Διαμαντής Αϊδίνης
δια
διάλογος / διαμόρφωση / διάλυση / διάρρηξη / διαπλοκή / διάπλαση / διάδραση / διαφορά / διατήρηση / διάταξη / διαταύτα / διαβιβάζω / διάγραμμα / διαγώνιος / διαδικασία / διαδραματίζω / διαδραστικότητα / διάθλαση / διαδίκτυο / διάδοση / διαδοχή / διαδρομή / διαίρεση / διαίσθηση / διαιωνίζω / διαφθορά / διακειμενικότητα / διάκενο / διακοπή / διακορεύω / διάκοσμος / διάκριση / διακριτικός / διακύμανση / διαλέγω / διαλεκτική / διάλεκτος / διαλεκτός / διάλεξη / διαλλακτικός / διαλογίζομαι / διαλογή / διαλογισμός / διαμαρτυρία / διαμάχη / διάμεσος / διάμετρος / διανόηση / διάνοια / διαρρυθμίζω / διασάλευση /διασάφηση / διασκευάζω / διασπώ / διάνυσμα / διαξιφισμός / διαπάλη / διαμπερής / διάρθρωση / διάρκεια / διασυνοριακός / διασταύρωση / διασκευάζω / διαμέσου.
Καθένας διαλέγει μία από τις παραπάνω λέξεις ή επιλέγει μία από το λεξικό που να περιέχει την πρόθεση "δια". Στη συνέχεια, βρίσκει έναν τόπο μέσα στο Βυζαντινό Μουσείο, που φαντάζεται ότι μπορεί να εκφράσει χωρικά και εικαστικά τη λέξη του. | Το ΔΙΑ έχει στόχο να ανοίξει ένα διάλογο μεταξύ εικαστικών, αρχιτεκτόνων, θεωρητικών και κοινού. | Ο καθένας συμμετέχει με ένα έργο. | Σκοπός και ζητούμενο της έκθεσης είναι ο Διάλογος μεταξύ Εικαστικών και Αρχιτεκτόνων. Ο Διάλογος ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές καλλιτεχνών και η συσχέτισή τους με τον τόπο του Βυζαντινού Μουσείου. Μία εποχή διαπολιτισμική, διαφυλετική, διαδραστική, διαλεκτική, έχει πολλά θέματα ΔΙΑ να επεξεργαστεί. | Το Βυζαντινό Μουσείο είναι ένας τόπος με δύναμη και ιστορία. Η ύπαρξη του υπαίθριου χώρου, της αυλής, είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον στοιχείο. Ένα αίθριο στην καρδιά της Αθήνας σε φέρνει σε επαφή με το χώμα, το οποίο λειτουργεί ως πρωτογενές υλικό τόσο για τους αρχιτέκτονες όσο και για τους εικαστικούς, δημιουργώντας κίνητρο και σκέψεις για παραπέρα επεξεργασία. Δύο διαφορετικά πεδία συνδιαλέγονται μέσα από το πρίσμα του ΔΙΑ. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στο γεγονός ότι τα περισσότερα έργα είναι δημιουργημένα αποκλειστικά για την έκθεση ΔΙΑ και εκτίθενται σε συγκεκριμένους χώρους του Μουσείου, δημιουργώντας μία καινούρια διαδρομή για τον θεατή. Αντίστοιχα, οι θεωρητικοί της αρχιτεκτονικής και της τέχνης δημιουργούν τα δικά τους έργα - κείμενα. Ο τόπος και η σχέση του χώρου με το έργο, έχει ιδιαίτερη σημασία και αποτελεί το βασικό άξονα της ιδέας της έκθεσης.
Ντόρα Θεοδωροπούλου
Αρχιτέκτονας, Επιμελήτρια έκθεσης
Ελίνα Θεοδωροπούλου
Εικαστικός, Επιμελήτρια έκθεσης
'Αγγελος Αντωνόπουλος
Αλέξανδρος Βούτσας
Γεωργία Δαμοπούλου
Ελένη Δημητροπούλου
'Αρης Ζαμπίκος
Ελίνα Θεοδωροπούλου
Ντόρα Θεοδωροπούλου
Γιώργος Καζάζης
Νίκος Λαγός
Γιώργος Λαζόγκας
'Αννα Λέκκα
Μιχάλης Μανουσάκης
Γιώργος Μιλιώρης
Τόνι Μιλάκης
Παρασκευή Μουστάκα
Αιμιλία Μπαντούνα
Μαρία Μπερνίτσα-Παυλάκη
Βάνα Ξένου
Γιάννης Ορφανός
Δημήτρης Παπαλεξόπουλος
Κωνσταντίνος Πάτσιος
Per Se
Point Supreme
'Ακης Ράπτης
Νίκος Σεπετζόγλου
Μάριος Σπηλιόπουλος
Σπύρος Στάβερης
Γιώργος Σφακιανάκης
Γιώργος Τριανταφύλλου
Γιώργος Τσεριώνης
Unexposed Photographers
'Ελενα Χασαλεύρη
Γιάννης Ζατζηασλάνης
Ερατώ Χατζησάββα
Maria Wassenhoven - Μιχάλης Μανιδάκης
Ζωντανός διάλογος με το Βυζαντινό Μουσείο. Ο κάθε καλλιτέχνης μέσα από τη λέξη του βρίσκει την χωρική του ανάπτυξη στον εξωτερικό και εσωτερικό χώρο του Μουσείου, αναπτύσσοντας μία διαλεκτική σχέση τόσο με το χώρο όσο και με το χρόνο. | Μιλάμε για ένα ταξίδι ανάμεσα στους αιώνες. Βρίσκοντας ο καλλιτέχνης τον χώρο του, οικειοποιείται ένα κομμάτι της ιστορίας με έναν πολύ βιωματικό τρόπο. Η συνειδητοποίηση όλης αυτής της διαδρομής έρχεται σε στάδια, μέσα από ζυμώσεις, αλλαγές και σκέψεις που δημιουργούνται από την επικοινωνία με το χώρο και τις διαφορετικές οπτικές. | Η πρόθεση δια- δίνει ένα στοιχείο ανάμεσα στους ανθρώπους, τις εποχές, τους πολιτισμούς και οδηγεί τον καθένα σε ένα διαφορετικό ταξίδι που τον διαχωρίζει και τον συνδιαλέγει την ίδια στιγμή. Υπάρχει ως άτομο και ως ομάδα. Άτομο, γιατί ως καλλιτέχνης, αρχιτέκτονας, θεωρητικός δημιουργεί μέσα από τα προσωπικά του βιώματα· ομάδα, γιατί η πρόθεση είναι κοινή και ας οδηγεί σε άλλη διαδρομή.
Ελίνα Θεοδωροπούλου
Εικαστικός, Επιμελήτρια έκθεσης
Το ΔΙΑ είναι πάνω από όλα ένα κάλεσμα· ένα κάλεσμα προς δημιουργία, προς σκέψη, προβληματισμό, διάλογο. Ο τόπος, η χρονική στιγμή και οι άνθρωποι είναι αυτά που συνθέτουν την έκθεση ΔΙΑ. Ίχνη του παρελθόντος, υλικά και άυλα. Μνήμες του χώρου από το άμεσο ή το μακρινό παρελθόν του, η Δούκισσα της Πλακεντίας. | Είμαστε φιλοξενούμενοι του παρόντος χώρου αλλά και όλου αυτού που φέρει μέσα από την ιστορία του. Τα έργα, το καθένα ξεχωριστά αλλά και όλα μαζί ως σύνολο, συνθέτουν το κολάζ του ΔΙΑ. Η πρόθεση είναι να λειτουργούν σαν ένα ενιαίο σύνολο, που στο τέλος της διαδρομής στην έκθεση, ο επισκέπτης να έχει την αίσθηση μίας συνολικής εικόνας, σε αντιστοιχία με το βυζαντινό βλέμμα, που είναι ένα βλέμμα περισσότερο σφαιρικό παρά γραμμικό. Η έννοια του ΔΙΑ που συμβολίζει για εμάς αυτόν τον ενδιάμεσο χώρο, ανάμεσα σε δύο αντίθετα, ανάμεσα σε δύο πολικότητες, έχει προσεγγιστεί από τη φιλοσοφία και τη θρησκεία εδώ και καιρό, παραμένει όμως πάντα επίκαιρη, ζητάει απαντήσεις ή απλά θέτει εκ νέου ερωτήσεις. Πώς είναι να κατοικούμε σε αυτόν τον χώρο; Πώς προσεγγίζουμε στα εικαστικά και στην αρχιτεκτονική αυτόν τον ενδιάμεσο χώρο; | Το ΔΙΑ έχει τις ρίζες του στην παιδική ηλικία. Ένα παιχνίδι, ένα ορθογώνιο ή ένα τετράγωνο σχήμα στο χαρτί που μέσα γράφονταν τα ονόματα όλων των αγαπημένων προσώπων. | Οι εικαστικοί, οι αρχιτέκτονες και οι θεωρητικοί προσέγγισαν με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο το ΔΙΑ. | Το ΔΙΑ δεν είναι κάτι στατικό· κινείται και διαμορφώνεται από όλους μας ανά πάσα στιγμή.
Ντόρα Θεοδωροπούλου
Αρχιτέκτονας, Επιμελήτρια έκθεσης
σχόλια