Ακόμα και όταν η Ινδία αντιμετώπιζε τον κίνδυνο ενός δασμού 27% στις περισσότερες εξαγωγές της προς τις ΗΠΑ, στελέχη επιχειρήσεων και κυβερνητικοί αξιωματούχοι έβλεπαν μια θετική πλευρά. Ο μεγαλύτερος οικονομικός αντίπαλος της Ινδίας, η Κίνα, και οι μικρότεροι ανταγωνιστές της, όπως το Βιετνάμ, βρισκόταν αντιμέτωποι με ακόμη πιο σφοδρές πιέσεις.
Η Ινδία είχε καταβάλει σημαντικές προσπάθειες τα τελευταία χρόνια για να αναδειχθεί ως εναλλακτική λύση στην παραγωγή και μεταποίηση, απέναντι στην κυριαρχία της Κίνας, και φαίνεται να είχε βρει ένα πλεονέκτημα. Ακολούθησε η αναστολή των δασμών για την Ινδία και τους μικρότερους ανταγωνιστές της για 90 ημέρες, ενώ ο πρόεδρος Τραμπ επέλεξε να εντείνει τις πιέσεις στην Κίνα, αυξάνοντας τους δασμούς της σε 145%.
Ο φόρος που επιβλήθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες στις κινεζικές εισαγωγές δημιούργησε, όπως δήλωσε ο Praveen Khandelwal, βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι και κορυφαίο στέλεχος του επιχειρηματικού λόμπι της χώρας, μια «σημαντική ευκαιρία για το εμπόριο και τη βιομηχανία της Ινδίας».
Η Ινδία, με το τεράστιο εργατικό δυναμικό της, προσπαθεί εδώ και πολύ καιρό να διεκδικήσει τη θέση της στην παγκόσμια μεταποιητική αλυσίδα αξίας, ωστόσο τα εργοστάσιά της δεν είναι ακόμη έτοιμα. Στα τελευταία 10 χρόνια, ο πρωθυπουργός Μόντι προώθησε το φιλόδοξο σχέδιο «Make in India». Η κυβέρνηση έχει επενδύσει πάνω από 26 δισεκατομμύρια δολάρια σε κίνητρα για τις εταιρείες που παράγουν σε στρατηγικούς τομείς, ενώ προσπάθησε να προσελκύσει ξένες επενδύσεις με στόχο τη μείωση της εξάρτησης της Ινδίας από τις κινεζικές εισαγωγές. Ένας από τους κύριους στόχους ήταν η δημιουργία 100 εκατομμυρίων νέων θέσεων εργασίας στον τομέα της μεταποίησης έως το 2022. Είχαν υπάρξει επιτυχίες. Η πιο εντυπωσιακή από αυτές ήταν ότι η ταϊβανέζικη Foxconn, που άρχισε να κατασκευάζει iPhone για την Apple στην Ινδία, μεταφέροντας μέρος της παραγωγής από την Κίνα. Ωστόσο, ο ρόλος της μεταποίησης στην Ινδία την τελευταία δεκαετία έχει συρρικνωθεί, σε σχέση με τους τομείς των υπηρεσιών και της γεωργίας, από το 15% της οικονομίας σε λιγότερο από το 13%.
Η μεταποίηση και οι θέσεις εργασίας που αυτή μπορεί να προσφέρει θεωρούνται ζωτικής σημασίας για την άνοδο της Ινδίας ως παγκόσμιας οικονομικής δύναμης. Η Κίνα, με μια οικονομία πέντε φορές μεγαλύτερη από αυτήν της Ινδίας, είναι η μεγαλύτερη από τις ασιατικές χώρες που κατάφερε να επιταχύνει την ευημερία της κατασκευάζοντας και εξάγοντας προϊόντα που ο υπόλοιπος κόσμος επιθυμεί να αγοράσει. Ωστόσο, η μεταποίηση αντιπροσωπεύει το 25% του ΑΕΠ της Κίνας και άλλων χωρών της Ανατολικής Ασίας, διπλάσιο ποσοστό σε σχέση με την Ινδία.
Αν και οι δημόσιες υποδομές έχουν βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια υπό την καθοδήγηση του Μόντι, 10 χρόνια δεν ήταν αρκετά για να εκπαιδευτεί το αυξανόμενο εργατικό δυναμικό της χώρας ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της βιομηχανίας. Επιπλέον, παραμένουν σημαντικά προβλήματα όσον αφορά τη σύνδεση των οικονομικών πυρήνων της Ινδίας.
Στην περιοχή Rai της Haryana, μόλις μία ώρα από το Νέο Δελχί, η βιομηχανική ζώνη καταλαμβάνει εκτάσεις που προηγουμένως καλλιεργούσαν σιτάρι και μουστάρδα. Ορισμένα εργοστάσια λειτουργούν ήδη εδώ και 20 χρόνια, επεξεργαζόμενα εξαρτήματα αυτοκινήτων και τρόφιμα, ενώ άλλα ξεκινούν τώρα, ελπίζοντας σε μια επικείμενη αναγέννηση. Ο Vikram Bathla, ο οποίος το 2019 ίδρυσε την LiKraft για την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου για οχήματα, αναφέρει ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο στην επιχείρησή του είναι η πρόσβαση στην τεχνολογία. Εξαρτάται από εισαγωγές, οι οποίες χρειάζονται χρόνο και συχνά είναι δαπανηρές, ενώ η έλλειψη ειδικευμένων εργατών περιορίζει την ανάπτυξη.
Η AutoKame, που κατασκευάζει καλύμματα καθισμάτων αυτοκινήτου για την ινδική αγορά, εξαρτάται από ακριβές πρώτες ύλες και μηχανήματα που εισάγονται από τη Γερμανία και την Ιταλία.
Πολλά από τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι μικροί επιχειρηματίες σχετίζονται με την ασυνεπή κυβερνητική πολιτική και τη γραφειοκρατία, προβλήματα που ταλαιπωρούν την ινδική βιομηχανία για δεκαετίες.
Ένα ακόμη πρόβλημα είναι το αργό και αυθαίρετο δικαστικό σύστημα της Ινδίας, που θέτει τις μικρές επιχειρήσεις στο έλεος των μεγάλων εταιρειών, οι οποίες διαθέτουν καλύτερους δικηγόρους και μεγαλύτερη πολιτική επιρροή.
Παρόλο που υπάρχουν σοβαρές αδυναμίες, αναγνωρίζεται ότι έχουν γίνει σημαντικές βελτιώσεις. Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα, είναι πλέον επαρκής σε περιοχές όπως τα βιομηχανικά πάρκα της Haryana, αν και η αξιοπιστία της παραμένει ένα ζήτημα. Επίσης, οι πολιτείες κατάφεραν να αναπτύξουν παραγωγικά συστήματα που να ανταγωνίζονται εκείνα της Κίνας, όπως το σύμπλεγμα προμηθευτών της Apple στην πολιτεία Ταμίλ Ναντού.
Η απόφαση του προέδρου Τραμπ να εξαιρέσει τα smartphone από τους δασμούς μπορεί να περιορίσει την ταχύτητα της μεταφοράς παραγωγής, αλλά μακροπρόθεσμα, οι αλλαγές συνεχίζουν να προχωρούν.
Ο Khandelwal δήλωσε ότι η Ινδία είναι έτοιμη να εκμεταλλευτεί τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τους αυξημένους δασμούς σε πολλά βιομηχανικά προϊόντα, όπως τα ηλεκτρονικά, τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων και τα χημικά, και οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τα εμπόδια που παραμένουν στο δρόμο τους.
Με πληροφορίες από New York Times