Από τη Μαρία Παπαπαναγιώτου
Μπύρα μία, δύο, τρεις ή και περισσότερες. Σε κουτάκι ή μπουκάλι, ποτήρι μεγάλο ή μικρό, οι λάτρεις της μπύρας ξεχνούν συνήθως να σταματήσουν και σπανίως ανησυχούν για το πόσα ποτήρια έχουν πιει. Η απόλαυση της «δικιάς τους ξανθιάς» ρέει για τους μπυρό-βιους τόσο εύκολα όσο και οι αμέτρητες φουσκάλες του αφρού.
Μέτρο στη μπύρα, - κι όμως, ναι- έχουν βάλει εδώ και χρόνια οι Γερμανοί. Στα παραδοσιακά καπηλειά της χώρας της Μέρκελ, μπύρες μπορεί να παραγγείλει κανείς με το μέτρο, που σερβίρεται σε μισό, ένα ή δύο μέτρα στενό δίσκο σαν ράφι, με ατέλειωτα ίσια ποτήρια μεσαίου μεγέθους συνήθως παγωμένα, τα οποία και καταναλώνονται πάραυτα. Όπως συμβαίνει εδώ με τα σφηνάκια δηλαδή. Οι Γερμανοί ίσως δεν γνώριζαν, τόσα χρόνια, αυτό που η τελευταία έρευνα ανακάλυψε. Ότι στους πότες της μπύρας δείχνει... μισή η «ξανθιά τους» όταν τη βλέπουν με καμπύλες !
Σε στρογγυλό ποτήρι η μπύρα, αποδεικνύουν τα πειράματα, αποκτά ένα μοναδικό καταναλωτικό εφέ, που δείχνει να ισχύει για κάθε πότη, όχι όμως για κάθε ποτό. Η ίδια ποσότητα μπύρας καταναλώνεται με ρυθμό 60% ταχύτερα σε στρογγυλό ποτήρι απ' ότι η ίδια ποσότητα σε ίσιο ποτήρι, μεγάλο ή μικρό, και μάλιστα με ρυθμό που μετριέται, και συγκρίνεται, ανάμεσα σε εκατοντάδες πότες με ακρίβεια συγκεκριμένων λεπτών της ώρας ανάλογα με την ποσότητα σε μιλιγκράμ. Το ενδιαφέρον είναι ότι στα υπόλοιπα ποτά, ο ρυθμός κατανάλωσης δεν επηρεάζεται από το σχήμα του ποτηριού, αν και άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι το ψηλό και λεπτό ποτήρι ενδείκνυται για όλους: συστηματικοί πότες, bar tenders και καθημερινοί άνθρωποι, σερβίρουν πάντα –χωρίς να γνωρίζουν, περισσότερο αλκοόλ σε ποτήρια χαμηλά και φαρδιά.
Το πρόσφατο πείραμα της μπύρας πραγματοποιήθηκε σε περισσότερα από 150 άτομα πολλών διαφορετικών γκρουπ που απολάμβαναν την μπύρα ή το ποτό τους σε συνέχειες, -με αρκετούς γύρους και εναλλαγές στο σχήμα των ποτηριών που τους σερβίρονταν-, ενώ παρακολουθούσαν βίντεο της αρεσκείας τους και ενώ επίσης, για τις ανάγκες της έρευνας, αγνοούσαν τους πραγματικούς στόχους της μελέτης. Όλα ανεξαιρέτως τα γκρουπ, ανακοίνωσαν στην συνέχεια οι ερευνητές του πανεπιστημίου Bristol, διατηρούσαν κατά μέσο όρο σταθερό ρυθμό στην κατανάλωση του ποτού τους, και ίδιο ρυθμό σε κάθε γύρο ανεξάρτητα από το σχήμα του ποτηριού, εκτός από ένα γκρουπ: εκείνους που σερβίρονταν σε στρογγυλό ποτήρι την μπύρα τους, οι οποίοι έπιαναν άσπρο πάτο θεαματικά γρηγορότερα από όλους τους υπόλοιπους, και σε χρόνο που δεν ξεπερνούσε τα 7 λεπτά. Επρόκειτο για ποσότητα 354 ml, που αντιστοιχεί σε ένα κουτάκι μπύρας. Όσες φορές στο ίδιο γκρουπ η μπύρα σερβίρονταν σε ίσιο ποτήρι, η ίδια ποσότητα καταναλωνόταν σχεδόν στον διπλάσιο χρόνο, σε 13 λεπτά, όσα τρικ κι αν χρησιμοποιούσαν οι ερευνητές για να μπερδέψουν τους συμμετέχοντες. Οι εξήγηση που δίνουν οι ειδικοί της Συμπεριφοράς στην κατανάλωση Αλκοόλ, είναι ότι το στρογγυλό ποτήρι δημιουργεί κατ αρχήν οπτική ψευδαίσθηση σε σχέση με το πού τελειώνει το μισογεμάτο και αρχίζει το μισοάδειο, ψευδαίσθηση που, στην μπύρα συγκεκριμένα, επιταχύνει άμεσα τον κατανάλωση.
Για τα αλκοολούχα ποτά γενικότερα, αντίστοιχα ευρήματα ( για στρογγυλό ποτήρι) δεν υπάρχουν. Παλαιότερη μελέτη του πανεπιστημίου Cornell όμως έχει δείξει ότι στα χαμηλά και φαρδιά ποτήρια ακόμη και οι μπάρμαν σερβίρουν ποτό 20% περισσότερο απ' ότι στα ψηλά και λεπτά, ενώ ο υπόλοιπος πληθυσμός, κατά μέσο όρο 30% περισσότερο (!) σε ευρεία γκάμα ποτών, μια και η μελέτη χρησιμοποίησε βότκα τόνικ, ρούμι Coca Cola, ουίσκυ και τζιν με τόνικ .
Η έρευνα δεν συμπεριέλαβε στους συμμετέχοντες αλκοολικούς, ούτε ίσως και τσιγκούνηδες!
σχόλια