Δεκάδες είναι τα ερωτήματα που γεννώνται από το πρωτοφανές αεροπορικό δυστύχημα στη Νότια Κορέα: Το Boeing φαίνεται να κάνει touch down με την «κοιλιά», να γλιστρά με τεράστια ταχύτητα και τελικά, να προσκρούει σε τοίχο και να ανατινάζεται.
Όπως παρατηρεί ο Ρίτσαρντ Κουέστ, πολύπειρος σχολιαστής του CNN, τα ερωτήματα που γεννιούνται από τα βίντεο του αεροσκάφους είναι πολύ περισσότερα από τις απαντήσεις που ενδεχομένως παίρνουμε.
Πότε ακριβώς χτύπησαν τα πουλιά το αεροσκάφος; Πόσο μεγάλη ήταν η βλάβη που προκλήθηκε; Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε το σύστημα προσγείωσης; Γιατί έκανε touch down τόσο καθυστερημένα; Γιατί είχε αναπτύξει τόσο μεγάλη ταχύτητα;
Τα παραπάνω είναι πέντε βασικά από τα δεκάδες ερωτήματα που αναμένεται να απαντηθούν μόνο μετά από πολύμηνη έρευνα από τις αρχές. Ωστόσο μας κάνουν να κατανοούμε πως στο αεροσκάφος της Jeju Air δεν υπήρχε κανένας έλεγχος.
Η στιγμή που φαίνεται πουλιά να χτυπούν το Boeing της Jeju Air
South Korea’s MBC TV has released Footage appearing to show an Explosion, possibly a Bird Strike, in the Right-Wing Engine of Jeju Air Flight 2216, right before it Crashed earlier at Muan International Airport in South Korea. pic.twitter.com/Vsy23dmuFZ
— OSINTdefender (@sentdefender) December 29, 2024
Το βίντεο της συντριβής δείχνει ότι δεν αναπτύχθηκε ο μηχανισμός προσγείωσης, δεν άνοιξαν καν οι τροχοί, παρατηρεί ο Κουέστ και επισημαίνει πως το αεροσκάφος αγγίζει το έδαφος με φαινομενικά πάρα πολύ μεγάλη ταχύτητα, πολύ μακριά στον διάδρομο προσγείωσης, δηλαδή πολύ αργά για να σταματήσει εγκαίρως. «Φαίνεται να μην υπάρχει κανένας έλεγχος», τονίζει ο ίδιος.
Στο CNN προβλήθηκε και βίντεο που φαίνεται να δείχνει το αεροσκάφος της Jeju Air τη στιγμή που το χτυπούν πουλιά. Καθώς το πλάνο δείχνει το αεροσκάφος από κάτω, είναι φανερό πως δεν έχουν ανοίξει οι θύρες για τους τροχούς του αεροσκάφους εκείνη τη στιγμή.
Τι ακολούθησε όμως; Η σύγκρουση με τα πουλιά μπόκαρε όλο το σύστημα προσγείωσης; Γιατί οι πιλότοι δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν ή γιατί δεν το έκαναν και το αεροσκάφος μοιάζει να πετά και να προσγειώνεται χωρίς κανείς να έχει τον παραμικρό έλεγχο;
Τι γνωρίζουμε για την πτήση της Jeju Air - Explainer
Η πτήση της Jeju Air από την Μπανγκόκ με 181 επιβάτες και πλήρωμα συνετρίβη ενώ επιχειρούσε προσγείωση στο διεθνές αεροδρόμιο Μουάν στη νοτιοδυτική Νότια Κορέα το πρωί της Κυριακής.
Όλοι εκτός από δύο από τους επιβαίνοντες στην πτήση 7C2216 θεωρούνται νεκροί, σύμφωνα με τις αρχές. Δύο άτομα ανασύρθηκαν από το τμήμα της ουράς και νοσηλεύονται σε κοντινό νοσοκομείο. Από τους 175 επιβάτες της πτήσης, οι 173 ήταν υπήκοοι Κορέας και δύο ήταν υπήκοοι της Ταϊλάνδης, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Το Boeing 737-800 επιχείρησε μια προσγείωση με την «κοιλιά» περίπου στις 9.03 π.μ. τοπική ώρα, αφού το σύστημα προσγείωσής του φέρεται να απέτυχε να αναπτυχθεί. Το αεροσκάφος φαίνεται σε βίντεο να γλιστρά κατά μήκος του διαδρόμου προτού προσκρούσει στον περιμετρικό τοίχο του αεροδρομίου, σπάζοντας σε δύο κομμάτια στο μπροστινό μέρος και στο τμήμα της ουράς και να τυλίγεται στις φλόγες.
Μάρτυρες ανέφεραν ότι άκουσαν δυνατούς θορύβους, πριν το αεροσκάφος χτυπήσει στον τοίχο. Το τοπικό τηλεοπτικό δίκτυο MBC μετέδωσε πλάνα που φαίνεται να δείχνουν πουλιά να συγκρούονται με το αεροσκάφος, καθώς το αεροπλάνο κατέβαινε για προσγείωση. Αξιωματούχοι είπαν επίσης ότι οι καιρικές συνθήκες μπορεί να έπαιξαν ρόλο.
Πρόκειται για τη χειρότερη καταστροφή της αεροπορίας της Νότιας Κορέας και σηματοδοτεί το πρώτο μεγάλο περιστατικό δυστυχημάτων με αερομεταφορέα χαμηλού κόστους στην ιστορία της χώρας.
Εκπρόσωπος της Boeing είπε στον Guardian: «Είμαστε σε επαφή με την Jeju Air σχετικά με την πτήση 2216 και είμαστε έτοιμοι να τους υποστηρίξουμε. Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειες που έχασαν τους αγαπημένους μας και οι σκέψεις μας παραμένουν με τους επιβάτες και το πλήρωμα».
Οι ειδικοί είπαν ότι η αεροπορική βιομηχανία της Νότιας Κορέας έχει ιστορικό ασφάλειας και αυτό ήταν το πρώτο θανατηφόρο δυστύχημα της Jeju Air, ενός από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους της Νότιας Κορέας, από τότε που ιδρύθηκε, το 2005.
Ο Christian Beckert, ειδικός σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και πιλότος της Lufthansa, είπε ότι το βίντεο της συντριβής του αεροσκάφους υποδηλώνει ότι εκτός από τα όπισθεν, τα περισσότερα συστήματα πέδησης του αεροπλάνου δεν ενεργοποιήθηκαν, δημιουργώντας «μεγάλο πρόβλημα» και γρήγορη προσγείωση.
Ο Μπέκερτ είπε ότι ένα χτύπημα πουλιού είναι απίθανο να προκάλεσε ζημιά στο σύστημα προσγείωσης ενώ ήταν ακόμη ανυψωμένο, και ότι αν είχε συμβεί όταν ήταν κάτω, θα ήταν δύσκολο να σηκωθεί ξανά.
«Είναι πραγματικά πολύ σπάνιο και πολύ ασυνήθιστο να μην χαμηλώνουμε την ταχύτητα, επειδή υπάρχουν ανεξάρτητα συστήματα όπου μπορούμε να κατεβάσουμε την ταχύτητα με άλλους τρόπους», είπε.
Σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες αεροπορίας, η Νότια Κορέα θα ηγηθεί μιας πολιτικής έρευνας και θα εμπλέξει το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο.
Οι ειδικοί λένε ότι τα αεροπορικά ατυχήματα προκαλούνται συνήθως από έναν συνδυασμό παραγόντων και ότι μπορεί να χρειαστούν μήνες για να εξακριβωθεί η σειρά των γεγονότων.
Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης βρέθηκε στις 11:30 π.μ. (02:30 GMT), περίπου δυόμισι ώρες μετά τη συντριβή, και ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο στις 2:24 μ.μ., δήλωσαν Νοτιοκορεάτες αξιωματούχοι.
Ο Αυστραλός σύμβουλος αεροπορίας Trevor Jensen είπε ότι οι πυροσβεστικές υπηρεσίες και οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης θα έπρεπε κανονικά να ήταν έτοιμες για έκτακτη προσγείωση, «άρα αυτό φαίνεται να είναι απρογραμμάτιστο».
Με πληροφορίες από CNN, Guardian