Για κάθε περιοδικό μόδας που σέβεται τον εαυτό του, το τεύχος Σεπτεμβρίου είναι το σημαντικότερο, πιο επιδραστικό και πιο επικερδές του έτους, με εξώφυλλο σχεδιασμένο έτσι ώστε να απηχεί και ένα πολιτικό μήνυμα, ει δυνατόν και τον τρόπο σκέψης των επικεφαλής τους.
Για παράδειγμα καθένα από τα 4 εξώφυλλα που ετοίμασε για την αμερικανική Vogue και για άλλα περιοδικά η κορυφαία φωτογράφος Annie Leibovitz και με πρωταγωνίστρια την Jennifer Lawrence έχουν ήδη προκαλέσει συζητήσεις και αντιδράσεις. Η ηθοποιός φωτογραφημένη με κατακόκκινη μουσελίνα και με φόντο το Άγαλμα της Ελευθερίας έχει ήδη εγείρει σχόλια εσκεμμένα εξιδανικεύει το φλέγον ζήτημα της μετανάστευσης.
Την ίδια στιγμή το «W» επέλεξε στο εξώφυλλο Σεπτεμβρίου να χρησιμοποιήσει την Katy Perry, αλλά να δημιουργήσει και μία εφαρμογή, στην οποία ο αναγνώστης της online έκδοσης του περιοδικού θα μπορούσε να σκανάρει κάθε εκατοστό του προσώπου της, να τη δει να περπατά στους σκοτεινούς δρόμους των Παρισίων, διαβάζοντας αποσπάσματα από έργα του Αλμπέρ Καμί, εκεί ακριβώς που έγινε και η φωτογράφιση της ποπ σταρ.
Ωστόσο, η μεγάλη αποκάλυψη από τα περιοδικά μόδας, φαίνεται ότι θα είναι το τεύχος Σεπτεμβρίου της αραβικής Vogue, που εδώ και καιρό – από τον προηγούμενο Μάρτιο συγκεκριμένα - φροντίζει να μιλά στην καρδιά, το μυαλό και το πορτοφόλι γυναικών από 22 χώρες της Μέσης Ανατολής, πράγμα για το οποίο φρόντισε ο εκδοτικός κολοσσός της Condé Nast.
Για το συγκεκριμένο (δίγλωσσο, σε αγγλικά και αραβικά) τεύχος επελέγη η Bella Hadid, το 20χρονο μοντέλο, παλαιστινιακής –αμερικανικής εθνικότητας και η απόφαση να έρχεται λίγο καιρό μετά το πολυσυζητημένο εξώφυλλο της αδελφής της, Gigi. Πολυσυζητημένο, γιατί η γυναίκα φωτογραφήθηκε με ένα χειροποίητο χιτζάμπ που τα πετράδια που το κοσμούσαν, δεν ήταν αρκετά για να κλείσουν στόματα που ισχυρίζονταν ότι το περιοδικό έχασε μία μοναδική ευκαιρία να προωθήσει ένα δυτικό πρότυπο…
Για το τεύχος Σεπτεμβρίου πάντως η Bella Hadid φωτογραφήθηκε από το επιτελείο συνεργατών του Karl Lagerfeld, ντυμένη από την κορφή ως τα νύχια με δημιουργίες του ιταλικού οίκου Fendi, του οποίου καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ο γνωστός σχεδιαστής μόδας.
Το καθημερινό ντύσιμο της Bella Hadid μόνο σεμνό δεν είναι. Ένα πιο συντηρητικό κοινό μοιραία θα προβληματιστεί για το αν μια μουσουλμάνα μπορεί να ντύνεται όπως εκείνη και φυσικά θα αμφιβάλλει για το πώς η θρησκευτική παρακαταθήκη και οι αξίες των Μουσουλμάνων συμβαδίζουν με τη ζωή και τις συνήθειες αυτών των κοριτσιών.
Φορώντας ένα ολομέταξο φόρεμα –που καλύπτει και τον λαιμό- και με μανίκια που ανεμίζουν, χωρίς ίχνος σάρκας να φαίνεται, καθώς το μάξι φόρεμα συμπληρώνουν ψηλές δερμάτινες μπότες ή φορώντας μαύρο ημίπαλτο με κολάρο από PVC, γούνινα τελειώματα στα μανίκια, γάντια με πουά και βέλο, η Hadid εμφανίζεται πανέμορφη, κομψή, αλλά απολύτως σεμνή.
Με αυτό τον τρόπο, το περιοδικό καταφέρνει να ικανοποιήσει το μουσουλμανικό θρησκευτικό αίσθημα των αναγνωστριών του και ταυτόχρονα την ανάγκη τους να ενημερωθούν για τις τάσεις της μόδας στα ευρωπαϊκά catwalks. O Manuel Arnaut, αρχισυντάκτης της αραβικής Vogue, που ανέλαβε το πόστο αμέσως μετά την ξαφνική απομάκρυνση τον περασμένο Απρίλιο, της προηγούμενης αρχισυντάκτριας Deena Aljuhani Abdulaziz, σχεδόν ύμνησε τη συνεργασία Hadid – Lagerfeld για το εξώφυλλο του τεύχους που θα κυκλοφορήσει στις 30 Αυγούστου.
«Η Bella Hadid είναι ένα από τα δημοφιλή μοντέλα της εποχής, πέρα από το ότι μετράει το ότι είναι μισή Παλαιστίνια, αλλά ταυτόχρονα είναι και Μουσουλμάνα. Ήταν ακριβώς ό,τι χρειαζόταν η αραβική Vogue», εξήγησε σε συνέντευξή του μόλις την προηγούμενη Δευτέρα, ο Arnaut.
«Αναζητούμε συνεχώς ανθρώπους και περιεχόμενο που θα απηχούν τις αντιλήψεις των αναγνωστών μας», συνέχισε, υπενθυμίζοντας ένα παλαιότερο εξώφυλλο με διασημότητες, όπως το επίσης μουσουλμανικού θρησκεύματος μοντέλο Halima Aden, αλλά και θέματα για το street style του χιτζάμπ με σεμνές μούσες της αραβικής μόδας, όπως η ηθοποιός Amira Khalil.
«Το ζητούμενο εδώ είναι να ανακαλύπτεις την ισορροπία. Ο αραβικός κόσμος δεν είναι γκέτο. Είναι ένα καλά ενημερωμένο έθνος και παγκόσμιου βεληνεκούς αστέρες όπως οι αδελφές Hadid διαθέτουν μία κουλτούρα που τις ακολουθεί. Επίσης, ο Karl Lagerfeld είναι μία εμβληματική φιγούρα για τους λάτρεις της μόδας στη Μέση Ανατολής. Υποστηρίζουμε ό,τι συμβαίνει εντός των συνόρων μας, αλλά η αποστολή μας ως περιοδικό είναι να καλύψουμε και αυτά που συμβαίνουν έξω από αυτά. Αυτή είναι η πραγματική ποικιλομορφία».
Φυσικά, σε όλο αυτό, οι πιο παρατηρητικοί θα είχαν να αντιτάξουν ότι εδώ και περίπου έναν χρόνο σημειώνεται ένα «επαναλανσάρισμα» της εικόνας των δύο μοντέλων, καθώς και του αδελφού τους, επίσης μοντέλου, του Anwar. Από διασημότητες του μόντελινγκ της Δύσης, εσχάτως προωθούνται ως διαπολιτιστικοί φορείς μεταξύ Παλαιστίνης και Αμερικής, σε μία χρονική στιγμή που οι πολιτικές εντάσεις βρίσκονται στο προσκήνιο.
Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι όπως και πολλοί άλλοι νέοι, τα διάσημα αυτά αδέλφια βρίσκονται σε μια πορεία αναζήτησης, στην οποία αισθάνονται πιο άνετα πλέον να συζητούν ανοιχτά τη διαφορετικότητα της ανατροφής και του θρησκεύματος τους, ενώ και με τη βοήθεια των πανίσχυρων λογαριασμών τους στα social media, έχουν πλέον μετατραπεί σε «ζωντανά» όπλα κατά της ισλαμοφοβίας. Με πατέρα γέννημα – θρέμμα της Ναζαρέτ, που αργότερα βρέθηκε να ανδρώνεται στη Συρία και τον Λίβανο, η οικογένεια των Hadid ξέρει τουλάχιστον τι να προσέχει, λένε.
«Ήταν πάντα θρησκευόμενος και πάντα προσευχόταν μαζί μας», είχε αποκαλύψει η Bella σε μία πρόσφατη συνέντευξή της, δηλώνοντας περήφανη που είναι μουσουλμάνα και ενώ έχει τοποθετηθεί ανοιχτά εναντίον του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ και της πολιτικής του εναντίον των προσφύγων.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Bella και η Gigi Hadid έχουν γίνει πολύ δημοφιλείς με εκατομμύρια νεαρούς μουσουλμάνους να τις λατρεύουν και να μπορούν να ταυτιστούν μαζί τους, παρά την πιο φιλελεύθερη προσέγγιση τους σε ό,τι αφορά τη θρησκεία», εξηγεί η Shelina Janmohamed, αντιπρόεδρος της Ogilvy Noor, διαφημιστικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στη Μέση Ανατολή. Η ίδια εξηγεί ωστόσο και την τάση ορισμένων ΜΜΕ της Μέσης Ανατολής να επιχειρούν να στιγματίσουν την οικογένεια ως τους "Kardashians της Μέσης Ανατολής".
Σύμφωνα με την ίδια, το ζητούμενο είναι αν η αυθεντικότητα των δύο κοριτσιών ως μουσουλμάνες θα αποδειχθεί ή όχι τελικά.
«Το καθημερινό ντύσιμο της Bella Hadid μόνο σεμνό δεν είναι. Ένα πιο συντηρητικό κοινό μοιραία θα προβληματιστεί για το αν μια μουσουλμάνα μπορεί να ντύνεται όπως εκείνη και φυσικά θα αμφιβάλλει για το πώς η θρησκευτική παρακαταθήκη και οι αξίες των Μουσουλμάνων συμβαδίζουν με τη ζωή και τις συνήθειες αυτών των κοριτσιών. Τέτοιες αμφιβολίες δεν υπήρξαν όταν φωτογραφήθηκε για την αραβική Vogue η Halima Aden», καταλήγει.
Καθώς οι περί σεμνότητας επιταγές στην περιοχή εξακολουθούν να προσελκύουν το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών να εισδύσουν στην αγορά της Μέσης Ανατολής, η πρόκληση μετατρέπεται πλέον σε μία απόφαση που πρέπει ξεκάθαρα να ληφθεί και επανέρχεται μέσω του τεύχους Σεπτεμβρίου της Vogue: θα συνεχίσουν περιοδικά και εταιρείες να ακολουθούν την εφαρμοσμένη συνταγή, προσηλωμένη στα ιδανικά της Δύσης ή θα προσαρμοστούν στα πολιτιστικά και θρησκευτικά ήθη και έθιμα που απ’ ό,τι φαίνεται γίνονται όλο και πιο ισχυρά;
Κατά τον Arnaut, πάντως και την αραβική Vogue, η απάντηση φαίνεται ότι βρίσκεται στην εξισορρόπηση αυτών των δύο, στο να καταφέρνει κανείς να βαδίζει ανάμεσα σ’ αυτούς τους δύο κόσμους…
Με στοιχεία από τους New York Times
σχόλια