Ο σχεδιαστής της επίσημης αφίσας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2024 στο Παρίσι, απάντησε στις επικρίσεις που δέχεται αναφορικά με την «απουσία» συμβόλων της γαλλικής ταυτότητας και του χριστιανισμού, που διατυπώνονται κυρίως από δεξιούς και ακροδεξιούς κύκλους.
Το Παρίσι 2024 προσέλαβε τον Ugo Gattoni, έναν Παριζιάνο εικονογράφο του ρεαλιστικού σουρεαλισμού, για να δημιουργήσει τις επίσημες αφίσες για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, στις οποίες δεν κυριαρχούν τα χρώματα της γαλλικής σημαίας.
Οι συντηρητικές φωνές έχουν επικρίνει επίσης το πώς αποτυπώθηκε το Μνημείο των Απομάχων, στην κορυφή του οποίου υπάρχει ένας σταυρός, που στην αφίσα έχει αντικατασταθεί από ένα βέλος. «Θα παρατηρήσετε την επιθυμία τους να σβήσουν όλα τα σημάδια του χριστιανισμού», «Ντροπή για τη χώρα μας», «Η αορατότητα της ταυτότητάς μας είναι ένα απαράδεκτο λάθος», ήταν μερικές από τις πρώτες αντιδράσεις στα social media.
Ο Ugo Gattoni απάντησε ότι ήθελε να δημιουργήσει ένα «εορταστικό σύμπαν».
Ο Francois-Xavier Bellamy του δεξιού κόμματος των Ρεπουμπλικάνων, έγραψε στο X (πρώην Twitter) ότι οι υπεύθυνοι ήταν «έτοιμοι να αρνηθούν τη Γαλλία, φτάνοντας στο σημείο να διαστρεβλώσουν την πραγματικότητα για να ακυρώσουν την ιστορία της».
Retirer sa croix au dôme des Invalides, c’est le dernier symptôme d’un problème bien plus profond. Cette affiche cache le réel, comme s’il était coupable que la France assume sa culture, et que pour parler d’avenir, il fallait qu’elle oublie son histoire. pic.twitter.com/J1htwaAXwi
— Fx Bellamy (@fxbellamy) March 5, 2024
Ο βουλευτής του ακροδεξιού Εθνικού Συναγερμού (RN) της Μαρίν Λε Πεν, Nicolas Meizonnet, κατήγγειλε ότι οι παραλείψεις ήταν αποτέλεσμα του «le wokisme», δηλαδή της woke κουλτούρας, που αποτελεί «βραχνά» για τη γαλλική ακροδεξιά.
Ο όρος «woke» διαδόθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2010 και σύμφωνα με το Oxford English Dictionary ορίζεται ως «συνειδητοποιημένος» ή «καλά ενημερωμένος» με πολιτική ή πολιτιστική έννοια. Έκτοτε χρησιμοποιείται ευρέως ως κριτική από συντηρητικούς πολιτικούς και μέσα ενημέρωσης για μια σειρά θεμάτων.
Το στυλιζαρισμένο πανόραμα του Ugo Gattoni στο Παρίσι καταφέρνει να συμπεριλάβει τα σημαντικότερα αξιοθέατα του Παρισιού, όπως ο Πύργος του Άιφελ και η Αψίδα του Θριάμβου, και να συμπεριλάβει και τα 54 Ολυμπιακά και Παραολυμπιακά αθλήματα.
Αντιδρώντας στο γεγονός ότι παρασύρθηκε στον πολιτιστικό πόλεμο της Γαλλίας, ο Gattoni δήλωσε ότι σχεδίασε τα κτίρια «με τον τρόπο που μου έρχονται στο μυαλό, χωρίς κανένα απώτερο κίνητρο».
Σε δήλωση της οργανωτικής επιτροπής που στάλθηκε στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων AFP αναφέρεται ότι οι αφίσες ήταν μια «ανάλαφρη ερμηνεία μιας επανεφευρεθείσας πόλης-σταδίου». «Ο Πύργος του Άιφελ είναι ροζ- το μετρό περνάει μέσα από την Αψίδα του Θριάμβου- κανένα από αυτά δεν θα έπρεπε να αποτελεί αντικείμενο ερμηνειών με πολιτικά κίνητρα, ενώ τα χρώματα της γαλλικής σημαίας -μπλε, λευκό και κόκκινο- είναι παρόντα στις ροζέτες των μασκότ», προστίθεται.