Η πόλη και ο ποιητής

Η πόλη και ο ποιητής Facebook Twitter
Τάκης Βαρβιτσιώτης
0

Κάθομαισε μια γωνιά της πόλης που δεν την έχειδυσφημίσει η γλυκανάλατη περιγραφικήτυποποίηση των ορδών του Νότου, αναζητώνταςπάντοτε σ' αυτήν έναν ερωτισμό που ούτεοι ίδιοι αντιλαμβάνονται την πραγματικήτου υφή. (Μου το 'λεγε κάποτε ο μακαρίτηςο Σταύρος ο Κουγιουμτζής: «όποτε ακούωέναν Αθηναίο να αποκαλεί τη Θεσσαλονίκη"την πιο ερωτική πόλη", μου 'ρχεταιεπί τούτου να συνθέσω το πιο φάλτσοτραγούδι που γράφτηκε ποτέ και να τοαφιερώσω στο φαύλο πρωτευουσιάνο!»).

Εκεί,λοιπόν, στην απροσδιόριστη γωνιά της,διαβάζω τις σημειώσεις του ΤάκηΒαρβιτσιώτη για την ποίηση, σημειώσειςπου σαν φιγούρες πανέμορφες διαπερνούντις σελίδες του καινούργιου του βιβλίουΟ Διάπλους του Καθρέφτη (εκδόσεις Αρμός,2008), και είναι στ' αλήθεια σαν να συνομιλώμαζί του.

Τιείναι, λοιπόν, ένα ποίημα;

Τοαίμα σου που αστράφτει συμπυκνωμένοσε μια λέξη.

Καιτι σημαίνει να ‘σαι ποιητής;

Σημαίνει,πριν απ' όλα, ν' αγαπάς ολοένα και πιοπολύ, ξεπερνώντας τον εαυτό σου. Να ‘σαιαδιάκοπα ερωτευμένος μ' όλα τα πράγματακι ακόμα να ‘σαι η άκρα ταπεινοφροσύνη.

Πούβρίσκεται η καταγωγή της ποίησης;

Βρίσκεταιπριν απ' όλους τους καιρούς και τελειώνειύστερα από αυτούς.

Πώςδουλεύετε εσείς; Πώς γράφετε ένα ποίημα;

Αρχίζωπάντα χωρίς να ξέρω τι θα γράψω, χωρίςκανέναν προσχεδιασμό και αφήνομαιολοκληρωτικά στην έμπνευση που αναπηδάαπό το λευκό χαρτί. Πολλές φορές οι πιοτέλειοι στίχοι είναι αυτοί που βγαίνουνέτοιμοι.

Δενδιορθώνετε, δεν επεξεργάζεστε, δενεκλέγετε τους στίχους σας;

Χωρίςεκλογή δεν υπάρχει τέχνη. Συνεργασίαμε το τυχαίο, ναι. Εγκατάλειψη στοτυχαίο, όχι.

Πούβρίσκεται η ψυχή και το μυαλό σας ότανγράφετε; Σε ποια λημέρια κινείστε;

Μέσασε μιαν ατμόσφαιρα ονειρική, με τηνάνεση και την ανασφάλεια ενός φαντάσματος.Ποίηση σημαίνει να περπατάς στο χείλοςτης αβύσσου, να παίζεις με τον κίνδυνο.Ποίηση σημαίνει οριστικό αλλά ένδοξοναυάγιο.

Ποιοςείναι ο καλύτερος κριτής της ποίησης;

Οχρόνος.

Τιέχετε να πείτε για την περίφημη«εκλαΐκευση της τέχνης»;

Μοιραία,την εκχυδαΐζει. Παιδεία του λαού δενσημαίνει να κατεβάζεις την τέχνη στοεπίπεδο του λαού, αλλά να ανεβάζεις τολαό στο επίπεδο της τέχνης.

Υπάρχειμεγαλοφυΐα στην εποχή μας;

Ίσως,αλλά έχει μεταφερθεί από την περιοχήτων τεχνών στην εποχή της επιστήμηςκαι της τεχνικής. Τα μεγαλύτερα ονόματαπου κυριαρχούν σήμερα δεν είναι ούτεμουσικοί ούτε ζωγράφοι ούτε ποιητές.Δεν λέγονται Μπαχ, Μότσαρτ, Μπετόβεν,Πραξιτέλης, Μιχαήλ Άγγελος, Μποτιτσέλι,Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Σαίξπηρ,Ντοστογιέφσκι, αλλά Αϊνστάιν, Οπενχάιμερ,Καπίτσα, Φον Μπράουν.

Πώςβλέπετε τον κόσμο σήμερα;

Πάνταμε αγάπη.

Έπειταήρθε το σούρουπο, και έφυγε ο ποιητής.Η πόλη, κάτω, άρχισε να λαμπυρίζει.Μετακινήθηκα λίγο για περισσότερο φως,και συνέχισα, συνομιλώντας έτσι μαζίτου, να διαβάζω τον Διάπλου του Καθρέφτη.

Στήλες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ