Η ιδιωτική ευτυχία

Η ιδιωτική ευτυχία Facebook Twitter
0

Μικροί,ότανβολτάραμε στη Φιλοθέη και βλέπαμε τιςβιλάρες με τους κήπους και τα κλειστάπαράθυρα, μας ξέφευγε κάποιο σφύριγμαθαυμασμού και εμπάθειας. Όχι ρε πούστη!Αυτή είναι ζωή! Ποτέ δεν κατάλαβα τιακριβώς εννοούσαμε. Ζηλεύαμε τα σπίτια;Ασφαλώς διότι μέναμε σε καλύβια.Φθονούσαμε τους κήπους, τα αμάξια, τιςφοβερές μάντρες κι τα σκυλιά; Και βέβαια,διότι μόνο στον κινηματογράφο είχαμεδει παρόμοια. Πλην όμως θα πρέπει νασυλλαμβάναμε ασυνειδήτως και μια χροιάπλήρους ανεξαρτησίας στη ζωή αυτών τωντυχερών ανθρώπων. Τους φανταζόμαστανάεργους, ανεξάρτητους από μεροκάματο,μικροαστικές οικονομίες, τρέχουσεςκοινωνικές συσχετίσεις. Ειχαν ξεφύγειμε ένα λόγο! Είχαν βρει τον ιδιωτικότους παράδεισο.

Διαβάζονταςγια τον τρόμο που διακατατέχει τουςθεωρητικούς του φιλελευθερισμού σχετικάμε την απόσπαση των ατόμων από τοκοινωνικό σύνολο και την εξαφάνισή τουςμέσα στην ιδιωτική σφαίρα, θυμάταικανείς την εικόνα από την ανάποδη. Τουψηλό βιοτικό επίπεδο, η οικονομικήεξασφάλιση, συνάμα και κάποια καλλιέργειαμε συναφείς αξίες, εύκολα απομακρύνειτο άτομο από τη δημόσια σφαίρα. Για ποιολόγο να ενδιαφέρεται για τη διαχείρισηκοινών υποθέσεων; Να μετέχει στα κοινά,να σχετίζεται με τις συλλογικότητες;Μόνη καταφυγή του θα είναι η αναδίπλωσηστην ιδιωτική σφαίρα.

Δενείναι επινόηση εκ των υστέρων ότι ητρυφή, η ακοινωνικότητα και ο συβαριτισμόςπολύ συχνά οδηγούν σε τεχνητή καιτοξινωμένη ευτυχία. Το πόπολο θέλειτους μεγιστάνες του πλούτου διεφθαρμένουςκαι συχνά σκέτα πρεζόνια. Αλλά βέβαιατίποτα δεν αποκλείει το αντίθετο. Δενχρειάζεται να ανήκεις στη φυλή τουΓκέιτζ για να πετάξεις κεφάλι πάνω απότην πενόμενη ανθρωπότητα, να έχειςπροϋπολογισμό όσο ολόκληρη η χώρα σουκαι συνάμα να είσαι πειθαρχημένος,αυτοελεγχόμενος - καθαρό κύτταρο πουλέμε. Ενίοτε περιγράφουν τουςδισεκατομμυριούχους ως καθημερινούςανθρώπους, που παίρνουν το τρόλεϊ γιανα πάνε στη δουλειά τους, που έχουνκοινές επιθυμίες και εξίσου κοινέςχαρές. Ανήκουν δηλαδή κι αυτοί στηνκοινωνία, μοιάζουν με τους άλλουςανθρώπους, έχουν ταπεινές, κοινότατεςανάγκες και επιθυμίες, έστω κι αν«παίζουν» με ισχυρό προβάδισμα.

Ηδιαφορά, πελώρια και ακατανόητη, βρίσκεταιστο ζήτημα της ατομικής ευτυχίας. Τιακριβώς μπορεί να σημαίνει; Ως γνωστόνη κοιλιά χορταίνει, αντίθετα το μάτιδεν χόρτασε ποτέ. Η κατοχή ενέχει έναστοιχείο μεγαλοφυΐας. Είναι κάτι δικό«μου», άρα το αφαίρεσα από τα χέριατων άλλων, έφραξα τους δρόμους σε όλητην υπόλοιπη κοινωνία και το απολαμβάνωως ιδιωτικό κτήμα. Πλοία, τράπεζες,επιχειρήσεις, κινητά, ακίνητα, περιέρχονταιστην κατοχή μου καθώς στρατός ολόκληροςαπό υπάλληλα πρόσωπα μεριμνούν για τηνευόδωση του επιχειρηματικού μουπνεύματος. Το περίεργο είναι ότι τα λίγαχρήματα είναι ορατά, χειροπιαστά, ταμετράς και τα ξαναμετράς· το πολύχρήμα όμως παραμένει αόρατο. Επενδυμένοακόμα και στα χείλη του ζητιάνου γεννοβολάμέρα νύχτα μετατρεπόμενο σε δύναμη. Πωςεκτιμά λοιπόν αυτή την οικονομική δύναμηο ισχυρός ανήρ; Μόνο με μέτρα κοινωνικά.

Όσοκι αν απομακρυνθεί ο ιδιωτικός του βίοςαπό τον κοινωνικό περίγυρο, όσο κι ανθεωρεί την ανθρωπότητα ολόκληρη πελατείατων προϊόντων του, κοιμάται όπως όλοι,πίνει νερό στο ποτήρι, φοράει σαρκοφάνελα,πάει στη χέστρα, κάνει ό,τι κάνουν όλοι.Μπορεί να παίρνει το ιδιωτικό τουαεροπλάνο για να πάει να πιει τον καφέτου στην Κοπεγχάγη ή στο Λονδίνο. Μπορείνα χαρίζει στη γυναίκα του όχι ανθοδέσμηαλλά μέγαρα σε εξωτικά νησιά. Ούτεσύγκριση με τον ανθρωπάκο που μετράειτις δεκάρες του. Μόνο πού η κολοσσιαίαδύναμή του δεν μεταστοιχειώνεται σεκολοσσιαίο βίωμα. Ακούει Μπαχ όπως καιο τελευταίος θνητός· πονάνε τα δόντιατου, ανησυχεί για τη μόλυνση του πλανήτη- θέλει δεν θέλει, καθημερινά, μαθαίνειτην προπαίδεια των κοινών αναγκών καιτων κοινών αδυναμιών.

Οθάνατος του παιδιού του για παράδειγμααρκεί για να τον απογυμνώσει από τηνεξωτερική του ισχύ και να τον μετατρέψεισε έσχατο των θνητών. Πού βρίσκεται κατάσυνέπεια το γόητρο της ιδιωτικήςευτυχίας; Σε αυτό ακριβώς. Επειδή είναιτρωτός, αναλώσιμος, πεπερασμένος, φρούδοςδηλαδή σαν τη μέρα που περνάει καικανέναν δε ρωτάει, μετατρέπει τηναδυναμία του σε αριστοκρατία. Ενώ ηκοινωνία βοά και ωρύεται διεκδικώνταςτην ισότητα όλων και την ισοδυναμίατους, το ίδιο δικαίωμα στη ζωή και στηνευημερία, ο προνομιούχος γίνεταικοινωνιολόγος από την ανάποδη. Ξέρειότι το κοινωνικό πρόβλημα της ανισότηταςδεν λύνεται αν πετάξουν το χρήμα στηθάλασσα ή αν το μοιράσουν δίκαια σεόλους. Κι αυτό να συμβεί, πάλι κάποιοιθα μαζέψουν το χρήμα και η ανισότητα θαεπανέλθει. Άρα μπορεί να αντιμετωπίζειτον εαυτό του σαν χρυσή εξαίρεση πουκαταδεικνύει τον άλυτο κοινωνικό γρίφο.Γρίφος σημαίνει «δίχτυ», άρα όπωςκι αν τεθεί το κοινωνικό ζήτημα πάλι ταέξυπνα δίχτυα θα καλάρουν το χρήμα.

Φυσικάυπάρχει η λύση της ανακατανομής, έναείδος ελεημοσύνης που επαναφέρει κάποιαισορροπία και κλείνει τα ασώπασταστόματα. Όντως, αν το χρήμα υπερβαίνειιλιγγιωδώς πάσα κλίμακα, καθίσταταιπαράλογο, άπειρος πλούτος για μια περατήζωή τι νόημα έχει; Φυσιολογικά θα πρέπεινα αποδοθεί σε κείνους που ακουσίωςέστω τον παρήγαγαν. Παραμένει όμως τοπρόβλημα του προσώπου. Είτε οφείλει τηνευτυχία του στη δυστυχία των άλλων, είτεπαραμένει έγκλειστο στην επιχειρηματικήτου άλγεβρα, ένα γνωρίζει: ότι ο δρόμοςτης επιστροφής στην κοινωνία των άλλωνπαραμένει κλειστός.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ