Η υπουργός Άμυνας της Νέας Ζηλανδίας, Τζούντιθ Κόλινς, προχώρησε σε έντονες καταγγελίες κατά των «απαράδεκτων» και «μισογυνιστικών» σχολίων που δέχθηκε διαδικτυακά η καπετάνιος ενός πολεμικού πλοίου, το οποίο προσάραξε, πήρε φωτιά και βυθίστηκε ανοιχτά της Σαμόα.
«Είναι το 2024. Τι στο καλό συμβαίνει εδώ;», είπε η Κόλινς την Πέμπτη, καλώντας την κοινή γνώμη να σταματήσει τα σχόλια που στοχοποιούν το φύλο της κυβερνήτου του πλοίου, Γιοβόν Γκρέι. Η Κόλινς, η οποία είναι η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει το υπουργείο Άμυνας στη Νέα Ζηλανδία, τόνισε ότι «οι γυναίκες στις ένοπλες δυνάμεις έχουν δεχθεί φραστική κακοποίηση ακόμη και στους δρόμους της Νέας Ζηλανδίας» από τότε που το πλοίο, ένα από τα εννέα του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας, χάθηκε την Κυριακή.
Όλοι οι 75 επιβαίνοντες του πλοίου απομακρύνθηκαν με ασφάλεια, με μόνο ελαφρά τραύματα, αφού το σκάφος προσάραξε σε ύφαλο περίπου ένα μίλι από την ακτή της Ουπόλου, του πιο πυκνοκατοικημένου νησιού της Σαμόα. Η αιτία του ατυχήματος παραμένει άγνωστη.
«Αυτό που ήδη γνωρίζουμε είναι ότι η αιτία του ατυχήματος σίγουρα δεν είναι το φύλο της καπετάνιου», τόνισε η Κόλινς, προσθέτοντας ότι η Γκρέι, με 30 χρόνια υπηρεσίας στο ναυτικό, έκανε τη σωστή επιλογή να διασφαλίσει την ασφάλεια του πληρώματος της.
Τα σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα που στόχευαν την καπετάνιο εξόργισαν την υπουργό, η οποία έστρεψε τα βέλη της και κατά ενός οδηγού φορτηγού από τη Μελβούρνη που ανάρτησε ένα προσβλητικό μήνυμα. «Θα πρότεινα να περιορίσει τα σχόλιά του σε ανθρώπους που οδηγούν φορτηγά και όχι πλοία», δήλωσε χαρακτηριστικά η Κόλινς, επισημαίνοντας ότι θα συνεχίσει να καταδικάζει τέτοιες συμπεριφορές για όσο χρειαστεί.
Περίπου το 20% των ένστολων μελών των Ενόπλων Δυνάμεων της Νέας Ζηλανδίας είναι γυναίκες. Η Κόλινς στήριξε τη Γκρέι και τη στρατηγό Ρόουζ Κινγκ, την πρώτη γυναίκα αρχηγό στρατού της χώρας, λέγοντας: «Όλες οι θέσεις μας έχουν κερδηθεί βάσει των προσόντων μας, όχι του φύλου μας».
Νέα Ζηλανδία: Φόβοι για περιβαλλοντική καταστροφή
Η βύθιση του πλοίου προκάλεσε ανησυχίες για διαρροή καυσίμων. Οι αρχές της Σαμόα ανέφεραν ότι, ενώ το σκάφος διέρρεε πετρέλαιο από τρία σημεία, η ποσότητα μειωνόταν καθημερινά χάρη στους ισχυρούς ανέμους που επικρατούσαν στην περιοχή. Το μεγαλύτερο μέρος των καυσίμων του πλοίου είχε καεί κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς, σύμφωνα με τη συμβουλευτική επιτροπή θαλάσσιας ρύπανσης.
Το Υπουργείο Άμυνας της Νέας Ζηλανδίας διέταξε στρατιωτικό δικαστήριο να διερευνήσει το περιστατικό, το οποίο θα συνεδριάσει για πρώτη φορά την Παρασκευή. Αρμόδιοι αξιωματικοί του ναυτικού τόνισαν ότι οι 75 επιβαίνοντες, μεταξύ των οποίων και πολίτες επιστήμονες και ξένοι στρατιωτικοί, κατάφεραν να αποχωρήσουν από το πλοίο με σωστικές λέμβους, υπό «δύσκολες συνθήκες» και στο σκοτάδι. Οι επιβαίνοντες επέστρεψαν αεροπορικώς στη Νέα Ζηλανδία.
Το σκάφος, που εξειδικευόταν σε καταδυτικές και υδρογραφικές αποστολές, είχε αγοραστεί από τη Νέα Ζηλανδία το 2019, αλλά ήταν 20 ετών και προηγουμένως ανήκε στη Νορβηγία. Το πλοίο, το οποίο αγοράστηκε για 100 εκατομμύρια δολάρια Νέας Ζηλανδίας (61 εκατ. δολάρια ΗΠΑ), δεν καλυπτόταν από ασφαλιστική κάλυψη αντικατάστασης.
Με πληροφορίες από Associated Press