Την άποψη ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα εξέφρασε ένας πρώην υπουργός Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, τροφοδοτώντας τη μακροχρόνια συζήτηση για την επανένωση των έργων του 5ου αιώνα που φιλοξενούνται στο Βρετανικό Μουσείο από τις αρχές του 19ου αιώνα.
Ο Ed Vaizey, ο συντηρητικός υπουργός Πολιτισμού από το 2010 έως το 2016, αποκάλυψε την αλλαγή γνώμης του σε ένα επεισόδιο του podcast Hope & Dread που φιλοξενήθηκε από τους Charlotte Burns και Allan Schwartzman.
Ο Vaizey λέει ότι «η συζήτηση έχει προχωρήσει πραγματικά. Νομίζω ότι θα υποστήριζα την επιστροφή των Γλυπτών [του Παρθενώνα] τώρα. Τούτου λεχθέντος, είναι εξαιρετικά δύσκολο να γνωρίζουμε πού να τραβήξουμε τη γραμμή».
Τα γλυπτά φιλοξενούνται στο Βρετανικό Μουσείο από το 1817, αφού αφαιρέθηκαν από τον ναό του Παρθενώνα στην Ακρόπολη στην Αθήνα από τον Λόρδο Έλγιν, τον τότε πρέσβη στην Οθωμανική αυλή.
Ο Vaizey περιγράφει γιατί η συζήτηση για την αποκατάσταση είναι τόσο έντονη και περίπλοκη, επισημαίνοντας τα επιχειρήματα που διαδραματίζονται κάθε φορά που τίθεται το ζήτημα της επιστροφής των αρχαίων αντικειμένων. «Το πρώτο επιχείρημα είναι ότι τα Μάρμαρα βρίσκονται σε ένα ίδρυμα που είναι ένα παγκόσμιο μουσείο που επισκέπτονται εκατομμύρια άνθρωποι από όλο τον κόσμο και μπορούν να επωφεληθούν βλέποντας τα Μάρμαρα με έναν τρόπο που ίσως δεν θα μπορούσαν αν είχαν την έδρα τους στην Αθήνα», λέει ο Vaizey.
Επίσης, η αποκατάσταση των Μαρμάρων μπορεί να προκαλέσει ένα φαινόμενο ντόμινο, προκαλώντας εκκλήσεις για επιστροφή άλλων αμφισβητούμενων αντικειμένων στις χώρες προέλευσής τους. «Αν δώσεις πίσω τα Γλυπτά του Παρθενώνα, σε ποιο σημείο θα σταματήσεις;» αναρωτήθηκε ο Vaizey.
Επισημαίνει επίσης ότι υπάρχει νομικό επιχείρημα για τη διατήρηση των γλυπτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς ο Λόρδος Έλγιν έλαβε άδεια από τον τουρκικό στρατό -η Αθήνα ήταν τότε μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας- να αφαιρέσει τα αγάλματα από τον Παρθενώνα το 1801. Ωστόσο, ο Vaizey καταλήγει: «Είναι τόσο προφανές για μένα ότι είναι τόσο υφασμένα στην έννοια της ελληνικής ταυτότητας, θα ήταν υπέροχο αν μπορούσαν να επιστραφούν».
Σε διαδικτυακή δήλωση, οι έφοροι του Βρετανικού Μουσείου αναφέρουν ότι ο Έλγιν ενήργησε με πλήρη γνώση και άδεια των νομικών αρχών της εποχής τόσο στην Αθήνα όσο και στο Λονδίνο. «Τα γλυπτά που εκτίθενται στο Λονδίνο αποφέρουν τεράστιο δημόσιο όφελος ως μέρος της παγκόσμιας συλλογής του μουσείου», προσθέτουν. Η ανακοίνωση επαναλαμβάνει ότι ποτέ δεν ζητήθηκε από τους εντολοδόχους ο δανεισμός των γλυπτών του Παρθενώνα από την Ελλάδα, αλλά «μόνο η οριστική απομάκρυνση όλων των γλυπτών και η επιστροφή στην Αθήνα».
Πρόσφατα έγγραφα έριξαν φως στο ερώτημα εάν το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να αποκαταστήσει τα Γλυπτά, μαζί με άλλες αρχαιότητες και έργα τέχνης. Σύμφωνα με νόμο του 1963 του Κοινοβουλίου, το μουσείο εξακολουθεί να απαγορεύεται να αποσυνδεθεί από τη συλλογή του, εκτός από ορισμένες συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως εάν τα αντικείμενα είναι διπλότυπα.
Εν τω μεταξύ, ο Μπόρις Τζόνσον, ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου, υποστήριξε σε ένα άρθρο που γράφτηκε το 1986 ότι τα Μάρμαρα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα. Το κομμάτι του Τζόνσον δημοσιεύτηκε κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ως φοιτητής κλασικών σπουδών.
Τον περασμένο μήνα ο Τζόνσον μετέθεσε την απόφαση για την επιστροφή των Γλυπτών στους διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου.