Σε περίοδο συρρίκνωσης εισέρχεται η Tesla, καθώς οι πωλήσεις της υποχωρούν σταθερά τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρώπη, την ώρα που η παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά. Την ίδια στιγμή, παραδοσιακοί κολοσσοί όπως η General Motors, η Ford, η Volkswagen και η BMW, αλλά και ανερχόμενοι «παίκτες» από την Κίνα, εκτοπίζουν την Tesla από την ηγετική της θέση.
Σύμφωνα με την Cox Automotive, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 11% το πρώτο τρίμηνο του 2025, φτάνοντας σχεδόν τις 300.000 πωλήσεις. Ωστόσο, η Tesla είδε τις πωλήσεις της να υποχωρούν κατά 8,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με συνολικές πωλήσεις 128.100 οχημάτων. Η πτώση αυτή φτάνει το 21% σε σχέση με το 2023.
Παρά τη μείωση του μεριδίου της στην αμερικανική αγορά EV από 51% σε 44%, η Tesla παραμένει ακόμη ο μεγαλύτερος κατασκευαστής. Όμως, το έδαφος χάνεται ραγδαία υπέρ της General Motors και των συνεργατών της (Honda, Acura), οι οποίοι κατέχουν πλέον το 16% της αγοράς. Η GM σημείωσε αύξηση 94% στις πωλήσεις της, λανσάροντας περισσότερα από δέκα νέα ηλεκτρικά μοντέλα.
Στην τρίτη μεγαλύτερη αγορά της, την Ευρώπη, η Tesla κατέγραψε πτώση 43% στις πωλήσεις τους δύο πρώτους μήνες του 2025, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας. Το γεγονός αυτό συμπίπτει με τις αντιδράσεις για τη δημόσια στήριξη του Έλον Μασκ στο ακροδεξιό γερμανικό κόμμα AfD.
Την ίδια στιγμή, οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά σχεδόν 30%, με τους Γερμανούς κατασκευαστές να καρπώνονται το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ανόδου. Η VW διπλασίασε τις πωλήσεις της, ενώ η BMW κατέγραψε άνοδο 64%.
Εκτός από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές, η Tesla αντιμετωπίζει και την επιθετική επέλαση των κινεζικών κατασκευαστών. Η BYD, με την υποστήριξη του Warren Buffett, ξεπέρασε την Tesla σε πωλήσεις στην Ιταλία και την Ισπανία το πρώτο τρίμηνο του 2025, ενώ μείωσε τη διαφορά στη Βρετανία και τη Γερμανία.

Η Polestar, η σουηδική θυγατρική της Geely, ανακοίνωσε αύξηση 76% στις παγκόσμιες πωλήσεις της, στέλνοντας μήνυμα ισχυρής διείσδυσης σε κρίσιμες αγορές.
Η σταδιακή απώλεια μεριδίου αγοράς σε ΗΠΑ και Ευρώπη συνιστά σοβαρό πλήγμα για την Tesla, η οποία –παρά το γεγονός ότι διατηρεί ισχυρό brand και τεχνολογικό προβάδισμα– καλείται να ανασυνταχθεί εν μέσω έντονου ανταγωνισμού, αρνητικής δημοσιότητας και καθυστερήσεων στην παρουσίαση νέων μοντέλων.
Η επόμενη περίοδος θα είναι κρίσιμη για την εταιρεία του Έλον Μασκ, καθώς η δυναμική της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτροκίνησης δείχνει ότι πλέον δεν χωρούν εύκολα μονοπώλια.
Με πληροφορίες από Business Insider