Μια ιστορική σιδηροδρομική γέφυρα της Πράγας, η αρχιτεκτονική σπουδαιότητα της οποίας έχει συγκριθεί με τον πύργο του Άιφελ στο Παρίσι, σχεδιάζεται να κατεδαφιστεί, πρόταση που καταδικάζουν αρχιτέκτονες και ακτιβιστές.
Η πολυφωτογραφημένη γέφυρα Vyšehrad με τον χαρακτηριστικό ατσάλινο σκελετό της, είναι ακατάλληλη πλέον για τον ολοένα και μεγαλύτερο όγκο σιδηροδρομικής κίνησης, υποστηρίζουν οι Τσεχικοί Σιδηρόδρομοι, με την εταιρεία να δρομολογεί την αντικατάστασή της με μια σύγχρονη υποδομή.
Ωστόσο, η πρόταση αυτή προκάλεσε τη συναισθηματική αντίδραση επιστημόνων, πολιτών και του δημοτικού συμβουλίου Πράγας που επιμένουν πως πρέπει να προστατευθεί το σημαντικό αυτό τοπόσημο - που έχει αποκτήσει το καθεστώς εθνικού μνημείου.
Μάλιστα, διαδικτυακή εκστρατεία για τη διάσωση της γέφυρας των 120 χρόνων, έχει συγκεντρώσει πάνω από 6.000 υπογραφές, μετά την ανακοίνωση των σχεδίων για αντικατάστασή της από τη διοίκηση των Σιδηροδρόμων.
Οι αντιδράσεις, μάλιστα, προκάλεσαν την παρέμβαση τού υπουργού Μεταφορών, Μάρτιν Κούπκα ο οποίος συγκάλεσε ειδική σύσκεψη με τη συμμετοχή μηχανικών και της διοίκησης του οργανισμού σιδηροδρόμων, σε μια προσπάθεια να βρεθεί λύση.
Σχεδιασμένη από τον František Prášil, Τσέχο μηχανικό των τελών της εποχής των Αψβούργων, κατασκευάστηκε το 1901 και ενώνει τις δύο όχθες του ποταμού Μολδάβα. Από τις ράγες της περνούν τρένα που μεταφέρουν επιβάτες από την τσεχική σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Η γέφυρα βρίσκεται σε περιοχή που έχει ενταχθεί στην παγκόσμια κληρονομιά της Unesco το 1992 και αποτελεί αγαπημένο σημείο για περιπατητές και ποδηλάτες που χρησιμοποιούν τους δύο πεζοδρόμους εκατέρωθεν της γέφυρας.
Ωστόσο, η διοίκηση των σιδηροδρόμων επιμένει πως, λόγω εκτεταμένης οξείδωσης, η αποκατάσταση μιας τόσο κομβικής και πολυσύχναστης αρτηρίας μεταφοράς είναι υπερβολικά περίπλοκη και ακριβή, με τους διαφωνούντες ωστόσο να επικαλούνται ευθύνη τής ίδιας διοίκησης για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η γέφυρα.
Ένας διαγωνισμός μεταξύ Τσέχων αρχιτεκτόνων για το ντιζάιν αντικατάστασης κατέληξε σε ένα πιο σύγχρονο σχέδιο, βασισμένο ως επί το πλείστον στην υπάρχουσα γέφυρα, το οποίο και επιλέχτηκε ως το επικρατέστερο τον περασμένο Νοέμβριο.
Παρόλα αυτά, πολλοί ήταν αυτοί που αμφισβήτησαν τους ισχυρισμούς πως η γέφυρα ήταν ανέφικτο να επισκευαστεί. Μελέτες εφαρμοστικότητας και βιωσιμότητας που ανατέθηκαν από το δημοτικό συμβούλιο της Πράγας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η συντήρηση ήταν «τεχνικά εφικτή» και πως η δομή είχε «επαρκή δομική ικανότητα για τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας τρένων, συμπεριλαμβανομένων μεγαλύτερων φορτίων και υψηλότερων συχνοτήτων».
Με πληροφορίες από Guardian