10 διαπιστώσεις από το φετινό Μουντιάλ

10 διαπιστώσεις από το φετινό Μουντιάλ Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate / LIFO
12

 

1) Ότι ακόμα και στη χώρα όπου η μπάλα είναι θεός, το «όπιο του λαού» δεν αρκεί για να ναρκώσει τις μάζες των μη προνομιούχων. Οι επίμονες διαμαρτυρίες, οι διαδηλώσεις, οι σοβαρές ταραχές που δεν έπαψαν ούτε με την εναρκτήρια σέντρα και η γενικότερη αντίθεση μιας σημαντικής μερίδας Βραζιλιάνων στο ακριβότερο Μουντιάλ ever (συνολικό κόστος πάνω από 15 δισ. ευρώ) που εξέθρεψε αλόγιστες σπατάλες, διαφθορά και κοινωνική αναλγησία «έκλεψαν» πολλή από τη δημοσιότητα του Παγκοσμίου Κυπέλλου, εκπλήσσοντας τους αδαείς και προβληματίζοντας τη FIFA. Γεγονός, πάντως, είναι πως, δίχως τη δημοσιότητα που της έδωσε το 20ό Μουντιάλ, ελάχιστα θα γνωρίζαμε οι περισσότεροι για τις χαοτικές κοινωνικές αντιθέσεις και τα τεράστια οικονομικά και άλλα προβλήματα της Βραζιλίας.


2) Ότι το ποδόσφαιρο δικαιολόγησε για άλλη μια φορά γιατί παραμένει το κορυφαίο σε δημοτικότητα και θέαμα σπορ. Όσο κι αν το σνομπάρουν κάποιοι διανοούμενοι, όσο κι αν ελέγχεται για την εμπορικοποίηση και τη συχνή-πυκνή διαπλοκή του με πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, συναντάς πράγματι σε αυτό «στιγμές αποκλειστικά ποιητικές: είναι οι στιγμές που μπαίνουν τα γκολ. Κάθε γκολ είναι πάντα δημιουργία, είναι η παράβαση του κώδικα. Όλα τα γκολ είναι αναπόφευκτα, είναι μη αντιστρέψιμα, μας κεραυνοβολούν, μας εκπλήττουν: όπως ακριβώς ο ποιητικός λόγος. Ο πρώτος σκόρερ ενός πρωταθλήματος είναι πάντα ο μεγαλύτερος ποιητής της χρονιάς...» έγραφε χαρακτηριστικά ο Πιερ Πάολο Παζολίνι, φίλαθλος και ποδοσφαιριστής ο ίδιος νεότερος, για ένα άθλημα δυναμικό, βάρβαρο αλλά ταυτόχρονα λεπτεπίλεπτο, δημιουργικό, ακόμα και βαθιά ερωτικό. Και νομίζω ότι σκόρερ όπως οι Χάμες Ροντρίγκεζ, Τόμας Μίλερ, Μίροσλαβ Κλόζε, Άριεν Ρόμπεν, ο Λιονέλ Μέσι ακόμα (στην προκριματική φάση), αξίζουν αυτό τον παραλληλισμό.


3) Ότι, άρα, εξίσου εκνευριστικοί με εκείνους που φανατίζονται τόσο με το τόπι ώστε να νομίζουν ότι όλος ο κόσμος γυρίζει γύρω από αυτό, που θεωρούν κομπλεξικούς και ξενέρωτους όσους δεν συμμερίζονται ένα χοντρό ψώνιο που απλώς τυχαίνει να είναι κοινωνικά καταξιωμένο, είναι και όσοι το μισούν ή το καταγγέλλουν με μπόλικη ελιτίστικη απέχθεια και δασκαλίστικη υπεροψία. Οι ίδιοι, αλήθεια, δεν διαθέτουν ούτε ένα «πεζό» πάθος; Πώς την παλεύουν με τέτοια συναισθηματική αποστείρωση; Αν χρειάζονται κάποιο θεωρητικό «άλλοθι», ας μελετήσουν λίγο τον μακαρίτη τον Κωστή Παπαγιώργη, από τους ελάχιστους εγχώριους διανοούμενους που δεν έκρυψε ποτέ, ούτε βέβαια στα γραπτά του, τη λατρεία του για τη στρογγυλή θεά.


4) Ότι δεν σε κάνει λιγότερο ευαίσθητο το γεγονός πως παρακολουθείς ποδόσφαιρο, ενώ π.χ. στη Συρία και την Παλαιστίνη σφάζονται και στο Αιγαίο πνίγονται μετανάστες. Λες και άμα σταματήσεις εσύ, θα κηρύξουν κατάπαυση πυρός αυτοί. Για όνομα δηλαδή, ε, τότε, να μη διασκεδάζουμε, να μην ερωτευόμαστε, να μην απολαμβάνουμε καν το φαγητό, γιατί ταυτόχρονα σίγουρα κάτι τραγικό θα συμβαίνει κάπου στον μάταιο τούτο κόσμο. Όχι, και την μπάλα μου θα τη δω, δίχως να ξεχνώ την κριτική που της κάνω, και την Παλαιστίνη και τη Συρία θα συνδράμω, όσο τυχόν μπορώ, και τους μετανάστες θα υπερασπιστώ στη Σκάλα, τη Μανωλάδα, τον Έβρο ή τον Άγιο Παντελεήμονα σαν χρειαστεί. Αλήθεια, ποιος έχασε το μονοπώλιο της ευαισθησίας και της επαναστατικότητας για να το βρεις εσύ; Ή μήπως δεν βλέπουν Μουντιάλ ακόμα και στις εμπόλεμες ζώνες; Αλίμονο αν ο κόσμος που ονειρεύεσαι είναι τόσο κατσούφης και μονόχνοτος.


5) Ότι οι Λατινοαμερικάνοι έχουν μεν το όνομα στη φινέτσα, το μπρίο και την τεχνική, αλλά οι Τεύτονες τη χάρη, συν την παροιμιώδη μεθοδικότητα, επιμονή και προσήλωση που τους χαρακτηρίζει και ως λαό. Δίκαια το πήραν κατά γενική ομολογία οι Γερμανοί, ισοπεδώνοντας τους φαφλατάδες, σκορποχώρηδες Βραζιλιάνους στον ημιτελικό κι επικρατώντας των ανεπαρκών Αργεντίνων στον τελικό. Τον αληθινό φίλαθλο τον ενδιαφέρει ποιος παίζει καλύτερη μπάλα και βάζει περισσότερα γκολ, ανεξάρτητα από το τι φανέλα φοράει.


6) Ότι είναι βέβαια σύνηθες να μεταφέρονται και να εκτονώνονται εθνικές, πολιτικές, οικονομικές, συνοριακές, θρησκευτικές κ.λπ. διενέξεις στα ποδοσφαιρικά γήπεδα –μέχρι πόλεμος είχε γίνει κάποτε για ένα ποδοσφαιρικό παιχνίδι–, ας υπάρχει όμως κι ένα μέτρο. Μα, είμαστε σοβαροί που είμαστε με την Αργεντινή π.χ. επειδή είπε... όχι στο ΔΝΤ και «μισούμε» αντίστοιχα την «ιμπεριαλιστική, ολοκληρωτική» Γερμανία, επειδή δεν πάμε την πολιτική της; Ιδιοκτήτης καφετέριας σε τουριστικό θέρετρο αποκάλεσε αστειευόμενος γνωστό μου «ανθέλληνα», επειδή υποστήριζε Ολλανδία στον ημιτελικό και Γερμανία στον τελικό. «Πόσους Λατινοαμερικάνους πελάτες έχεις; Από τους "ανθέλληνες" Γερμανούς και Ολλανδούς τουρίστες δεν ζεις;» ήταν η πληρωμένη απάντηση. Άσε που με τους Τούρκους, τους Αλβανούς και τους Βαλκάνιους γενικότερα μοιάζουμε περισσότερο απ' ό,τι με τους Κρεολούς. Aς υποστηρίζουμε, λοιπόν, τουλάχιστον τη γειτονιά μας, τη «ράτσα» μας!


7) Ότι οι εθνικές ομάδες τείνουν να γίνουν πολυεθνικές, κάτι αρμόζον στην εποχή της πολυπολιτισμικότητας – οι περισσότεροι Ελβετοί παίκτες π.χ. αλλά και αρκετοί Γερμανοί είναι μετανάστες ή γόνοι μεταναστών. Οι Έλληνες έχουμε τους Χολέμπα (ισπανικής καταγωγής), Κονέ, Καπίνο (αλβανικής, αλλά δεν τους... φαίνεται) και παλιότερα τον Ντανιέλ Μπατίστα (Πράσινο Ακρωτήριο, αλλά «καλό παιδί», με μαλλί ράστα κ.λπ.), θα ζητωκραυγάζαμε όμως έναν «ελληνοποιημένο» Σομαλό, Αφγανό ή Πακιστανό;


8) Ότι δεν είναι δυνατό να πληρώνω με το ζόρι ΝΕΡΙΤ για να ακούω τον εκφωνητή του ημιτελικού Βραζιλία-Γερμανία να περιγράφει το ματς λες κι αναμετέδιδε... κηδεία, επειδή προφανώς τυχαίνει οπαδός της «σελεσάο», και να μη βρίσκει μέχρι το 90' σχεδόν μια καλή κουβέντα να πει για μια ομάδα που, αν μη τι άλλο, έριξε επτά γκολ στη Βραζιλία μέσα στο «σπίτι» της! Εκτός και, απλώς, δεν βρήκαν άλλον...


9) Ότι επιβεβαιώθηκε ξανά πως, τόσο στη ζωή όσο και στο γήπεδο, «μπάλα είναι και γυρίζει». Ο χθεσινοί ήρωες άνετα γίνονται οι σημερινοί αποσυνάγωγοι και αντίστροφα. Κανείς παίκτης ή ομάδα δεν κερδίζει με το όνομα και καμιά φανέλα δεν «ζυγίζει» περισσότερο από κάποια άλλη, αν δεν το αποδείξει και στην πράξη. Άσε που η μπάλα «τιμωρεί», όπως ακριβώς και η ζωή, εκείνον που χάνει στη σειρά τις ευκαιρίες, ενώ μπορεί και να ευνοήσει ανέλπιστα τον τολμηρό, τον καινοτόμο.


10) Ότι η μπάλα είναι τόσο αταξική –ή μάλλον διαταξική– απόλαυση όσο (αλίμονο!) η Κόκα-Κόλα. Είτε είσαι εκατομμυριούχος, είτε άστεγος, μέσα στο γήπεδο νιώθεις ίδιος με τον διπλανό σου και τον αντιμετωπίζεις στα ίσα, που λένε. Το ερώτημα, βέβαια, είναι πόσοι έχουν την οικονομική ευχέρεια να παρακολουθήσουν αγώνες τέτοιου επιπέδου, όταν π.χ. ένα εισιτήριο μέσω Ίντερνετ για τον μεγάλο τελικό κόστιζε από 200 έως 15.000 ευρώ σε μια χώρα με βασικό μισθό 234 ευρώ. Και αλήθεια, πόσους μαύρους ή έστω μελαμψούς Βραζιλιάνους, την πλειονότητα δηλαδή του πληθυσμού, είδες στις εξέδρες;

Διάφορα
12

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
Τα παιχνίδια είναι σοφά στημένες ηλίθιες διαδικασίες πάνω σε συστήματα φαινομενικά ανυπόστατων ή άλογων κανόνων -που συνήθως αφορούν σε φυσικούς περιορισμούς- ίσα ίσα τόσο όσο προκειμένου κερδίζοντας να αποδειχθεί η ίδια η σοφία του νικητή μέσω του κατορθώματος να υπερβεί την ίδια την ηλιθιότητα της διαδικασίας στην οποία κατά βάθος ντρέπεται απλώ και μόνο να συμμετάσχει. Γι αυτό ο νικητής που είναι πάντα ένας χαίρεται και εξαίρεται ενώ ο χαμένος νιώθει λύπη, απογοήτευση και αποχωρεί σκυφτός. Η ταύτιση δε ενός ολόκληρου (εθνικού) κοινού με μια (εθνική) ποδοσφαιρική ομάδα διεκδικεί την αξίωση της νίκης για να αποδείξει ότι ως (εθνικό) σώμα δεν είναι ηλίθιο αλλά το σοφότερο. Όταν ηττάται νιώθει προδομένο από τον ίδιο του τον εαυτό για την διαδικασία στην οποία μπήκε αποδεδειγμένα "άοπλο" και ταπεινωμένο από το (εθνικό) σώμα του νικητή.Θα μπορούσε άραγε μια διεθνική τεταμένη διαφορά να λύνεται μέω ενός αγωνίσματος; Καλή ιδέα από την μία, από την άλλη όμως στέκει; Μπορούμε να πούμε ότι εκδικάζει μία υπόθεση;ΥΓ: Τα τεχνάσματα, τα τρικ και "η καλή μπάλα" που αναπτύχθηκαν στο ποδόσφαιρο και σε κάθε είδος αγωνίσματος, η τεχνική δηλαδή των παικτών και των ομάδων με τα χρόνια, αποκτούν ένα άλλο ειδικό βάρος αν αντιληφθούμε ότι λαμβάνουν χώρα εντός του περιθωρίου που επιτρέπουν οι όροι του παιχνιδιού και επιστρατεύονται προκειμένου να ξεγλιστρήσει η σοφία μέσα από τα φυσικά εμπόδια που ...αναίτια και ηλιθίως ορίζουν οι κανόνες(π.χ δεν επιτρέπεται στο ΠΟΔΟσφαιρο να αγγίξεις την μπάλα με το ΧΕΡΙ=ε τότε την αγγίζω και με το ΚΕΦΑΛΙ).
Μάγισσα και πλανεύτρα η μπάλα(ενίοτε και πόρνη κατα τον μεγάλο Οσιμ),μια δυο φορές να ματώσεις τα γόνατα στις αλάνες-εκείνες τις παιδικές,τις ξερές,τις αυτοσχέδιες με δυο πέτρες για τέρμα και μοναδικό σύστημα τη λαχτάρα για την ντρίπλα και το γκόλ-αρκούν για την αμείωτη γοητεία και «αρώστια» εως τα χρόνια τα βαριά,τα «ώριμα».Αρκούν για την αποκήρυξη και περιφρόνηση κάθε στερεοτυπικής ιδεοληψίας περί «όπιου του λαού» και άλλων συναφών μπουρδολογιών.Πως να μη μαγευτείς απο τις ντρίπλες του Γκαρίτσα,τις γκολάρες του Πελέ(έστω αυτού του δελεασμένου απο τον όψιμο καθωσπρεπισμό,Πελέ),τον Τζώρτζ Μπέστ(τον Αρθούρο Ρεμπώ του ποδοσφαίρου).Ο Καμύ και ο Παζολίνι- πραγματικοί διανοούμενοι,μέσα στον λαό και οχι έξω και πάνω απο αυτόν όπως η μονίμως ελιτίστικη σημερινή διανόηση-απο αυτούς εμπνεύστηκαν,αυτούς εξύμνησαν.Πως να μείνεις ασυγκίνητος στη μαγεία των μετέπειτα Κρόιφ,Μαραντόνα(έστω αυτού του μονίμως ανισόρροπου αλλά με έμφυτη τη δυσανεξία στην κατεστημένη ποδοσφαιρική αλάνα, Μαραντόνα),Ζιντάν,Μέσι και Ρονάλντο;Μελανή σελίδα η εμπορευματοποίηση,εκνευριστικά τα κλειστά συστήματα που ευνοούν την ταχυδύναμη και ροκανίζουν τη φαντασία,την επινόηση,τη δημιουργικότητα.Εστω και έτσι,η θεά μπάλα εξακολουθεί να συγκινεί.Οι εθνικισμοί και οι φανατισμοί την επέλεξαν,όπως επιλέγουν κάθε τι που μπορεί να εξαφθεί και να εξάψει.Οι «αριστερές» ιδεοληψίες την έθαψαν,γιατί δεν αντέχουν τον αυθορμητισμό της και οι κάθε είδους αριστοκρατισμοί τη χλεύασαν,γιατί δεν αντέχουν την ευρυχωρία της.Υ.Γ.Η Γερμανία έχει πάψει προ πολλού να είναι η γνωστή καλοκουρδισμένη μηχανή,επείσακτα στοιχεία πρόσθεσαν πινελιές φαντασίας στο παιχνίδι της...δίκαια κατέκτησε το τρόπαιο.
Δεν έχεις κι άδικο,σε ποιόν να πρωτοαναφερθείς...πάντως ο Βάσια δεν υπολλείπεται σε αξία όλων αυτών...και να μην ξεχνάμε και τους τερματοφύλακες,μονίμως αδικούνται...αυτός ο Νοϊερ το διάολο μέσα του έχει.
Ελπίζω να μη σας πειράζει που διαφωνώ κάθετα με τις απόψεις σας στα 3 και 4.Με ενοχλεί ελαφρά το γεγονός ότι δεν έχω τη δυνατότητα να σας εκφράσω τα δικά μου επιχειρήματα γιατί αφενός θα είχαν τη μορφή "σεντονιού" κι αφετέρου δε θα υπήρχε η ουσιαστική δυνατότητα ανταλλαγής απόψεων πάνω στο θέμα.Επίσης το γεγονός ότι όλους τους αντιρρησίες μας θεωρείτε μία κατηγορία και με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά... απλά διατηρείστε τις επιφυλάξεις σας.Μπορεί να εκπλαγείτε ευχάριστα. Ειδικά αν είστε λάτρης της διαλεκτικής όπως ελόγου μου.
Είναι τρελός όποιος απαγορεύει στους άλλους να δηλώσουν την αδιαφορία, την πλήξη, ακόμη και την άπωση που μπορεί να τους προκαλεί το ποδόσφαιρο (ή οποιοδήποτε άθλημα και ασχολία γενικότερα). Ακόμη περισσότερο αν τους θεωρεί κατώτερους γι'αυτό το λόγο. Με τη σειρά τους είναι τρελοί αν θεωρούν ότι μπορούν να αποδείξουν, με επιχειρήματα κιόλας, ότι αυτή τους η αδιαφορία για το αντικείμενο τους τοποθετεί σε κάποια ανώτερη διανοητική σφαίρα όπου... εκτιμώνται αποκλειστικά οι πιο λεπταίσθητες και exclusive μορφές ψυχαγωγίας. Λάτρεις και εχθρούς αυτού & πολλών αναλόγων θεαμάτων βρίσκουμε μεταξύ των πλέον αμόρφωτων και των πλέον διανοούμενων. Αυτό πιστεύω ότι λέει ο γράφων, και ειλικρινά δε μπορώ να φαντστώ κανένα σοβαρό αντεπιχείρημα. Τι να πω, πείτε εμ μονολιθική... Δεν είναι απόδειξη ανωτερότητας ή κατωτερότητας, είναι τα γούστα του καθενός.Κάτι τελευταίο, που δεν απευθύνεται ειδικά σε εσας, Harry, αλλά σε όλους τους εχθρούς της μπάλας: Μα φυσικά μπορείτε να τη βαριέστε, απλώς όσοι τη βαριούνται παρακαλούνται να μην ασχολούνται απλώς μαζί της. Έχουν κάθε δικαίωμα να αποφε΄θγουν σχετικές κουβένετες. Έχω βαρεθεί να ακούω "Εγώ δεν το παρακολουθώ, αλλά θέλω να κερδίσει η Βραζιλία επειδή είναι ταλαιπωρημένος λαός" και άλλα τέτοια.
Αγαπητή Ίριδα εδώ είναι ακριβώς το τσουβάλιασμα στο οποίο αναφερόμουν παραπάνω, κάτι που κάνετε κι εσείς.Δε προσπαθώ προσωπικά να αποδείξω κανενός είδους ανωτερότητα, κι ούτε κατακρίνω όσους αρέσκονται να παρακολουθούν. Η επιχειρηματολογία μου εξαντλείτε στους λόγους για τους οποίους έχω πάψει να ενδιαφέρομαι (ναι, ναι υπήρξε εποχή που και παρακολουθούσα και στο γήπεδο πήγαινα).Η ουσία του παραπάνω μηνύματος μου ήταν να δείξω πως δεν είναι όλα άσπρο - μαύρο. Υπάρχουν και χρώματα στο φάσμα του ορατού φωτός.Ευχαριστώ για το κόπο πάντως να ασχοληθείτε και να μου απαντήσετε.Υ.Γ.Η διαφωνία μου στο 3 δεν ήταν με το αν υπάρχουν διανοούμενοι και μη, φανατικοί και των δυο τάσεων. Δεν αποζητώ άλλοθι για τις επιλογές μου. Είναι συνειδητές.
Με κάλυψες 100%! Το 10. μόλις πρόσφατα το συζητούσαμε με παρέα. Λέγαμε ακριβώς ότι στη Βραζιλία όπου, κατά κοινή ομολογία όποιου έχει βρεθεί εκεί, η κοινωνικοοικονομική τάξη είναι πλήρως συνυφασμένη με τη φυλή, οι ανισότητες στην ευκαιρία παρακολούθησης αγώνων ήταν εμφανείς δια γυμνού οφθαλμού. Όσο για το 8., να συμπληρώσω τη μανία του εκφωνητή να "διανθίζει" το λόγο του με αποτυχημένες μεταφορές, παρομοιώσεις κλπ.