Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου.

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter
8
Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Τα εγκαίνια της Διώρυγος της Κορίνθου (1893), έργο του Κωνσταντίνου Βολανάκη. Συλλογή της Alpha Bank. Βλ. Wikimedia Commons.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Η αρχαία Δίολκος. Βλ. Το Ιστολόγιο του Αποστόλου Ευαγ. Παπαφωτίου.


Δίολκος (ορθό και ως αρσενικό: Ο Δίολκος) ήταν ο ειδικής κατασκευής πλακόστρωτος δρόμος που συνέδεε τις δύο άκρες του Ισθμού της Κορίνθου και πάνω στον οποίο σύρονταν κατά την αρχαιότητα από δούλους τα πλοία από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό Κόλπο και αντίστροφα.

Είναι εύκολο να γίνει αντιληπτή η σκοπιμότητα και η σπουδαιότητα αυτής της κατασκευής για το εμπόριο των αρχαίων Ελλήνων, αφού απάλλασσε τα πλοία από τον πολυήμερο τότε περίπλου της Πελοποννήσου και από τους αντίστοιχους κινδύνους, κυρίως από το πέρασμα των πολυτάραχων ακρωτηρίων Μαλέα και Ταινάρου.  Η Δίολκος πρέπει να κατασκευάσθηκε είτε στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ., είτε, το πιθανότερο, στις αρχές του 6ου αιώνα π.Χ., όταν τύραννος στην Κόρινθο ήταν ο Περίανδρος (...)

Ως το 1956, οπότε άρχισαν ανασκαφικές εργασίες στην περιοχή του Ισθμού της Κορίνθου για την αποκάλυψη της Διόλκου, είχαν εκφρασθεί από τους νεότερους μελετητές διάφορες γνώμες σχετικά με τη θέση και τη μορφή της. Ο Φρέιζερ θεωρούσε ότι η Δίολκος θα έπρεπε να είχε τη μορφή «τροχιοδρόμου» (tramway), στηριζόμενος στην παρατήρηση ενός μικρού τμήματος που είχε διατηρηθεί κοντά στη γέφυρα της διώρυγας (από την αναφορά του Παυσανία). Στη Δίολκο είχε αποδώσει και ο Φάουλερ (Corinth, τ. Ι, σ. 50) ένα άλλο τμήμα οδού στο πελοποννησιακό έδαφος, στο στόμιο της διώρυγας προς τον Κορινθιακό Κόλπο. 

Οι ανασκαφές του Ν. Βερδελή όμως απεκάλυψαν ένα αρκετά μεγάλο τμήμα της Διόλκου και έλυσαν τις απορίες που συνδέονταν με αυτή. Πρώτα-πρώτα, προσδιορίσθηκε η ακριβής διαδρομή την οποία ακολουθούσε: Ξεκινούσε στον Κορινθιακό από το σημείο όπου σήμερα βρίσκεται ο σηματοδότης για τα πλοία που κατευθύνονται προς τη διώρυγα, προχωρούσε για ένα διάστημα προς τα ανατολικά και από εκεί στρεφόταν προς τα βορειοανατολικά και πάλι προς τα νοτιοανατολικά, ώσπου κατέληγε στον Σαρωνικό Κόλπο ανατολικά της διώρυγας, στο σημερινό Καλαμάκι Κορινθίας, τον αρχαίο Σχοινούντα, όπως ακριβώς αναφέρει ο Στράβων. Η Δίολκος δεν ακολουθούσε ευθεία γραμμή, αλλά είχε στροφές, επειδή το έδαφος παρουσιάζει αρκετή κλίση, με υψόμετρο μέχρι 90 μέτρα περίπου, οπότε θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη η μεταφορά των πλοίων. Τα εμπορικά πλοία δεν μεταφέρονταν φορτωμένα, αλλά άφηναν τα εμπορεύματά τους στις Κεγχρεές ή το Λέχαιον, ανάλογα με την κατεύθυνσή τους. Με αυτή τη σημασία μόνο μπορούν να ερμηνευθούν οι πληροφορίες του Πλίνιου και του Ησύχιου, οι οποίοι τοποθετούσαν την αρχή και το τέλος της Διόλκου στα δύο αυτά λιμάνια. 

Παρότι δεν αποκαλύφθηκε ολόκληρο το μήκος της Διόλκου, οι ανασκαφικές έρευνες τερματίστηκαν, καθώς η πιο εκτεταμένη ανασκαφή ήταν και δύσκολη εξαιτίας των επιχώσεων από τα μπάζα της τομής της Διώρυγας, και επιζήμια για τα καλλιεργούμενα χωράφια της περιοχής"(...) (Wikipedia).

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. HolyLandPhotos.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Αριστ., βλ. informatransport.wordpress.com. Δεξ., βλ. Δημοθοινία, fourakis-kea.com. Προσωπικό αρχείο Φοίβου Βερδελή.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. trupokarudos.com. 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. Corinthian Matters.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Τυμβωρύχοι στον Ισθμό της Κορίνθου. Βλ. openwebquest.org.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Δεξ., τα εγκαίνια της Διώρυγας. Βλ. nautilia.gr. Αριστ., πέρασμα του Ισθμού το1937 και πάνω ένα ομόλογο "εις χρυσόν εγγυημένον".  Βλ korinthos.grslide και athan.dra.sch.gr.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Εργασίες διάνοιξης της Διώρυγας. Βλ. Corinthian Matters και masterok.livejournal.com.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. Corinthian Matters.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ.Corinthian Matters., sailinginart.com, polytexnikanea.gr. Πάνω αριστ., Άποψις Εργοταξίου, έργο του Λεωνίδα Χαϊκάλη. Βλ.korinthia.net.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Ισθμός, 1922. Βλ. gazzanews.wordpress.com.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. e-Bay.

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. e-Bay και καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Ισθμός, 1935. Βλ. Corinthian Matters.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. e-Bay και καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Γερμανοί στρατιώτες επιβιβασμένοι σε πλοίο που ετοιμάζεται να διασχίσει τον Κορινθιακό Κόλπο δηλώνουν με τη σημαία τους την παρουσία τους στη Luftwaffe (23 Μαίου 1943). Φωτ. AP.

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Κατάληψη της Διώρυγας από το γερμανικό στρατό και ... σήματα στον Κορινθιακό Κόλπο προς τις φίλιες δυνάμεις. Βλ. by pebe.flickr. και Bundesarchiv.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Αεροφωτογραφίες του γερμανικού επιτελείου  (πιθανόν πριν την επίθεση). Βλ. wwii-photos-maps.com.

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Η ανατίναξη της Διώρυγας από τις γερμανικές δυνάμεις το 1944, κατά τη διάρκεια της αποχωρησής τους. Βλ. HyperWar- The German Campaigns in the Balkans (Spring 1941)--Part III, ibiblio.org,   Ιboraeinai.blogspot.com και diolkos.blogspot.com.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Εργασίες αναστήλωσης της Διώρυγας μετά τον πόλεμο. Βλ. sfw.so, Ιboraeinai.blogspot.com και loc.gov.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. masterok.livejournal.com.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. masterok.livejournal.com.

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. masterok.livejournal.com.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. mygreektravels.wordpress.com.

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Κρουαζιέρα Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ, 1998. Βλ. opentravel.com.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Το παλιό ερειπωμένο μονοπάτι που χρησίμευε στη ρυμούλκηση (με τη δύναμη των χεριών) των ιστιοφόρων. Βλ. Wikimedia Commons.

Μαρτυρίες αναφέρουν πως υπάρχουν και κάποια επαναστατικά "γκράφιτι" χαραγμένα στα τοιχώματα της διώρυγας από εργάτες που πήραν μέρος στις εργασίες διάνοιξης.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. e-Bay.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. gwrarchive.org και καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. vados777px.ru.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. 2ndhmsmanchesterassoc.org.uk.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. margaritka.tourister.ru και blog.seabourn.com.

 

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου. Facebook Twitter

Βλ. Обсуждение на LiveInternet.

 



8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κάτι έχει γίνει, μυρίζει μπαρούτι η ατμόσφαιρα»: Ένα χρονικό βίας στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2008

Σαν σήμερα / «Κάτι έχει γίνει, μυρίζει μπαρούτι η ατμόσφαιρα»: Ένα χρονικό βίας στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2008

Όσα συνέβησαν μετά τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου, τις δύο εβδομάδες που θα μείνουν στη νεότερη πολιτική ιστορία της Ελλάδας ως τα «σύγχρονα Δεκεμβριανά»
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

σχόλια

5 σχόλια
Οι εργασίες διάνοιξης ξεκίνησαν στις 23 Απριλίου 1882. Η μελέτη του έργου έγινε από τον Ούγγρο Β. Gerfer, αρχιμηχανικό της διώρυγας Φραγκίσκου στην Ουγγαρία, και ελέγχθηκε από τον μηχανικό Daujats, αρχιμηχανικό της διώρυγας του Σουέζ. Για την τελική κατάληξη έγιναν μελέτες τριών χαράξεων. Ως η πιο σωστή και οικονομική, προκρίθηκε η χάραξη που είχε εφαρμόσει ο Νέρωνας. http://www.sansimera.gr/articles/115
Συγκλονιστική η φώτο της ανατιναξης από τους αποχωρουντες γερμανους. ως τωρα νομιζα οτι ειχαν ανατιναξει την γεφυρα οχι την ιδια την διωρυγα.
Η ανατίναξη έγινε από υπονόμους που υπήρχαν πίσω από το πρανές του Έργου. Οι Γερμανοί κατήλθαν εις την υπόνομον και αφού εξέσκαψαν 2 σήραγγας (1 αριστερά και 1 δεξιά), ετοποθέτησαν δυναμίτιδα. Αυτό το έκαμαν εις την Ποσειδωνίαν και εις τα Ίσθμια. Την έκφραξιν της Διώρυγος εξετέλεσεν η Α.Τ.Ε. ΔΟΜΙΚΗ και το ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.