλειας σχετικά με την αποθήκευση εξαιρετικά εκρηκτικών υλικών στο λιμάνι.
Σύμφωνα με επίσημη πηγή με γνώση των ευρημάτων, που επικαλείται το Reuters, οι πρώτες έρευνες δείχνουν ότι η έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού προκλήθηκε από αδιαφορία των αρχών.
Ο πρωθυπουργός και η προεδρία της χώρας δήλωσαν την Τρίτη ότι 2.750 τόνοι νιτρικού αμμωνίου, που χρησιμοποιούνται σε λιπάσματα και βόμβες, είχαν αποθηκευτεί για έξι χρόνια στο λιμάνι, χωρίς τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.
«Είναι αμέλεια», δήλωσε η επίσημη πηγή στο Reuters, προσθέτοντας ότι το ζήτημα της ασφάλειας αποθήκευσης ήταν ενώπιον αρκετών επιτροπών και δικαστών και «τίποτα δεν έγινε» για να εκδοθεί εντολή για την αφαίρεση ή την απόρριψη του εξαιρετικά εύφλεκτου υλικού.
Η πηγή είπε ότι αρχικά ξεκίνησε πυρκαγιά στην αποθήκη 9 του λιμανιού και εξαπλώθηκε στην αποθήκη 12, όπου αποθηκεύεται το νιτρικό αμμώνιο.
Ο Badri Daher, Γενικός Διευθυντής Τελωνείων του Λιβάνου, δήλωσε στον ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό LBCI την Τετάρτη ότι τα τελωνεία έστειλαν έξι έγγραφα στο δικαστικό σώμα προειδοποιώντας ότι το υλικό ενέχει κίνδυνο.
«Ζητήσαμε να επανεξαχθεί το υλικό αλλά αυτό δεν συνέβη. Το αφήνουμε στους εμπειρογνώμονες και στους ειδικούς να καθορίσουν το γιατί », είπε ο Νταχέρ.
Μια άλλη πηγή, προσκείμενη σε λιμενικό υπάλληλο είπε ότι μια ομάδα που επιθεώρησε το νιτρικό αμμώνιο πριν από έξι μήνες προειδοποίησε ότι εάν δεν μετακινηθεί, θα «ανατινάξει όλη τη Βηρυτό».
Σύμφωνα με δύο έγγραφα που επικαλείται το Reuters, το λιβανέζικο τελωνείο αιτήθηκε στο δικαστικό σώμα το 2016 και στη συνέχεια το 2017 ζήτησε από την «ενδιαφερόμενη ναυτιλιακή υπηρεσία» να επανεξαγάγει ή να εγκρίνει την πώληση του νιτρικού αμμωνίου, που αφαιρέθηκε από το φορτηγό πλοίο, Rhosus και αποθηκεύτηκε στην αποθήκη 12, για να διασφαλιστεί η ασφάλεια του λιμένα.
Ένα από τα έγγραφα ανέφερε παρόμοια αιτήματα το 2014 και το 2015.
«Πρέπει να διεξαχθεί τοπική και διεθνής έρευνα σχετικά με το περιστατικό, δεδομένης της κλίμακας και των συνθηκών υπό τις οποίες αυτά τα εμπορεύματα μεταφέρθηκαν στα λιμάνια», δήλωσε ο Ghassan Hasbani, πρώην αναπληρωτής πρωθυπουργός και μέλος του κόμματος των Λιβανικών Δυνάμεων.
Το Shiparrested.com, ένα βιομηχανικό δίκτυο που ασχολείται με νομικές υποθέσεις, είχε δηλώσει σε μια έκθεση του 2015 ότι το Rhosus, που έπλεε με σημαία Μολδαβίας, αγκυροβόλησε στη Βηρυτό τον Σεπτέμβριο του 2013 όταν είχε τεχνικά προβλήματα ενώ έπλεε από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη με 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου.
Ανέφερε ότι, κατά την επιθεώρηση, απαγορεύτηκε στο σκάφος να αποπλεύσει και λίγο αργότερα εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες του, με αποτέλεσμα διάφοροι πιστωτές να προβάλλουν νομικές αξιώσεις.
«Λόγω των κινδύνων που συνδέονται με τη διατήρηση του νιτρικού αμμωνίου επί του σκάφους, οι λιμενικές αρχές εκφόρτωσαν το φορτίο στις αποθήκες του λιμένα», πρόσθεσε.
Με πληροφορίες του Reuters
σχόλια