Το ένα πίσω από το άλλο στο έρημο αεροδρόμιο της Καμπούλ, τα τελευταία πέντε C-17 ετοιμάζονταν για αναχώρηση.
Τα συστήμα πυραυλικής αεράμυνας είχαν απεγκατασταθεί και κανείς δεν υπήρχε στο κέντρο ελέγχου του αεροδρομίου για να τους κατευθύνει. Ο ουρανός «άστραφτε» κατά διαστήματα από τα μακρινά πυροτεχνήματα και τα σποραδικά πυρά. Αδέσποτα σκυλιά περιφέρονταν στην πίστα απογείωσης ενώ μέσα στο σκοτάδι οι κρυμμένοι Ταλιμπάν καραδοκούσαν στις σκιές, σε έναν αθέατο αποχαιρετισμό, προτού ξεχυθούν για να καταλάβουν το εγκαταληφθέν αεροδρόμιο.
«Ήταν σαν σκηνή αποκάλυψης. Ήταν σαν μια από εκείνες τις ταινίες με ζόμπι όπου όλα τα αεροσκάφη έχουν κατααστραφεί, οι πόρτες τους χάσκουν ανοιχτές και οι ρόδες τους είναι σπασμένες. Μπορούσες να δεις ένα αεροπλάνο που καιγόταν όλη την ημέρα, μπορούσες να δεις το πιλοτήριό του. όλο το υπόλοιπο έμοιαζε με κουφάρι σκελετωμένου ψαριού» περιγράφει ο Μπρέιντεν Κόουλμαν, αντισμήναρχος της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Τα μέλη της 816ης αερομεταφερόμενης μοίρας περιέγραψαν τις τελευταίες έντονες και ιστορικές ώρες σε μια συναισθηματικά φορτισμένη, αμφιλεγόμενη και σκοτεινή αναχώρηση από έναν πόλεμο εικοσαετίας που πλέον αφήνει το Αφγανιστάν στα χέρια των Ταλιμπάν.
«Ήταν σίγουρα πολύ έντονο και βρισκόμασταν όλοι σε αναμμένα κάρβουνα να παρακολουθούμε τα πάντα ώστε να διασφαλίσουμε πως είμαστε έτοιμοι, αναφέρει η Κίμπρι Γουέντα, πιλότος που ηγήθηκε του τελικού σχηματισμού των πέντε αεροσκαφών C-17.
Όπως λέει, τα αεροσκάφη ήταν σταθμευμένα σε σημείο που είχε γίνει στόχος επίθεσης, κάτι που επέτεινε το αίσθημα ανασφάλειας και κινδύνου των τελευταίων εναπομείναντων.
«Ήταν εντελώς διαφορετικό. Δεν έχω υπάρξει ποτέ άλλοτε σε πίστα αεροδρομίου όπου δεν έχω άδεια απογείωσης» αναφέρει η ίδια, αναφερόμενη στην απουσία προσωπικού στον πύργο ελέγχου.
«Φορούσα τα κυάλια μου και τις διόπτρες νυχτερινής όρασης και είχα ένα Raven να με ακολουθεί, για να είμαι ασφαλής. Ήταν κάπως έντονο, δεν θα ψέματα. Ωστόσο, εκείνη την ώρα δεν το σκέφτεσαι. Απλώς κάνεις ό,τι έχεις εκπαιδευτεί να κάνεις» παραδέχεται ο Κόουλμαν.
Με πληροφορίες από ΑΡ