Ένας χωρισμός

Ένας χωρισμός Facebook Twitter
0

Το Drive ταρακούνησε για τα καλά τα ποπ ένστικτά μας κι έκανε ντόρο. Είχε και σάουντρακ, είχε και στυλ, είχε και το Βραβείο Σκηνοθεσίας, είχε και τον Ράιαν Γκόσλινγκ. Το περσικό Ένας Χωρισμός ήταν άλλη μια ταινία από τη Μέση Ανατολή που συγκίνησε το Φεστιβάλ του Βερολίνου και απέσπασε τα περισσότερα από τα μεγάλα βραβεία. Από σάουντρακ τίποτα, μόνο ένα πιάνο στο τέλος. Στις Νύχτες Πρεμιέρας, μετά το Drive το Τwitter και η Καρύτση αναστέναξαν. Το Ένας Χωρισμός ούτε που το καταλάβαμε ότι παίχτηκε. Έτσι είναι τα πράγματα. Απλώς με το Drive μπορεί να δαγκάσεις μια οδοντογλυφίδα και ν’ ακούσεις λίγο Kavinsky, ενώ με τον Χωρισμό σκέφτεσαι κάπως διαφορετικά τη θέση σου στην κοινωνία και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ο χωρισμός ενός ζευγαριού στο θεοκρατικό Ιράν φέρνει στη μεγάλη οθόνη την πιο φρέσκια ανατομία κοινωνίας που έχω δει τελευταία. Όχι μόνο του Ιράν. Ο Θεός, ο νόμος, ο μπαμπάς, η γυναίκα, η κόρη, ο γείτονας κι ο ξένος υπάρχουν παντού. Είτε λέγεσαι προοδευτική Δανία είτε βάρβαρο Ιράν. Και αναδεικνύει ό,τι και να κάνουμε, από το πώς στεκόμαστε σε μια ουρά, τι καπνό φουμάρουμε, πού παντρευόμαστε, πώς χωρίζουμε, μέχρι το πώς αντιλαμβανόμαστε τον μπάτσο και τον παπά. Πρόκειται για πολιτικές κινήσεις, το σύνολο των οποίων διαμορφώνει τον μικρόκοσμό μας. Το είχε πει και ο Αριστοτέλης, μας το υπενθυμίζει ο Ασγκάρ Φαραντί σήμερα, με την ταινία του.

Το έπος της καθημερινότητάς μας είναι τεράστιο. Ειδικά η διαχείριση της απελπισίας μας στα απλά ζητήματα που θα έπρεπε να έχουν επιλύσει η μόρφωσή κι η πολιτική θέση που θα προέκυπτε από αυτήν. Αντίθετα, όλοι αισθανόμαστε σαν να μην έχουμε να χάσουμε τίποτα. Όπως ο Χοτζάτ, ο άνεργος, φτωχός και γαλουχημένος να ζει με τον φόβο του Θεού και των πιστωτών, που, στο τέλος, επειδή ακριβώς δεν έχουν να χάσει τίποτα, στρέφεται εναντίον του εαυτού του και όχι του συστήματος. Αυτό φοβάμαι και για μας.

ΥΓ.: Τα τελευταία πέντε λεπτά της ταινίας είναι κάτι παραπάνω από συγκλονιστικά. Οι παραδοσιακές αξίες κι η πρόοδος δεν συναντιούνται ποτέ. Όσο και αν η δεύτερη επιμένει να τις κοιτάζει στα μάτια.

Στήλες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ