Με όραμά του ένα συμπεριληπτικό «εμείς», ο καλλιτεχνικός διευθυντής της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 του Παρισιού, Τομά Ζολί, εξηγεί πως δεν είχε την παραμικρή πρόθεση να προσβάλει κανέναν.
Η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 προκάλεσε διθυραμβικά σχόλια, ειδικά με το φινάλε της, αλλά πυροδότησε και αντιδράσεις για την αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, στην οποία συμμετείχε και μια ομάδα drag queens και μέλη του Drag Race France, με την Γαλλική Καθολική Εκκλησία να αναφέρει σε ανακοίνωσή της ότι επρόκειτο για μια σκηνή που χλευάζει τον Χριστιανισμό και που μειώνει τις υπόλοιπες καλές στιγμές της διοργάνωσης.
Ο Γάλλος ηθοποιός και σκηνοθέτης τόλμησε μια τελετή έναρξης εκτός αρένας, στο νερό - κάτι που δεν έχει ξαναγίνει.
Σε επίσημη συνέντευξη Τύπου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες το Σάββατο, την επόμενη της τελετής έναρξης, ο 42χρονος Τομά Ζολί επέμεινε ότι η πρόθεσή του δεν ήταν «να είναι ανατρεπτικός, να κοροϊδέψει ή να σοκάρει», αλλά να προβάλει τις δημοκρατικές ιδέες και μια εικόνα της Γαλλίας σε όλη της την ποικιλομορφία.
Όπως εξήγησε, το θέαμα που παρουσίασε στο γαλλικό και παγκόσμιο κοινό είχε στόχο να προωθήσει «τις δημοκρατικές ιδέες της συμπερίληψης, της ένταξης, της καλοσύνης, της γενναιοδωρίας και της αλληλεγγύης».
«Ήθελα να στείλω ένα μήνυμα αγάπης, ένταξης, καθόλου για να διχάσω». Και με αφορμή δικές του προσωπικές εμπειρίες καταδίκασε τις διακρίσεις: «Την εχθρότητα τη γνωρίζω από την παιδική μου ηλικία γιατί ήμουν θύμα παρενόχλησης. Πάντα ήθελα να καταπολεμήσω αυτήν την εχθρότητα μέσω του θεάτρου, που τιμά τη μοναδικότητα του καθενός», είπε.
«Η βούλησή μου είναι να πούμε ότι είμαστε ένα πελώριο “εμείς”. Στη Γαλλία έχουμε το δικαίωμα να αγαπούμε ο ένας τον άλλον, όπως επιθυμούμε, να αγαπιόμαστε με όποιον θέλουμε, στη Γαλλία έχουμε το δικαίωμα να πιστεύουμε και να μην πιστεύουμε. Στη Γαλλία έχουμε πολλά δικαιώματα», δήλωσε ο Ζολί, διαβεβαιώνοντας ότι δεν έχει δει όλα τα μηνύματα, ειδικά τα επικριτικά.
Αντιδράσεις από την γαλλική Καθολική Εκκλησία
«Λυπούμαστε βαθύτατα» ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Καθολική Εκκλησία της Γαλλίας, προσθέτοντας πως «σκεφτόμαστε όλους τους Χριστιανούς σε κάθε ήπειρο που έχουν πληγωθεί από την εξωφρενική πρόκληση ορισμένων σκηνών».
Ολόκληρη η ανακοίνωση της Γαλλικής Καθολικής Εκκλησίας:
«Ενόψει των αγώνων του Παρισιού το έργο «Ιερά Παιχνίδια» έχει κινητοποιήσει για σχεδόν τρία χρόνια πολλούς Καθολικούς που συγκεντρώθηκαν για να μοιραστούν τον αθλητικό ενθουσιασμό γύρω από τους αγώνες του Παρισιού, ένα υπέροχο γεγονός που διοργανώνει η χώρα μας. Την περασμένη εβδομάδα, με χαρά διοργανώσαμε και την εναρκτήρια λειτουργία της Ολυμπιακής εκεχειρίας παρουσία πολλών θρησκευτικών, πολιτικών και αθλητικών προσωπικοτήτων.
Πιστεύουμε ότι οι αξίες και οι αρχές που εκφράζονται και διαδίδονται από τον αθλητισμό και τους Ολυμπιακούς Αγώνες συμβάλλουν σε αυτή την ανάγκη για ενότητα και αδελφότητα που τόσο πολύ χρειάζεται ο κόσμος μας, με σεβασμό στις πεποιθήσεις όλων, γύρω από τον αθλητισμό που μας ενώνει και παράγει την ειρήνη στα έθνη και τις καρδιές τους.
Η τελετή έναρξης χθες, προσέφερε σε όλον τον κόσμο υπέροχες στιγμές ομορφιάς, χαράς, πλούσιες σε συναισθήματα παγκοσμίως. Όμως, δυστυχώς, η ίδια τελετή περιλάμβανε και σκηνές χλευασμού του Χριστιανισμού για τις οποίες λυπούμαστε βαθιά.
Ευχαριστούμε τα μέλη άλλων θρησκειών που εξέφρασαν την αλληλεγγύη τους. Σήμερα, σκεφτόμαστε όλους τους χριστιανούς σε όλες τις ηπείρους του κόσμου που πληγώθηκαν από αυτές τις σκηνές. Πρέπει να καταλάβουν ότι η ολυμπιακή γιορτή εκτείνεται πέρα από τις ιδεολογικές προκαταλήψεις λίγων καλλιτεχνών.
Ο αθλητισμός είναι μια υπέροχη ανθρώπινη δραστηριότητα που ευφραίνει βαθιά τις καρδιές των αθλητών και των θεατών. Ο Ολυμπισμός είναι ένα κίνημα που υπηρετεί την πραγματικότητα της ενότητας και της αδελφότητας. Θέση στον αγωνιστικό χώρο ας φέρει η αλήθεια, η παρηγοριά και η χαρά σε όλους.
Πάντως, το σκεπτικό των διοργανωτών ήταν να αναδείξουν την νυχτερινή ζωή του Παρισιού και ταυτόχρονα να αποδείξουν ότι η γαλλική πρωτεύουσα είναι ένας τόπος, ανεκτικότητας, ευχαρίστησης και ανατροπής. Από την άλλη, κάποιοι σημειώνουν ότι δεν πρόκειται για αναπαράσταση κάποιου ιερού βιβλίου ή εικόνας αλλά ενός καλλιτέχνη που φαντάστηκε πώς θα ήταν ο μυστικός δείπνος».