Στα 16 χρόνια της θητείας της Άνγκελα Μέρκελ, η καθημερινότητα της πρώην καγκελαρίου κυλούσε βάσει συγκεκριμένου προγράμματος από το πρωί μέχρι το βράδυ.
Εδώ και ένα περίπου χρόνο ωστόσο η Άνγκελα Μέρκελ έχει το χρόνο να ασχοληθεί και με τα χόμπι της και σε τρία επεισόδια Podcast της Νοτιοδυτικής Ραδιοφωνίας SWR2 με τίτλο «Ας μιλήσουμε για φόνο», η πρώην καγκελάριος μιλά για τους φόνους στην τετραλογία του Ρίχαρντ Βάγκνερ «Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ» από κοινού με τον πρώην ομοσπονδιακό δικαστή Τόμας Φίσερ και τον δημοσιογράφο Χόλγκερ Σμιτ.
Τα τρία επεισόδια φέρουν τους τίτλους: «Απληστία», «Εκδίκηση» και «Ματαιοδοξία». «Αναμφίβολα στο "Δαχτυλίδι" διαπράττονται δολοφονίες. Παράλληλα συμβαίνουν ληστείες, βιασμοί, αιμομιξίες και λεηλασίες», συνοψίζει ο Χόλγκερ Σμιτ τα εγκλήματα στην τετραλογία Το χρυσάφι του Ρήνου, Βαλκυρία, Ζίγκφριντ και Λυκόφως των Θεών.»
Η Άνγκελα Μέρκελ δηλώνει με αφορμή τις εκπομπές: «Τώρα μπορώ να ασχοληθώ με πράγματα που στο παρελθόν έκανα σπανίως. Ήθελα μια φορά να δοκιμάσω κάτι εντελώς καινούργιο αξιοποιώντας την νέα μου ελευθερία».
Αναλογίες «Δαχτυλιδιού» και πολιτικής
Η πρώην καγκελάριος, η οποία έχει σπουδάσει φυσικός, είναι οπαδός της μουσικής του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Από κοινού με τον σύζυγό της Γιόαχιμ Ζάουερ δίνει σχεδόν κάθε χρόνο το παρών στο Φεστιβάλ Βάγκνερ του Μπαϊρόιτ. Την περίοδο της θητείας της η παρουσία της στο Μπαϊρόιτ σηματοδοτούσε παραδοσιακά την έναρξη των ολιγοήμερων καλοκαιρινών της διακοπών.
Πρόσφατα η Άγκελα Μέρκελ εθεάθη στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου, όπου παρακολούθησε το «Δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ» (σ.σ ευρύτερα γνωστό και ως «Το Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν») υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Κρίστιαν Τίλεμαν.
Η πρώην καγκελάριος αξιοποιεί τη «νέα της ελευθερία», όπως τονίζει, για να μιλήσει δημόσια για το μεγάλο της πάθος: την μουσική του γερμανού μουσουργού. Παραδέχεται ότι οι όπερες του Βάγκνερ απαιτούν ένα επίπεδο συγκέντρωσης, το οποίο επιτύγχανε ως καγκελάριος μόνο κατά την διάρκεια των διακοπών της.
Η πρώην καγκελάριος Μέρκελ αποκαλύπτει ότι διαπιστώνει αναλογίες στο «Δαχτυλίδι» με την οικογενειακή ζωή, όπως επίσης και την πολιτική. Στη σκηνή «βιώνουμε τα πάντα, όλα τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες των ανθρώπων, όπως υπάρχουν και στην καθημερινότητά μας». Η Άνγκελα Μέρκελ καθιστά σαφές ότι δεν θα αναφερθεί «σε ονόματα», τονίζει ωστόσο ότι ορισμένες στιγμές τής «θυμίζουν περισσότερο ή λιγότερο συγκεκριμένες καταστάσεις» από τα χρόνια της πολιτικής της δράσης.
Το podcast αναφέρεται και στη ματαιοδοξία, η οποία δεν είναι άγνωστη στην Άνγκελα Μέρκελ: «Δεν θα ισχυριζόμουν ότι είμαι εντελώς απελευθερωμένη από ματαιοδοξίες. Η ματαιοδοξία είναι κάτι που περιέχουν οι άνθρωποι. Θα πρέπει ωστόσο να την τιθασεύσουμε».
Η Μέρκελ και οι συνομιλητές της μιλούν για τον φόνο του Φάσολτ από τον αδερφό του Φάφνερ, μεταμορφωμένο σε δράκο, στη διαμάχη του για το δαχτυλίδι: «Ή μήπως ήταν φόνος εν βρασμώ;» του δράκου από τον Ζίγκφριντ και τελικά του Ζίγκφριντ από τον φον Χάγκεν; Η πρώην καγκελάριος παραδέχεται ότι είναι «λίγο θυμωμένη» με τον Ζίγκφριντ, ο οποίος «έπαιξε κορόνα-γράμματα την τύχη του».
«Στο τέλος του podcast ο ακροατής έχει την αίσθηση ότι θα ήθελε να ακούσει περισσότερα από την πρώην καγκελάριο» σχολιάζει η Deutsche Welle. «Ο χρόνος κυλάει γρήγορα» και θα μπορούσε κανείς να «μιλά ώρες» για το «Δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ». Η Άγκελα Μέρκελ απορρίπτει ωστόσο την πρόταση του δημοσιογράφου Χόλγκερ Σμιτ να συμμετάσχει σε επόμενο podcast με αντικείμενο τις αδικίες του ποινικού κώδικα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας (DDR): «Ίσως θα έπρεπε να μιλήσετε με κάποιον, ο οποίος βίωσε την αδικία του ποινικού δικαίου στην Ανατολική Γερμανία», απαντά με ευγένεια, αλλά σαφήνεια η πρώην καγκελάριος.