Τα μικρά παιδιά μπορούν συχνά να καταλάβουν πώς αισθάνεται κάποιος, ακόμη κι αν αυτό το άτομο φορά μάσκα, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Η χρήση της μάσκας στα σχολεία, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, είχε δημιουργήσει ανησυχία ότι μπορεί να επηρεάζει την ανάπτυξη των μικρότερων παιδιών. Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA δείχνει ότι τα παιδιά αναγνωρίζουν συναισθήματα σε πρόσωπα, σχεδόν όσο καλά θα μπορούσαν να το κάνουν και χωρίς τη χρήση μάσκας.
Ερευνητές από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λωζάνης έδειξαν 90 φωτογραφίες στην τύχη σε 276 παιδιά από 3 έως 6 ετών. Οι φωτογραφίες ήταν ηθοποιών που εξέφραζαν χαρά, θυμό ή λύπη. Στις μισές από αυτές, οι ηθοποιοί φορούσαν μάσκα.
Τα παιδιά κλήθηκαν είτε να αναγνωρίσουν το συναίσθημα, δείχνοντας μια κάρτα με emoticons που τα αποτύπωναν, να πουν στον ερευνητή ότι δεν ήξεραν την απάντηση ή να δηλώσουν ότι ήθελαν να εγκαταλείψουν το πείραμα.
Τα παιδιά βρήκαν τη σωστή απάντηση κατά 68,8% και κατάφεραν να συνδέσουν το συναίσθημα με τη φωτογραφία σε σχεδόν ίδιο ποσοστό, είτε το άομο που έβλεπαν φορούσε μάσκα, είτε όχι.
Συγκεκριμένα, αναγνώρισαν το σωστό συναίσθημα κατά 70,6% στις περιπτώσεις που ο ηθοποιός δεν φορούσε μάσκα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 66,9% στις φωτογραφίες στις οποίες το άτομο φορούσε μάσκα. Περίπου το ένα τέταρτο των παιδιών προσχολικής ηλικίας δυσκολεύτηκαν περισσότερο να ξεχωρίσουν τη λύπη από την οργή και περίπου 21% περιστασιακά μπέρδεψαν τη χαρά με τον θυμό ή τη λύπη.
Η Άσλεϊ Ρούμπα, αναπτυξιακή ψυχολόγος στο Child Emotion Lab του πανεπιστημίου του Ουισκόνσιν- Μάντισον, δεν μετείχε στην έρευνα αλλά έχει δει παρόμοια αποτελέσματα σε αντίστοιχη δουλειά που έχει κάνει κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
«Ακόμη κι όταν χρησιμοποιούνται μάσκες, τα μικρά παιδιά μπορούν πιθανότατα να βγάλουν λογικά συμπεράσματα για τα συναισθήματα άλλων ανθρώπων», δήλωσε. «Θα ήθελα να επισημάνω ότι το πρόσωπο δεν είναι ο πιο σημαντικός τρόπος με τον οποίο εκφράζουμε τα συναισθήματά μας. Είναι ένας από τους τρόπους. Χρησιμοποιούμε επίσης τον τόνο της φωνής μας, τη στάση του σώματος και υπάρχουν άλλα σχετικά στοιχεία τα οποία παιδιά και ενήλικες μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να καταλάβουν πώς αισθάνεται κάποιος», συμπλήρωσε.
Κατά την άποψή της, υπάρχουν πολλές άλλες πλευρές της πανδημίας που μπορεί να πλήξουν την ανάπτυξη των παιδιών, όπως η κοινωνική απομόνωση όταν πρέπει να μείνουν στο σπίτι ή σε περίπτωση που γονιός τους χάσει τη δουλειά του. «Οι μάσκες είναι πιθανότητα στο τέλος της λίστας των πραγμάτων για τα οποία θα πρέπει να ανησυχούμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Με πληροφορίες από CNN