Το όνειρο για τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο προσπαθεί να κάνει πράξη η ιταλική κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά ζητήματα που την εμποδίζουν.
Η Ιταλία επιδιώκει ήδη από τη ρωμαϊκή εποχή την κατασκευή γέφυρας που θα ενώνει την ηπειρωτική χώρα με τη Σικελία, ωστόσο όλα τα σχέδια που προέκυψαν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, έπεσαν στο κενό.
Εάν κατασκευαστεί αυτή τη φορά η γέφυρα που θα διασχίζει τα Στενά της Μεσσήνης, θα εκτείνεται σε μήκος 3,2 χιλιομέτρων και θα είναι η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, όπως σημειώνει το CNN.
Η Τζόρτζια Μελόνι ψήφισε το διάταγμα για την εκκίνηση των έργων, αφού πρώτα ο υπουργός Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι, αναβίωσε το σχέδιο από την περίοδο που πρωθυπουργός ήταν ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι.
Το χρονικό της δημιουργίας γέφυρας που θα ενώνει Ιταλία-Σικελία
Το 2006, ο διαγωνισμός για την κατασκευή της γέφυρας ανατέθηκε σε μια κοινοπραξία με επικεφαλής την ιταλική εταιρεία Salini Impregilo, που σήμερα ονομάζεται WeBuild. Όταν η κυβέρνηση του Μπερλουσκόνι έπεσε το ίδιο έτος, τα σχέδια για την κατασκευή της γέφυρας δεν έπεσαν ποτέ ξανά στο τραπέζι, αφού ο επόμενος πρωθυπουργός, Ρομάνο Πρόντι, έκρινε ότι επρόκειτο για σπατάλη χρημάτων και κίνδυνο για το περιβάλλον.
Η WeBuild, η οποία εξακολουθεί να έχει υπό την αιγίδα της την ανάθεση του διαγωνισμού, μήνυσε την κυβέρνηση για παραβίαση της σύμβασης μετά την παύση του έργου, αλλά παραμένει η πιο πιθανή εταιρεία για να της δοθεί ξανά η δουλειά.
Πόσο κοστίζει η κατασκευή της γέφυρας
Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 4,5 δισ. ευρώ μόνο για τη γέφυρα και 6,75 δισ. ευρώ για τις υποδομές που θα τη στηρίξουν και στις δύο πλευρές, , σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο υπουργείο Μεταφορών.
Από το 1965 έχουν ήδη δαπανηθεί 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ σε δημόσια κονδύλια για μελέτες σκοπιμότητας, σύμφωνα με το ιταλικό υπουργείο Οικονομικών.
H μαφία, ο φόβος του σεισμού και το περιβάλλον
Είναι γνωστό πως στη νότια Ιταλία επικρατεί η διαφθορά, με τα δύο μεγάλα συνδικάτα του οργανωμένου εγκλήματος – την Καλαβρική «Ndrangheta και τη Σικελική Κόζα Νόστρα – που διαπρέπουν σε διεισδυτικά κατασκευαστικά έργα.
Πρόσφατα, μια προειδοποίησε ότι μέρη του έργου, όπως οι μεταφορές και η προμήθεια, θα μπορούσαν να πέσουν υπό έλεγχο από τη μαφία, ενώ τα μέλη τους να απαιτήσουν χρήματα για προστασία.
Ο Σαλβίνι καθησύχασε τους Ιταλούς λέγοντας ότι δεν ανησυχεί για την ανάμειξη της μαφίας στο κατασκευαστικό έργο.
Δεύτερον, υπάρχει το θέμα της γεωγραφικής θέσης, καθώς το Στενό της Μεσσήνης βρίσκεται κατά μήκος μιας γραμμής ρήγματος όπου ένας σεισμός 7,1 Ρίχτερ το 1908, σκότωσε περισσότερους από 100.000 ανθρώπους και προκάλεσε τσουνάμι καταστέφοντας τις δύο πλευρές της Καλαβρίας και της Σικελίας. Παραμένει το πιο θανατηφόρο καταγεγραμμένο σεισμικό γεγονός στην Ευρώπη μέχρι σήμερα.
Τα ρεύματα επίσης είναι τόσο ισχυρά που σύμφωνα με τη NASA, τα κύματα είναι ορατά από το διάστημα. Η WeBuild προειδοποιεί ότι η γέφυρα που θα κατασκευαστεί, θα αντέχει ανέμους έως και 300 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ θα μπορούσε να παραμείνει ανοιχτή στην κυκλοφορία με ανέμους έως και 150 χιλιόμετρα την ώρα. Σύμφωνα με το τρέχον σχέδιο, 6.000 αυτοκίνητα και φορτηγά θα μπορούσαν να περνούν κάθε ώρα και 200 τρένα κάθε μέρα. Θα είναι επίσης σχεδιασμένη να αντέχει σε σεισμό 7,5 Ρίχτερ, ελαφρώς ισχυρότερο από τον καταστροφικό του 1908.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι και οι περιβαλλοντολόγοι υποστηρίζουν εδώ και καιρό ότι η γέφυρα θα ήταν καταστροφική για το έδαφος και την άγρια ζωή. «Στο στενό της Μεσσήνης, συγκεντρώνεται ένα πολύ σημαντικό μέρος διέλευσης για πτηνά και θαλάσσια θηλαστικά, και είναι μια από τις υψηλότερες συγκεντρώσεις βιοποικιλότητας στον κόσμο», λέει εκπρόσωπος της περιβαλλοντικής ομάδας Legambiente, προσθέτοντας ότι η γέφυρα – τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά κατασκευή – θα διαταράξει τις μεταναστευτικές διαδρομές μεταξύ Αφρικής και Ευρώπης.
Το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής έχει επίσης εκστρατεύσει κατά της κατασκευής του έργου. «Ολόκληρη η περιοχή του Στενού της Μεσσήνης είναι προστατευόμενη περιοχή σύμφωνα με την Οδηγία της ΕΕ για τους Οικοτόπους», δήλωσε ο διευθυντής Θεσμικών Σχέσεων του WWF, Στέφανο Λέντσι. Πίσω το 2006, προτού το σχέδιο καταργηθεί, η ομάδα ετοίμαζε μήνυση για να προσπαθήσει να το σταματήσει για παραβίαση προστατευόμενων περιοχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η κοινή γνώμη και στις δύο πλευρές των στενών παραμένει διχασμένη, με εκείνους που υποστηρίζουν το έργο αφού μπορεί να ευημερήσουν μέσω του αυξημένου εμπορίου και του τουρισμού και εκείνους που δεν τους πειράζει να κρατήσουν τη Σικελία σε μεγάλο βαθμό απομονωμένη. Το διάταγμα αναμένεται να μετατραπεί σε νομοθεσία τον Ιούνιο.
Πηγή: CNN