Ο μεγαλύτερος παραγωγός χοιρινού κρέατος στην Ευρώπη, Danish Crown, παραπλάνησε τους καταναλωτές με την εκστρατεία για «πράσινο» χοιρινό κρέας, αποφάνθηκε το Ανώτατο Δικαστήριο της Δανίας.
Οι προσφεύγοντες στη δικαιοσύνη κατηγόρησαν τη Danish Crown για greenwashing, δηλαδή για παραπλανητικές πληροφορίες αναφορικά με τα προϊόντα της προκειμένου αυτά να παρουσιάζονται σαν πιο υγιεινά, βιώσιμα ή φιλικά για το περιβάλλον, χρησιμοποιώντας στρογγυλά, ροζ αυτοκόλλητα στις συσκευασίες που υποστήριζαν πως πρόκειται για «κλιματικά ελεγχόμενο» χοιρινό κρέας.
Το δικαστήριο έκρινε ότι τα αυτοκόλλητα αποτελούν παραβίαση του νόμου περί εμπορίας της Δανίας, σημειώνοντας ότι προέρχονταν από την ίδια την Danish Crown και όχι από ανεξάρτητο φορέα. Το γεγονός αυτό «περιόριζε τη δυνατότητα του μέσου καταναλωτή να λάβει τεκμηριωμένη απόφαση» και το αυτοκόλλητο-επισήμανση θα μπορούσε να «στρεβλώσει σημαντικά την οικονομική συμπεριφορά του μέσου καταναλωτή», σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση.
«Η σημερινή ετυμηγορία στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα, όχι μόνο εντός της Δανίας αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη, ότι οι παραπλανητικές τακτικές μάρκετινγκ δεν μπορούν να κρύβονται πίσω από την ασπίδα της ελευθερίας του λόγου», δήλωσε ο Rune-Christoffer Dragsdahl, γενικός γραμματέας της Χορτοφαγικής Εταιρείας της Δανίας, ένας από τους ενάγοντες.
«Το κέρδος από τις υποσχέσεις για το κλίμα πρέπει να υποστηρίζεται από νόμιμη δράση για το κλίμα» υπογράμμισε.
Η Δανία θεωρείται «πρωτεύουσα» του χοιρινού κρέατος στην Ευρώπη. Εκτιμάται πως σε ετήσια βάση, θανατώνει δεκάδες εκατομμύρια χοίρους στα σφαγεία της, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής εξάγεται την Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με το Συμβούλιο Γεωργίας και Τροφίμων της Δανίας.
Η Danish Crown σταμάτησε να χρησιμοποιεί τo αυτοκόλλητο το 2021, ενώ έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% το 2030.
Στη δικαιοσύνη προσέφυγαν η Χορτοφαγική Εταιρεία της Δανίας και το Κίνημα για το Κλίμα, ενώ πρόκειται για την πρώτη υπόθεση greenwashing που οδηγείται σε δίκη στη Δανία. Οι ακτιβιστές ελπίζουν ότι μπορεί να επιβάλει ευρύτερες αλλαγές στη βιομηχανία τροφίμων, καθώς οι εταιρείες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο έλεγχο από τους ελεγκτές διαφήμισης και μεγαλύτερη πίεση από τα δικαστήρια.
Την Πέμπτη (29/2) η πολιτεία της Νέας Υόρκης κατέθεσε αγωγή κατά του αμερικανικού βραχίονα της JBS, της μεγαλύτερης εταιρείας συσκευασίας κρέατος στον κόσμο, κατηγορώντας την ότι παραπλανά τους πελάτες της σχετικά με τους κλιματικούς της στόχους.