Εργαστηριακή ανάλυση, που ανατέθηκε από τους New York Times σε εργαστήριο, δεν κατάφερε να εντοπίσει ούτε το παραμικρό ίχνος από DNA τόνου σε μια σειρά σάντουιτς γνωστής αμερικανικής εταιρείας.
Ένας ρεπόρτερ αγόρασε το συγκεκριμένο «σάντουιτς τόνου» τρεις φορές από τρία καταστήματα του Λος Άντζελες και στη συνέχεια απευθύνθηκε σε ένα εξειδικευμένο εργαστήριο για να κάνει κάποια τεστ και να εντοπίσει αν περιείχαν μέσα όντως τόνο. Οι ερευνητές ωστόσο αποφάνθηκαν ότι δεν υπήρχε κανένα στοιχείο που να το υποστηρίζει αυτό.
«Υπάρχουν δύο πιθανά ενδεχόμενα», δήλωσε εκπρόσωπος του εργαστηρίου στους Times. «Ένα, είναι ότι πρόκειται για τόσο επεξεργασμένο προϊόν, ώστε ό,τι και αν ελέγξαμε δεν μπορέσαμε να κάνουμε κάποια ταυτοποίηση. Ή αυτό (το δείγμα) που είχαμε και ελέγξαμε δεν περιείχε καθόλου τόνο.» Ωστόσο, τον Φεβρουάριο, όταν διεξήχθησαν παρόμοια τεστ με βάση δείγματα από τη Νέα Υόρκη, ένα εργαστήριο με έδρα τη Φλόριντα, το Applied Food Technologies, επιβεβαίωσε την παρουσία τόνου.
Τον Ιανουάριο, δύο πελάτες από την Καλιφόρνια υπέβαλαν αγωγή ισχυριζόμενοι ότι τα προϊόντα «κατασκευάζονται από οτιδήποτε άλλο εκτός από τόνο». Οι ενάγοντες ισχυρίζονται πως «κατασκευάζονται από ένα μείγμα διαφόρων παρασκευασμάτων» και ότι τα συστατικά «αναμειγνύονται σε μια απομίμηση της εμφάνισης του τόνου».
Εναντίον της εταιρείας Subway, η οποία έχει περισσότερα από 22.000 καταστήματα στις ΗΠΑ, έχει ήδη ασκηθεί νομική προσφυγή. Εκείνη από την πλευρά της υποστηρίζει την ακεραιότητα του εφοδιασμού της με τόνο, χαρακτηρίζοντας την πρόσφατη αγωγή «αβάσιμη». Νωρίτερα φέτος, έδειξε τον «100% πραγματικό τόνο» στον ιστότοπό της και προσέφερε και ειδικές εκπτώσεις 15% σε συγκεκριμένα προϊόντα.
Πριν από λίγες ημέρες, οι πελάτες από την Καλιφόρνια που μήνυσαν την Subway απέσυραν μερικές από τις πιο σοβαρές νομικές τους αξιώσεις. Ωστόσο, ισχυρίστηκαν ότι «η επισήμανση, το μάρκετινγκ και η διαφήμιση» για τα προϊόντα τόνου του Subway ήταν «ψεύτικα και παραπλανητικά».
Η υπόθεση προκάλεσε ανησυχία στους καταναλωτές, οι οποίοι ζητούν απαντήσεις και από άλλες εταιρείες. Μερικές από αυτές επεσήμαναν ότι ο τόνος είναι ένα σχετικά φθηνό ψάρι, οπότε η Subway έχει ελάχιστα κίνητρα για να αντικαταστήσει το προϊόν με μια φθηνότερη εκδοχή.
Οι ειδικοί στα θαλασσινά τονίζουν ότι ενδεχομένως να μην ευθύνεται η εταιρεία που ο τόνος της δεν είναι πραγματικός τόνος. Ο Dave Rudie, πρόεδρος της Catalina Offshore Products δήλωσε χαρακτηριστικά πως «Αγοράζουν μία κονσέρβα τόνου που λέει «τόνος». Αν υπάρχει απάτη σε αυτήν την περίπτωση, συνέβη στο κονσερβοποιείο».
Με πληροφόιρες του Guardian