Μια διένεξη τριών δεκαετιών για μια νωπογραφία του αναγεννησιακού Πιέρο ντελα Φραντσέσκα δε δείχνει σημάδια υποχώρησης, μετά την απόφαση ιταλικού δικαστηρίου πως πρέπει να επιστραφεί στον τόπο όπου φιλοτεχνήθηκε, παρότι η τοποθεσία αυτή πλέον λειτουργεί ως κοιμητήριο.
Η The Madonna del Parto αποτυπώνει την εγκυμονούσα Παρθένο Μαρία και θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Αναγέννησης. Ολοκληρώθηκε το 1460 και πιστεύεται πως ο δημιουργός του το φιλοτέχνησε in situ για να κοσμήσει τοίχο πίσω από τον βωμό του παρεκκλησίου της Σάντα Μαρία ντι Μομεντάνα στο Μοντέρχι, μια πόλη στην περιφέρεια της Τοσκάνης.
Ο τοίχος με τη νωπογραφία του κατάφεραν να μείνει όρθιος μετά τον ολέθριο σεισμό του 1785. Αργότερα, το έργο απομονώθηκε από το σταθερό σημείο του και εκτέθηκε ξανά μέσα στο ανακαινισμένο, αλλά μικρότερο, λόγω πλέον του νεκροταφείου, παρεκκλήσι. Διαπιστώθηκε πως ήταν έργο του ντέλα Φραντσέσκα μόλις το 1889. Επέζησε ξανά μετά από μεγάλο σεισμό του 1917, αποκαταστάθηκε και μεταφέρθηκε το 1992 πια σε παλιό σχολείο του Μοντέρχι που είχε μετατραπεί στο μουσείο, Madonna del Parto.
H μεταφορά στο μουσείο -που σήμερα προσελκύει περί τους 40.000 επισκέπτες ετησίως, εκ των οποίων πολλές γυναίκες που αναζητούν προστασία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους- προκάλεσε μια περίπλοκη, πολύχρονη νομική μάχη μεταξύ του δημοτικού συμβουλίου της πόλης, της τοπικής επισκοπής, των ντόπιων αρχών και του υπουργείου Πολιτισμού.
Πλέον, η διαμάχη πέρασε σε νέα φάση όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας, το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο, αποφάσισε προσφάτως πως το έργο πρέπει να επιστρέψει στη γενέτειρά του.
Ο δήμαρχος του Μοντέρχι, Αλφρέντο Ρομανέλι, υποστηρίζει όμως πως το μικρό παρεκκλήσι, στην άκρη της πόλης, δεν υπάρχει στην αυθεντική μορφή του όπου ο Ιταλός δημιουργός φιλοτέχνησε το έργο του. «Βάζοντας το σύμβολο της γέννησης σε ένα κοιμητήριο στα περίχωρα της πόλης, ανάμεσα σε 3.000 τάφους, δεν μου φαίνεται καλή ιδέα» ανέφερε ο ίδιος στη La Stampa.
Σημείωσε πως το παρεκκλήσι είναι ακατάλληλο για το αναγεννησιακό αριστούργημα τόσο λόγω του ανεπαρκούς φωτός όσο και της μικρής χωρητικότητας του χώρου για τους τόσους επισκέπτες του. Ο ίδιος πρόσθεσε πως δεν μπορούσε να κατανοήσει την «παράλογη» απόφαση του δικαστηρίου, διερωτώμενος ποιος κρυβόταν πίσω από αυτή.
Αφού η καταλληλότητα τού χώρου μεταφέρθηκε μέχρι και στο ιταλικό κοινοβούλιο, ο δήμαρχος εκλήθη να συναντήσει την υφυπουργό Πολιτισμού, Λουτσία Μπεργκοντζόνι στις 20 Απριλίου.
Ο Ντελα Φραντσέσκα πιστεύεται πως φιλοτέχνησε το έργο προς τιμήν της μητέρας του, Ρομάνα ντι Πιερίνο, η οποία καταγόταν από το Μοντέρχι.
Με πληροφορίες από Guardian