Στη Γερμανία, τo να γίνεις 16 έρχεται με πολλά νέα προνόμια, όπως το δικαίωμα να αγοράζεις μπύρα, να οδηγείς σκούτερ ή να αγοράσεις τηλέφωνο. Αλλά φέτος αυτό θα αλλάξει καθώς στα προνόμια θα προστεθεί και η ψήφος και το AfD έχει ήδη ένα προβάδισμα.
Αν και πολλά πολιτικά ιδρύματα και εκπαιδευτικοί φορείς ξεκίνησαν ενημερωτικές εκδηλώσεις, για να προετοιμάσουν τους νέους της Γερμανίας για τις ευρωεκλογές, οι περισσότεροι νέοι, πιθανότατα θα έδιναν προτεραιότητα στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έναντι των ιδρυμάτων για να λάβουν τις πληροφορίες τους. Το ακροδεξιό, λαϊκιστικό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) στοχεύει σε νέους ψηφοφόρους με επιθετικές εκστρατείες στην πλατφόρμα ανταλλαγής βίντεο TikTok.
Εκεί, ο Μαξιμίλιαν Κρα, ακροδεξιός εξτρεμιστής και βασικός υποψήφιος του AfD στις ευρωεκλογές, έχει εμφανιστεί όχι μόνο ως πολιτικός αλλά και ως ειδικός σε ραντεβού, δίνοντας συμβουλές αγάπης σε νεαρούς άνδρες: «Οι αληθινοί άνδρες είναι δεξιοί, οι αληθινοί άνδρες έχουν ιδανικά, οι αληθινοί άνδρες είναι πατριώτες, τότε θα τα πάνε καλά με τη φίλη τους», λέει σε ένα βίντεο που μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει πάνω από 1 εκατομμύριο προβολές.
Σε άλλα βίντεο, προειδοποιεί τους θεατές ότι «η μητέρα σου θα είναι φτωχή όταν γεράσει» ή ότι «η κυβέρνηση σε μισεί».
Ο Κρα φαίνεται να έχει βρει τον στόχο. Μια ανάλυση του πολιτικού συμβούλου Johannes Hillje, η οποία παρασχέθηκε στον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα ZDF της Γερμανίας, διαπίστωσε ότι τα βίντεο του TikTok που δημοσιεύτηκαν από το AfD προσέγγισαν περίπου 10 φορές περισσότερους θεατές από τα βίντεο που δημοσιεύτηκαν από άλλα κόμματα. Και λογαριασμοί που ανήκουν σε τοπικούς εκπροσώπους του AfD και δεξιούς παράγοντες επιρροής διακινούν παρόμοιο περιεχόμενο.
Η απήχηση του AfD και το TikTok
Ένας από τους λόγους για τους οποίους το TikTok είναι τόσο επιτυχημένο είναι ο τρόπος που λειτουργεί ο αλγόριθμός του — όσο πιο έντονο το περιεχόμενο, τόσο περισσότερη απήχηση εγγυάται. Άλλα πολιτικά κόμματα στη Γερμανία είναι πολύ πίσω στην κούρσα συγκέντρωσης ενδιαφέροντος στο διαδίκτυο και δεν είναι σαφές εάν θα καταφέρουν να καλύψουν το χάσμα.
Πολλές πλατφόρμες ανταμείβουν τους λεγόμενους πρώτους κινητήρες με ένα ευρύτερο κοινό, έγραψε η ηλεκτρονική σελίδα αναφοράς τεχνολογίας Social Media Watchblog σε ένα άρθρο που συζητά τους λόγους πίσω από την επιτυχία του AfD στο TikTok. Αυτό σημαίνει ότι όποιος φτάνει πρώτος συνιστάται σε άλλους θεατές πιο συχνά από τους χρήστες που δημιουργούν τους λογαριασμούς τους αργότερα στο παιχνίδι.
Δεν αποτελεί έκπληξη η απήχηση που έχει το AfD στους νέους. Πάνω απ' όλα, υπάρχει η εκτίμηση ότι οι νέοι που ψηφίζουν για πρώτη φορά νιώθουν ανασφάλεια. Το κλείσιμο των σχολείων και τα lockdown στον απόηχο της πανδημίας COVID-19 έχουν κλονίσει τη νεολαία. Οι νέοι επίσης ανησυχούν για την κλιματική κρίση, τη μείωση του χώρου διαβίωσης και την αντιμετώπιση της φτώχειας στα γηρατειά, πρόσθεσε η Hurrelmann. «Αυτό ταιριάζει απόλυτα σε ένα κόμμα όπως το AfD», είπε, «επειδή είναι ένα κόμμα που μπορεί να επισημάνει ότι οι κυβερνήσεις μέχρι στιγμής δεν έχουν αντιμετωπίσει αυτές τις ανησυχίες».
Οι επιπτώσεις αυτών των μηνυμάτων έγιναν σαφείς το περασμένο φθινόπωρο, μετά τις εκλογές στο κρατίδιο της Έσσης. Εκεί, το AfD κατέλαβε τη δεύτερη θέση μεταξύ των νεαρών ψηφοφόρων μεταξύ 18 και 24 ετών.
Η γοητεία που ασκούν τα δεξιά κόμματα στους άνδρες δεν είναι αυστηρά γερμανικό φαινόμενο. Μελέτες έχουν δείξει ότι παγκοσμίως, οι άνδρες και οι γυναίκες της Gen Z απομακρύνονται ολοένα και περισσότερο στις πολιτικές τους απόψεις. Μια ανάλυση της εφημερίδας Financial Times διαπίστωσε ότι οι νέοι άνδρες είτε παρέμεναν αμετακίνησοι στις απόψεις τους είτε έλκονταν προς τον πολιτικό συντηρητισμό, ενώ οι νέες γυναίκες γίνονταν πιο προοδευτικές.