Η έρευνα για το αεροπορικό δυστύχημα της Κυριακής στη Νότια Κορέα, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους όλοι εκτός από δύο από τους 181 επιβαίνοντες, εντάθηκε την Τρίτη καθώς οι αρχές δέχθηκαν πίεση να εξηγήσουν πώς το αεροσκάφος έχασε τον έλεγχο και να ταυτοποιήσουν τα θύματα.
Οικογένειες των νεκρών – 175 επιβάτες και τέσσερα μέλη του πληρώματος – παρέμειναν στο διεθνές αεροδρόμιο Μουάν, που αποτελεί τη σκηνή του πιο θανατηφόρου αεροπορικού δυστυχήματος στο έδαφος της Νότιας Κορέας, για να ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες από τις αρχές. Η Εθνική Αστυνομική Υπηρεσία δήλωσε ότι έχει επιστρατεύσει επιπλέον αξιωματούχους και θα χρησιμοποιήσει ταχείς αναλυτές DNA για να επιταχύνει την ταυτοποίηση πέντε σορών που απομένουν. Όλα τα άλλα θύματα έχουν ταυτοποιηθεί, αλλά τα περισσότερα παραμένουν σε προσωρινό νεκροτομείο στο αεροδρόμιο.
Η ακριβής αιτία της συντριβής είναι ακόμη άγνωστη, τρία 24ωρα μετά το δυστύχημα. Οι πρώτες θεωρίες επικεντρώθηκαν στο χτύπημα πουλιού στο αεροσκάφος, αν και πολλοί ειδικοί δεν πιστεύουν ότι μια σύγκρουση αυτού του είδους -ένα σχετικά συχνό φαινόμενο στην αεροπορία- θα ήταν αρκετά ισχυρή ώστε να μην μπορέσει ο πιλότος να κατεβάσει το σύστημα προσγείωσης του Boeing 737-800 καθώς πλησίαζε στον διάδρομο.
«Δεν μπορώ να σκεφτώ κανέναν λόγο για μια προσγείωση όπως αυτή»
Εκτός από τα χτυπήματα πουλιών, οι ερευνητές προσπαθούν να διαπιστώσουν εάν κάποιο από τα συστήματα ελέγχου του αεροσκάφους ήταν απενεργοποιημένο, καθώς και γιατί ο πιλότος προφανώς προσπάθησε να προσγειωθεί τόσο σύντομα μετά την κήρυξη κατάστασης έκτακτης ανάγκης. Το αεροπλάνο, το οποίο τροφοδοτείται από δύο κινητήρες CFM 56-7B26, φαινόταν να ταξίδευε με μεγάλη ταχύτητα όταν ο πιλότος επιχείρησε μια «κοιλιακή προσγείωση» - δηλαδή όταν προσγειώθηκε με την «κοιλιά» του αεροσκάφους.
«Δεν μπορώ να σκεφτώ κανέναν λόγο για να αναγκαστεί να κάνει μια προσγείωση όπως αυτή», δήλωσε ο ειδικός σε θέματα ασφάλειας της αεροπορίας Τζον Νανς, πρώην στρατιωτικός και εμπορικός πιλότος που πέταξε με 737 για την Alaska Airlines.
«Παράνομος» ο τοίχος στο τέλος του διαδρόμου
Παράλληλα, αυξάνονται οι επικρίσεις για τον τσιμεντένιο τοίχο όπου προσέκρουσε το Boeing, με ειδικούς επί της αεροπορίας να αναρωτιούνται γιατί είχε κατασκευαστεί ένα μεγάλο ανάχωμα από σκυρόδεμα που χρησιμοποιείται για την υποστήριξη του εξοπλισμού πλοήγησης περίπου 250 μέτρα από το τέλος του διαδρόμου.
Τα θύματα πιστεύεται ότι πέθαναν όταν η πτήση 7C2216 της Jeju Air, που έφτασε από την Μπανγκόκ, προσέκρουσε στον τοίχο αυτό, με αποτέλεσμα να εκτιναχθούν σε μεγάλη απόσταση.
Νοτιοκορεάτες αξιωματούχοι δήλωσαν ότι το ανάχωμα κατασκευάστηκε σύμφωνα με τα πρότυπα της βιομηχανίας, προσθέτοντας ότι τα αεροδρόμια σε άλλες χώρες είχαν παρόμοια χαρακτηριστικά. Αλλά ορισμένοι ειδικοί αμφισβήτησαν την ανάγκη να κατασκευαστεί αυτός ο τοίχος τόσο κοντά στο τέλος του διαδρόμου.
Ο σχεδιασμός του διαδρόμου προσγείωσης δεν πληρούσε τις βέλτιστες πρακτικές της βιομηχανίας, οι οποίες αποκλείουν οποιαδήποτε σκληρή κατασκευή όπως μια πέτρα - μια υπερυψωμένη τράπεζα - σε απόσταση τουλάχιστον 300 μέτρων από το τέλος του διαδρόμου, ισχυρίστηκε ο Τζον Κοξ, διευθύνων σύμβουλος της Safety Operating Systems και πρώην πιλότος σε 737.
Πιέσεις στον νέο πρόεδρο
Το δυστύχημα αποτελεί σοβαρή πρόκληση για τον νέο αναπληρωτή πρόεδρο της Νότιας Κορέας, Τσόι Σανγκ-μοκ, ο οποίος διέταξε έκτακτη επιθεώρηση ασφάλειας ολόκληρης της αεροπορικής εταιρείας της κομητείας, ενώ το υπουργείο Μεταφορών θα επιθεωρήσει και τα 101 Boeing 737-800 που λειτουργούν αυτή τη στιγμή στη χώρα, μέχρι το τέλος της εβδομάδας.
Ο Τσόι, ο οποίος αντικατέστησε τον παραπεμφθέντα πρώην πρόεδρο Χαν Ντακ-σου το Σαββατοκύριακο, είπε ότι προτεραιότητα ήταν να αναγνωρισθούν τα εναπομείναντα θύματα και να υποστηριχθούν οι οικογένειες των επιβατών. «Ακόμη και πριν βγουν τα τελικά αποτελέσματα, ζητάμε από τους αξιωματούχους να αποκαλύψουν με διαφάνεια τη διαδικασία διερεύνησης του ατυχήματος και να ενημερώσουν αμέσως τις οικογένειες των θυμάτων», είπε σε μια συνάντηση διαχείρισης καταστροφών.
Ο Τσόι κήρυξε αμέσως επταήμερο πένθος και παραβρέθηκε σε μνημόσυνο στο σημείο της συντριβής, ενώ σε όλη τη χώρα οι σημαίες κυμάτιζαν μεσίστιες.
Εκπρόσωποι από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ, την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας και τον κατασκευαστή αεροσκαφών Boeing εντάχθηκαν στο ερευνητικό σώμα και σχεδίασαν να συναντηθούν στο Μουάν, 300 χλμ. νοτιοδυτικά της Σεούλ, σήμερα Τρίτη.
Απαντήσεις αναζητούν οι οικογένειες των θυμάτων - Πένθος σε όλη τη χώρα
Η διαπίστωση της αιτίας του ατυχήματος θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο περίπλοκη και χρονοβόρα από ό,τι συνήθως, αφού το υπουργείο είπε ότι από τον κατεστραμμένο καταγραφέα δεδομένων πτήσης (μαύρο κουτί) του αεροπλάνου έλειπαν βασικά κομμάτια, καθιστώντας πιο δύσκολη την εξαγωγή των δεδομένων του. Το δεύτερο «μαύρο κουτί» που περιείχε τη συσκευή εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο ήταν σε καλύτερη κατάσταση, ανέφερε το πρακτορείο ειδήσεων Yonhap.
Ο Park Han-shin, του οποίου ο αδερφός πέθανε στη συντριβή, είπε ότι του είπαν οι αρχές ότι ο αδερφός του είχε αναγνωριστεί, αλλά πρόσθεσε ότι δεν μπόρεσε να δει το σώμα του.
Οι αρχές της Νότιας Κορέας θα δεχτούν πίεση για να αποφευχθεί η επανάληψη των συνεπειών της καταστροφής του πορθμείου Sewol τον Απρίλιο του 2014, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 300 άνθρωποι, κυρίως μαθητές γυμνασίου. Πολλοί συγγενείς των θυμάτων παραπονέθηκαν ότι οι αρχές χρειάστηκαν πολύ χρόνο για να ταυτοποιήσουν τους νεκρούς και να εξακριβώσουν τα αίτια του δυστυχήματος.
Μόνο τα πτώματα τεσσάρων από τα θύματα που αναγνωρίστηκαν στο δυστύχημα της Κυριακής έχουν παραδοθεί στις οικογένειές τους, ανέφερε η Yonhap, επικαλούμενη τοπικούς αξιωματούχους.
Με πληροφορίες από The Guardian