Δεν πιστεύω στην Ανάσταση, εύχομαι όμως να είναι Καλή

Δεν πιστεύω στην Ανάσταση, εύχομαι όμως να είναι Καλή Facebook Twitter
4

 

Με άλλη μια Μεγάλη Εβδομάδα σε εξέλιξη, φουντώνει στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και σε  συζητήσεις καθημερινές ο αιώνιος «πόλεμος» μεταξύ απίστων και θρησκευόμενων με τους μεν να κατηγορούν τους δε για δεισιδαιμονία, ανορθολογισμό, φανατισμό, μισαλλοδοξία και τους δεύτερους να καταλογίζουν στους πρώτους ασέβεια, κακεντρέχεια, βλασφημία κ.λπ., πράγμα που καθιστά αμφότερους ξένους στην ίδια πόλη.

 

Οι γκρίνιες αφορούν, βέβαια, κυρίως τους πρώτους που ειδικά τις γιορτινές μέρες, Χριστούγεννα, Πάσχα και τα συναφή μετατρέπονται σε «απόκληρους», σε καταπιεζόμενη μειονότητα εφόσον όλα, από το τηλεοπτικό πρόγραμμα, τις διαφημίσεις και τον στολισμό μέχρι τις προσφορές και το ωράριο των καταστημάτων, κινούνται στους ρυθμούς των πιστών. Αρχίζουν να βγάζουν στη φόρα, οπότε, όλα τα άπλυτα του «εφαρμοσμένου» χριστιανισμού, από τον μισογυνισμό του Παύλου, τα εγκλήματα της Ιεράς Εξέτασης και τις Σταυροφορίες μέχρι τους υποχρεωτικούς προσηλυτισμούς και τα «ουκ έστιν αριθμός» πολιτικά, οικονομικά και σεξουαλικά σκάνδαλα των επί γης αυτοχρισθέντων εκπροσώπων του Υψίστου. Ο Μαρξ, ο Φρόιντ, ο Μπέρναρντ Ράσελ και φυσικά επιφανείς νεότεροι άθεοι στοχαστές όπως οι Ρίτσαρντ Ντόκινς, Κρίστοφερ Χίτσενς, Μισέλ Ονφρέ έχουν την τιμητική τους.  Άλλοι γίνονται ακόμα πιο σκωπτικοί: «Λατρεύουν ένα σταυρωμένο ξόανο», «περιφέρουν ένα πτώμα» κι άλλα τέτοια σατανικά, που σηκώνουν κάγκελο τις τρίχες των ευλαβών. Σε αυτά προστίθενται τα διαχρονικά παράπονα για το πρωινό αγουροξύπνημα από τις καμπάνες των εκκλησιών και την ηχορρύπανση από τις ψαλμωδίες που αρκετές επιμένουν να βάζουν στη διαπασών. Για να μην αναφέρω τους μη ορθόδοξους φανατικούς vegs που βιώνουν ειδικά το Πάσχα σαν ηθικό/αισθητικό/διατροφικό Ολοκαύτωμα και βγάζουν την Ανάσταση «στεγνά», με πατάτες φούρνου, τυρί σόγιας και μαρουλοσαλάτα.

 

Οι ευσεβείς πιστοί, τώρα, παίζουν μπάλα στο δικό τους γήπεδο οπότε γίνονται είτε εξίσου εριστικοί - «άμα δε σας αρέσει εδώ να πάτε στη Σαουδική Αραβία/ τη Βόρεια Κορέα/την Αλβανία του Χότζα/ την Καμπότζη του Πολ Ποτ» - είτε πιο μεγαλόθυμοι, ανάλογα το βαθμό διαλλακτικότητάς τους. Οικτίρουν, οπότε, τους άπιστους Θωμάδες για πεζότητα, κόμπλεξ, έλλειψη ευαισθησίας, «ταλιμπανισμό» από την ανάποδη (οι πιο «διανοούμενοι», εννοείται - οι υπόλοιποι μας ξαποστέλνουν κατευθείαν στο πυρ το εξώτερον). Θεωρούν, βεβαίως, αυτονόητο ότι όλοι – άθεοι, αγνωστικιστές, αλλόθρησκοι, ετερόδοξοι - πρέπει να συμμερίζονται τη δική τους λατρεία, έστω κι αν αυτή συμπεριλαμβάνει την υποδοχή μιας τεχνητής φλόγας με τιμές αρχηγού κράτους. Οι περισσότεροι από αυτούς, μάλιστα, σκοτίστηκαν αν εκατοντάδες χιλιάδες αλλόθρησκοι, αλλόδοξοι, μη οπαδοί της κυρίαρχης θρησκείας συμπολίτες τους έχουν τις ίδιες δυνατότητες, τα ίδια δικαιώματα που αυτονόητα απολαμβάνουν εκείνοι - η Αθήνα π.χ. παραμένει η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα δίχως ένα, έστω, ισλαμικό τέμενος, όταν τζαμί διέθετε ακόμα κι η βυζαντινή Κωνσταντινούπολη κι εκείνο που προαναγγέλθηκε στον Βοτανικό θα είναι, λέει, «κολοβό», άνευ μιναρέ). Η πλάκα είναι ότι μια μικρή μειοψηφία πιστεύει πραγματικά – οι άλλοι απλώς ακολουθούν μια ακόμα κοινωνική σύμβαση που κόβουν και ράβουν στα δικά τους μέτρα.

 

Προσωπικά βαριέμαι αφάνταστα τις εμμονές και των μεν και των δε. Απεχθάνομαι τους κάγκουρες που σε θεωρούν αυτονόητα στόχο για τα πυροτεχνήματά τους, που το τερματίζουν με φουλ λαϊκά/δημοτικά ολημερίς την Κυριακή του Πάσχα, που τρώνε μέχρι εμετού στήνοντας στα γιορτινά τραπέζια πυραμίδες ολόκληρες από μισοφαγωμένα κόκαλα. Τους υποκριτές που σπεύδουν όλο κατάνυξη συν γυναιξί και τέκνοις τις μεγαλογιορτές στην εκκλησία και την επομένη γίνονται ξανά απατεώνες, λαμόγια, εκμεταλλευτές, καταπιεστές, μισαλλόδοξοι (ουαί υμίν). Τους ρασοφόρους τράγους που ιερουργούν με το ένα χέρι, κλέβουν το παγκάρι του φτωχού με το άλλο. Κάτι τέτοιοι τύποι γίνονται η καλύτερη κοπριά για να λιπανθούν και να θεριέψουν ζιζάνια τύπου ΧΑ.

 

Ωστόσο τους φανατισμούς παλιότερων χρόνων, όσο δικαιολογημένους, έχει αντικαταστήσει μία πιο χαλαρή, πιο αποστασιοποιημένη αντιμετώπιση των πραγμάτων. Ποιος είμαι εγώ που θα απαγορεύσω στη θεοσεβούμενη γιαγιά π.χ. να βιώσει όπως εκείνη έχει μάθει το θείο δράμα αλλά και την αίσθηση του ανήκειν σε μια κοινότητα; Τι να πω στην ανιψούλα που περιμένει δώρο λαμπάδα Πασχαλινή, να την ξεχάσει και να πάψει να πιστεύει σε παραμύθια; Μα έχει όλο τον καιρό να το κάνει μεγαλώνοντας. Προς τι να ζαλίζω με αθεϊστικά κηρύγματα τον γείτονα – έναν ήσυχο, καλόβολο άνθρωπο – που κάνει και τον ψάλτη, όταν έτσι εξασφαλίζει την προσωπική του ισορροπία και ηρεμία; Σάμπως δεν έγραψαν υψηλή ποίηση η Κασσιανή κι ο Ρωμανός ο Μελωδός; Γιατί να μην επιτρέψω στον ορθολογισμό μου να συμμεριστεί τη συγκίνηση ενός μακραίωνου κοινωνικού μύθου πάνω στον αέναο κύκλο θανάτου/αναδημιουργίας που επανέρχεται κατά καιρούς με διαφορετικό ιστορικό προσωπείο (Ιστάρ, Ώρος, Διόνυσος, Ορφέας, Ιησούς); Άσχετα αν εγώ την ώρα της περιφοράς του Επιταφίου καταβροχθίζω, ας πούμε, κοψίδια ή κάνω άλλα «του διαβόλου» πράγματα. Το πολύ ο Κύριος να με εκδικηθεί ανεβάζοντάς μου τη χοληστερίνη.

 

Αντιλαμβάνομαι πλήρως ότι πρόκειται για μύθους μεν, ζωτικής σημασίας για το κοινωνικό φαντασιακό δε. Εξίσου θα σεβόμουν μια αντίστοιχη ισλαμική, εβραϊκή, ινδουιστική ή παγανιστική γιορτή κι ας μην πιστεύω στον Αλλάχ, τον Γιαχβέ, τον Σίβα ή τα παγανά. Πείτε με ό,τι θέτε αλλά το βρίσκω μίζερο να είμαι ο γκρινιάρης στη χαρά της παρέας (με την ευρύτερη έννοια), κι ας τη θεωρώ επίπλαστη. Για τον ίδιο λόγο ανταλλάσσω ευχές στις ονομαστικές εορτές κι ας μην ήταν ποτέ οι βίοι αγίων το αγαπημένο μου ανάγνωσμα. Προτιμώ να δείχνω την ανοχή, την κατανόηση και τη μακροθυμία που κι ο ίδιος επιθυμώ για τα δικά μου πιστεύω, δίχως αυτό να με εμποδίζει να ασκώ, ταυτόχρονα, την αυστηρότερη κριτική. Γιατί απλά αυτό επιβάλλουν οι κανόνες της συνύπαρξης. Το ότι οι άλλοι, οι πολλοί μπορεί να μην τους σέβονται δεν αλλάζει τη δική μου στάση ζωής. Αρκεί φυσικά να μη μου πατάνε τον κάλο, έτσι;

 

«Αλλά τότε πώς θα ανατρέψουμε τους κυρίαρχους μύθους; Πώς θα θριαμβεύσει, επιτέλους, ο Διαφωτισμός;». Μα οικοδομώντας ή αποδομώντας, αν θέλετε, παράλληλα τους δικούς μας, όπως άλλωστε συμβαίνει στις περισσότερες νεωτερικές κοινωνίες. Η εμπειρία εξάλλου λέει ότι το πρόβλημα δεν είναι τόσο οι θρησκείες ή οι ιδεολογίες καθαυτές. Είναι το πώς οι άνθρωποι τις ερμηνεύουν και τις εφαρμόζουν, καλύπτοντας συχνά με τον μανδύα της αυθεντίας ή του υπερβατικού εντελώς «γήινα» συμφέροντα, επιδιώξεις και σκοπιμότητες. Ένα μειονέκτημα της «στρατευμένης» αθεϊας, πάλι, είναι ότι ο υπερβάλλων ζήλος της την κάνει συχνά να θυμίζει δόγμα θρησκόληπτων φονταμενταλιστών. Μακράν από το να είναι το Απόλυτο Καλό, οι θρησκείες καθαυτές, όσο βέβαια δεν επιβάλλονται διά ροπάλου, δεν είναι μήτε το Απόλυτο Κακό. Όταν δεν χρησιμοποιούνται σαν άλλοθι ή όργανα επιβολής, οι μεταφυσικοί κανόνες – ανθρώπινα δημιουργήματα κι αυτοί, εξάλλου - μπορεί να είναι αποτελεσματικότεροι στη διαμόρφωση μιας στοιχειώδους ατομικής και κοινωνικής ηθικής εκεί όπου η αθεϊστική υπέρβαση παραμένει μια μακρινή προοπτική.

 

Το θεμελιώδες ζήτημα, εντέλει, δεν είναι αν υπάρχει κάποιος θεός, κάτι που αυστηρά επιστημονικά μιλώντας λογίζεται στις μέρες μας μάλλον απίθανο, αλλά ο συναισθηματικός, κοινωνικός και πολιτισμικός ρόλος των θρησκειών. Μόνο κατανοώντας τον μπορεί κανείς να τον αμφισβητήσει σοβαρά ή να τον ανατρέψει αντιπροτείνοντας κάτι σοφότερο και προς τούτο χρειάζεται να έχει καταρχήν συμφιλιωθεί με την ιδέα του θανάτου, τη μόνη ανθρώπινη βεβαιότητα κι αφετηρία κάθε μεταφυσικού ιδεολογήματος. Κάτι που, ωστόσο, επιτυγχάνεται θαυμάσια και δίχως θρησκευτικά δεκανίκια, καταπώς έδειξαν οι Επικούρειοι και οι Υπαρξιστές. Καλή Ανάσταση, λοιπόν, όπως καλή ελπίδα, όπως καθένας και καθεμία την εννοεί.

 

 

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

4 σχόλια
Αυτή η μανία απομυθοποίησης των πάντων,γιατί περί μανίας πρόκειται,αυτός ο σνομπισμός σε κάθε τι παραδοσιακό,τείνουν να γίνουν η καινούργια θρησκεία,ο νέος μύθος.Νεωτεριστής δεν είναι αυτός που αποδομεί για να αποδομεί εισπράττοντας τα εύσημα μιας ακκιζόμενης προοδευτικότητας.Είναι αυτός που σέβεται τους μύθους και τον έντονο συμβολισμό τους και,που,η ανατροπή,η,η αμφισβήτησή τους,προυποθέτει,πέραν της κατανοησής τους,και την απαλλαγή απο κάθε είδους στείρο ντετερμινισμό.Καμία κοινωνία δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς τη θωπεία και το βαυκαλισμό του μύθου,οχι γιατί αδυνατεί να κατανοήσει την επιστημονική λογική,αλλά γιατί εισπράττει το μύθο(και τις προεκτάσεις του) σαν τον εσωτερικό ψυχαναλυτή της,αρκεί να μην αφεθεί στην παραλυτική του νιρβάνα.Δύσκολο,ναι,αλλά κανένας λαός δεν πορεύτηκε και δεν πορεύεται μεταφέροντας στις αποσκευές του μόνο τον ψυχρό-αλλά αναγκαίο- επιστημονικό ορθολογισμό και ρεαλισμό.Οπως ο καθένας μας έχει ανάγκη τις μικρές του εμμονές για να ισορροπήσει,κατά τον ίδιο τρόπο και η κοινωνία ακουμπάει στους μύθους της αντλώντας,έστω κατ’επίφαση,ψυχική δύναμη και ενέργεια απ’αυτούς.Ο επιδεικτικός αρνητισμός και περιφρόνηση στο όνομα της προοδευτικότητας δεν αποδυναμώνουν το μύθο,αλλά,αντίθετα, τον ισχυροποιούν.
Είμαι ένας άθρωπος που δεν ακολουθεί καμμία θρησκεία,σεβόμενος πάντα τα θρησκευτικά πιστεύω των συνανθρώπων του.Παραθέτω το παρακάτω κείμενο ως φιλοσοφικό προβληματισμό για όσους πιθανά να τους ενδιαφέρει και συγμώμη για το μέγεθος του σχολίου.Διάλογος του Φιλόσοφου Πλωτίνου με τον μαθητή του Πορφύριο.Ο Πλωτίνος (περ. 203 - 270 μχ) ήταν σημαντικός φιλόσοφος της ύστερης αρχαιότητας και ιδρυτής της νεοπλατωνικής σχολής της φιλοσοφίας.<<Ο Αμέλιος μου είπε Πλωτίνε , ότι για να φιλοσοφήσω πρέπει πρώτα να γνωρίσω τις παγκόσμιες αρχές.Για αυτό σε ερωτώ .Τι βρίσκεται πίσω από όλες τις μορφές της ζωής.Τι είναι η φύση. Πως μπορεί να περιγραφεί; -Πάνω από όλα πρέπει να βρίσκεται κάτι που να είναι απλό. Γιατί εάν δεν είναι απλό, και δεν είναι το ΕΝΑ , τοτε δεν θα είναι η αιτία Η αιτία πρέπει να είναι τα πάντα, και για αυτό μοναδική.Μα το δημιουργημένο σύμπαν είναι πολαπλασιαζόμενο και σύνθετο. -Θέλεις να πείς ότι το σύνθετο προέρχεται από το απλό; -Δεν είναι δυνατό για τα πολλά να υπάρχουν εκτός και αν υπάρχει το ΕΝΑ, από το οποίο αποτελούνται, και το οποίο υπάρχει πρίν από όλα τα άλλα. Το ΕΝΑ είναι η αιτία όλων. -Πως μπορεί δάσκαλε το ΕΝΑ να περιγραφεί;---Εχω την εντύπωση ότι το ΕΝΑ υπερβαίνει την δυνατότητα της ανθρώπινης αντίληψης, και ότι η ανθρώπινη έκφραση θα μπορούσε μόνο το αλλοιώσει -Πως αλήθεια μπορούμε να μιλήσουμε για αυτό; -Μπορούμε να πούμε κάτι για αυτό , αλλά δεν μπορούμε να το περιγράψουμε. Ούτε έχουμε κάποια γνώση ή διανοητική αντίληψη του. Μπορούμε να πούμε τι δεν είναι και όχι τι είναι. Αυτό όμως δεν μας εμοδίζει να το γνωρίζουμε.- --Μπορούμε να πούμε ότι το ΕΝΑ είναι η ύπαρξη; -Το ΈΝΑ δεν είναι η ύπαρξη , αλλά η ύπαρξη είναι η εκπόρευση του, η πρώτη γέννηση. Για τον λόγο αυτό δεν υπάρχει όνομα για το ΕΝΑ, είναι ανέκφραστο..- -Κατάλαβα. Είναι περισσότετο μη ύπαρξη παρά ύπαρξη. Δεν έχει όμως σχέση με την εκδηλούμενη πεπερασμένη ύπαρξη; -Το ΕΝΑ είναι τα πάντα , και ταυτόχρονα τίποτα. Το ΕΝΑ είναι τα πάντα , για τον λόγο ότι όλα ενυπάρχουν μέσα σε αυτό. Στους κόλπους του ΕΝΟΣ υπάρχουν τα πάντα , και ΘΑ υπάρξουν τα πάντα.Κατάλαβα. Το ΕΝΑ αντιπροσωπεύει την δυνατότητα. -Ποια όμως η σχέση του Ενός με την ζωή; -Υπάρχει πριν από την ζωή και είναι η αιτία της, εφόσον η ενέργεια της ζωής δεν προηγήται αλλά αντίθετα απορρέει από την ανέκφραστη πηγή του ΕΝΟΣ.Πρέπει να υποθέσουμε λοιπόν ότι το ΕΝΑ που υπάρχει πριν από όλα , δεν είναι το εκδηλούμενο σύμπαν.--Που βρίσκεται λοιπόν το ΕΝΑ; -Το ΕΝΑ υπάρχει παντού. Δεν υπάρχει μέρος όπου δεν είναι. , για αυτό και γεμίζει τα πάντα. Μέσω αυτού υπάρχουν τα πάντα. Το ΕΝΑ γεμίζει τα πάντα, παράγει τα πάντα, χωρίς να είναι αυτό που παράγει.- -Μα Πλωτίνε ξερεις καλά ότι το εκδηλούμενο σύμπαν χαρακτηρίζεται από την κίνηση. Είναι το ΕΝΑ η κίνηση; Ή είναι η δυνατότητα της κίνησης μία συνθήκη στάσης? Ποια η σχέση του ΕΝΟΣ με την κίνηση και την στάση; -Το ΕΝΑ υπερέχει και της κίνησης και της στάσης. Είναι η δυνατότητα και της κίνησης και της στάσης, υπερέχει και των δύο. -Άλλη μία σκέψη με προβληματίζει δάσκαλε. Το σύμπαν εκδηλώνεται διανοητικά. Μπορείς να περιγράψεις το ΕΝΑ σαν την διάνοια ;Με άλλα λόγια το ΕΝΑ σκεφτεται; -Το ΕΝΑ δεν σκέφτεται γιατί εμπεριέχει το σκεπτώμενο και την σκέψη. Το ΕΝΑ δεν είναι η διάνοια , αλλά ανώτερο της διάνοιας. Κατά συνέποια εφόσον είναι ανώτερο της διάνοιας η εκπόρευση του θα είναι και διανοητική.Είναι φανερό ότι το ΕΝΑ είναι πέρα από την ανθρώπινη αντίληψη.-Δεν μπορείς όμως δάσκαλε να μου περιγράψεις περοχές του ΕΝΟΣ που να μπορώ να αντιληφθώ; -Αυτό το στάδιο δεν θα είναι πια το ΕΝΑ αλλά η πολαπλότητα του ΕΝΟΣ. Διπιστώνουμε ότι όλα τα πράγματα που πλησιάζουν την τελειότητα δεν μπορούν να παραμείνουν σε ανεκδήλωτη ύπαρξη, αλλά πρέπει να εκδηλώνονται .Αυτό παρατηρείται σε όλη την φύση. Όχι μόνο στα όντα που είναι ικανά επιλογών , αλλά ακόμα και σε αυτά που στερούνται της επιλογής , υπάρχει η τάση να μεταδίδουν ότι ενυπάρχει μέσα τους.Για παράδειγμα η φωτιά παράγει θερμότητα, το χιόνι παράγει κρύο.Για αυτό τον λόγο αυτό όλα τα πράγματα στην φύση τείνουν στην αθανασία με την εκδήλωση των ποιοτήτων τους. Το ΕΝΑ εκδηλώνει το ευτό του. Αυτό που εκδηλώνεται, εκδηλώνει παράληλα τον ευτό του...>>
Πόσο με το ζόρι χαρίζετε απ´το περισσευμα του οίκτου σας στους αφελείς, πλανημένους πιστούς που τολμούν να γιορτάζουν το Πάσχα;Πόσο "απεχθάνεστε τις εμμονες και των με και των δε", αλλα αφιερώνετε ολόκληρη την παράγραφο στις εμμονες...των μεν μονο.Αφήστε, με το ζόρι δε γίνεται., ο ελιτισμος και η μισαλλοδοξία τρυπώνουν, ενδεχομένως και άθελά σας..
νιώθω ότι υπάρχει έστω μια κάποια ελπίδα όταν βλέπω άρθρα γραμμένα από δημοσιογράφους σαν εσάς κύριε αντωνόπουλε. τουλάχιστον κυκλοφορεί και κάτι σοβαρό/ποιοτικό εκεί έξω και φυσικά δεν αναφέρομαι μόνο στο συγκεκριμένο άρθρο...