«Σοβαρό προβληματισμό» προκαλεί ο διπλασιασμός των συμβάντων πειρατείας στην Ασία, σύμφωνα με νέα έκθεση.
Στο πρώτο μισό του 2020 καταγράφηκαν 50 περιστατικά, σε σχέση με τα 25 της ίδιας περιόδου του 2019.
Στα Στενα της Σιγκαπούρης, μιας από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες περιοχές της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας, καταγράφηκαν 16 περιστατικά πειρατείας μεταξύ Ιανουαρίου - Ιουνίου.
Η αύξηση της πειρατείας οφείλεται στην ύφεση που προκλήθηκε από την πανδημία κορωνοϊού.
Η εξαμηνιαία έκθεση που δημοσιεύτηκε από την Συμφωνία Περιφερειακής Συνεργασίας κατά της Πειρατείας και της Ένοπλης Ληστείας (ReCAAP), καταγράφει επίσης αύξηση επιθέσεων σε Μπαγκλαντές, Ινδία, Ινδονησία, Φιλιππίνες, Βιετνάμ και Νότια Σινική θάλασσα.
Τα περιστατικά καταχωρούνται ως πειρατεία όταν συμβαίνουν στα διεθνή ύδατα, εκτός της ζώνης δικαιοδοσίας κάποιου κράτους, όλα τα υπόλοιπα θεωρούνται ένοπλες ληστείες.
Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ReCAAP, Μασαφούμι Κουρόκι, η αύξηση των περιστατικών είναι εξόχως ανησυχητική.
«Τα μικρά εγκλήματα, όταν δεν αντιμετωπίζονται, μπορούν να ενθαρρύνουν τους εγκληματίες να διαπράξουν σοβαρότερες εγκληματικές ενέργειες» αναφέρει ο ίδιος.
Σύμφωνα με τον Μπράντον Πρινς, καθηγητή στο πανεπιστήμιου του Τενεσί, οι περισσότερες επιθέσεις είναι ευκαιριακές, παρά επαγγελματικές.
«Κάποιες φορές οι πειρατές είναι ντόπιοι ψαράδες που βλέπουν την πειρατεία ως τρόπο να ενισχύσουν το εισόδημά τους. Σε άλλα μέρη της Ασίας πειρατές είναι πολλοί άνεργοι νέοι που ταξιδεύουν για εξεύρεση δουλειάς».
«Η ευκαιριακή πειρατεία είναι όπως η ένοπλη ληστεία στην ξηρά - αν δεις κάτι που αξίζει να το πάρεις, ίσως δοκιμάσεις την τύχη σου. Καταγράφουμε περιστατικά όπου τρεις με οκτώ άνθρωποι πλησιάζουν με μικρό σκάφος και πηδούν πάνω σε μεγαλύτερο - συνήθως με μαχαίρια ή άλλα όπλα για να κλέψουν κάτι που απομακρύνεται γρήγορα» εξηγεί ο ίδιος.
Τα πιο συνήθη αντικείμενα κλοπής είναι παλιοσίδερα, τμήματα της μηχανής, εξοπλισμός επικοινωνίας από τη γέφυρα του πλοίου και προσωπικά αντικείμενα του πληρώματος που πωλούν στη μαύρη αγορά.
Ο Πρινς σημειώνει πως η πανδημία κορωνοϊού ίσως ενθαρρύνει την παραβατικότητα στη θάλασσα.
«Ο φόβος μου είναι πως η Covid-19 θα μειώσει το παγκόσμιο εμπόριο κάτι που περιορίζει την ανάπτυξη, αυξάνει τη φτώχεια και την ανεργία και μοιραία οδηγεί σε αυξημένη πειρατεία» αναφέρει και προσθέτει: «Υπάρχει ασφαλώς ανησυχία πως, με το εμπόριο να φθίνει, υπάρχουν λιγότεροι ναυτικοί στα πλοία και άρα μικρότερο πλήρωμα που ελέγχει την κατάσταση«
Παρότι σπανίζουν στην Ασία, οι απαγωγές δεν είναι απίθανες. Συνολικά 77 ναυτικοί έχουν συλληφθεί ως όμηροι ή απήχθησαν για λύτρα από τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ναυτιλίας.
Με πληροφορίες από BBC
σχόλια