Aυτή η τελευταία χρονιά ίσως να ήταν, τελικά, και η συναρπαστικότερη για την ελληνική μόδα. Πέραν της εξέλιξης των ήδη γνωστών ονομάτων της (το show του Άγγελου Μπράτη στο Μιλάνο στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας, η επέκταση του Angelos Frentzos στη Κίνα νωρίτερα το φθινόπωρο), υπάρχει συνεχής κινητικότητα και ενθουσιασμός. Μερικά από τα brands που διαλέξαμε έχουν ήδη μεγάλο κοινό, κάποια άλλα βρίσκονται σε πολύ καλό δρόμο. Όλα, όμως, έχουν κοινή συνισταμένη την άρνηση μερικών θαυμαστών ανθρώπων να συμβιβαστούν με τις εκάστοτε δυσκολίες που περιλαμβάνει το να δημιουργείς και να παράγεις στην Ελλάδα. Ανάμεσα σε αυτούς, και δύο αγαπημένα brands κάνουν ένα recap της χρονιάς, μια και έναν χρόνο πριν ήταν το κεντρικό θέμα αυτής της στήλης.
ΣΟΜΦ
Η Μαριαφλώρα Lehec φέτος το καλοκαίρι δεν πήγε διακοπές, έμεινε στην Αθήνα για να δουλέψει την καλοκαιρινή συλλογή «Paisley Waves¨, την οποία και δειγμάτισε στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας. Κάπως έτσι, με την έναρξη το νέου έτους, τα ΣΟΜΦ επεκτείνονται στην παγκόσμια αγορά, παραμένοντας ένα καθαρά ελληνικό brand που εμπνέεται, ζει και παράγει στην Αθήνα.
Η Αθήνα, άλλωστε, η μουσική της και τα κορίτσια της παραμένουν κινητήριος δύναμη για τα ΣΟΜΦ: «Αν το 2014 είχε ένα σύμβολο, αυτό θα ήταν το μάτι-κούπα από τη χειμερινή μου συλλογή, εμπνευσμένο φυσικά από το θρυλικό logo του Αν Club στα Εξάρχεια». Η Μαριαφλώρα Lehec παραμένει πιστή στην αρχική ιδέα του brand της και ταυτόχρονα το απογειώνει, έχοντας μόνη της τον πλήρη του έλεγχο τα τελευταία δύο χρόνια.
Για stockists: somf.gr
Nikos Koulis
Για τα κοσμήματα του Νίκου Κούλη είναι δύσκολο να γράψεις χωρίς να προσπαθήσεις να χωρέσεις, κάπου εκεί μέσα, πολύ μεγάλες κι εντυπωσιακές λέξεις. Αναρωτιέσαι αν, τελικά, αρκούν μόνο οι φωτογραφίες. Κάθε συλλογή, η μία μετά την άλλη, επιβεβαιώνει τη σχεδιαστική ανησυχία, τους συμβολισμούς και τη μοναδική τεχνική εκτέλεση σε ό,τι κι αν φτιάχνει, από τα πολύτιμα «τυχερά κέρατα» που αγκαλιάζουν το χέρι μέχρι τα περιδέραια-φτερά παγονιού, που μοιάζουν να κινούνται σε κάποιο αόρατο ρεύμα, ενώ στην πραγματικότητα αποτελούνται από πολύτιμους λίθους.
Ο Νίκος Κούλης, μετά από σπουδές στη λογοτεχνία, αποφάσισε να ακολουθήσει την οικογενειακή παράδοση στο κόσμημα, σπουδάζοντας Γεμολογία και Γλυπτογραφία στο Γεμολογικό Ινστιτούτο της Αμερικής. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 2006, ξεκινά το δικό του brand κοσμημάτων. Μέσα στα επόμενα έξι χρόνια τα κοσμήματά του μπαίνουν στα μεγαλύτερα περιοδικά μόδας, ενώ ταυτόχρονα πωλούνται σε καταστήματα παγκοσμίως γνωστά, όπως το Bergdorf Goodman, η Collette, το Matches. Η Rihana δέχεται βραβείο φορώντας Nikos Koulis και στο τελευταίο τεύχος της αμερικανικής «Vogue» η Kendall Jenner φωτογραφίζεται φορώντας βραχιόλι του.
Η φετινή χρονιά, όμως, ήταν καθοριστική: «Πέρα από τη συμμετοχή μας στις διεθνείς εκθέσεις Fine Jewelry Baselworld στη Βασιλεία και Couture στο Λας Βέγκας, τον Ιούνιο δημιουργήσαμε την πρώτη μας μπουτίκ στη Μύκονο. Με κυκλαδίτικες αναφορές κι έναν χαρακτήρα προσδιορισμένο από την ενέργεια του νησιού, η μπουτίκ της Μυκόνου αντανακλά την αισθητική μας υπογραφή. Τον Σεπτέμβριο ήρθε η σειρά της Αθήνας. Ένα παλιό γκαράζ στο Κολωνάκι έγινε η εστία του brand, η flagship boutique, που αποτελεί "οδηγό" για την παρουσία μας διεθνώς».
Αντλεί έμπνευση από διαφορετικά στοιχεία: «Κοινές αναφορές όταν σχεδιάζω τις συλλογές μου αποτελούν αρχαιοελληνικά και βυζαντινά μοτίβα, στοιχεία και χρώματα της φύσης, η γεωμετρία και η αρχιτεκτονική, κυρίως στον τρόπο που εφαρμόζουν τα κοσμήματα στο σώμα. Ίσως αυτό να είναι το αγαπημένο μου στοιχείο στο κόσμημα, το πώς εφαρμόζει στο σώμα και αν αυτό, τελικά, το κάνει κάτι περισσότερο από ένα αξεσουάρ».
Φιλικής Εταιρίας 15, Κολωνάκι
MYKSA
Την πρώτη φορά που είδα Myksa ρούχα από κοντά αποφάσισα αμέσως να αγοράσω ένα «τριχωτό» μπλε λαμέ παντελόνι.
Η παραπάνω πρόταση μπορεί να ακούγεται σαν κακό σουρεαλιστικό ποιηματάκι, αλλά είναι η πραγματικότητα. Τα Myksa είναι τα ρούχα που σου θυμίζουν την ομορφιά του λαμέ των '90s, της λεπτής ειρωνείας και του να μην παίρνεις τον εαυτό σου τόσο σοβαρά. Το δεύτερό μου απόκτημα Myksa ήταν ένα ολόχρυσο oversize bomber jacket με μπροκάρ ντεσέν klimt για δώρο γενεθλίων. Το φόρεσα με το που το παρέλαβα κι ας έχω γενέθλια στις 22 Ιουνίου.
Η Αγγελική Νταούτη και η Αγγελική Κοτρώνη ξεκίνησαν τα Myksa έχοντας κοινή την αγάπη τους για την ποίηση, την τέχνη, τον έρωτα και τη μόδα. Η πρώτη τους συλλογή ήταν μια capsule collection από συνθετικές γούνες σε εξωφρενικά χρώματα που εξαφανίστηκε σε χρόνο-ρεκόρ. Μετά από μια επίσης καταπληκτική συλλογή για το καλοκαίρι που μας πέρασε εμπνευσμένη από τη Γοργόνα, επιστρέφουν και φέτος τον χειμώνα με συνθετικές γούνες και κάποια καπιτονέ παλτά: «Η γούνα μάς άρεσε πάντα ως προϊόν. Μιλάμε πάντοτε για συνθετικά υλικά! Διότι πιστεύουμε στην αίγλη που αποπνέει και στη διακριτική της χλιδή, γιατί σε κάνει να νιώθεις θηλυκό στη καθημερινότητα σου».
Την τελευταία και τρίτη χρονιά ύπαρξής του brand βίωσαν, αναμενόμενα, λίγο απ' όλα: μετακομίσεις, ταξίδια, δεσμεύσεις και αποχωρισμούς και, φυσικά, πολλή κούραση: «Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το 2014 για όλα τα χαστούκια και τα χαϊδέματά του».
Ρωτώντας για την απόλυτη μούσα των Myksa και ψάχνοντας για αναφορές σε γυναίκες, ήρθα αντιμέτωπη με τις ίδιες μου τις λέξεις. «Η μούσα μας αλλάζει συνεχώς. Υπάρχουν τόσοι συναρπαστικοί άνθρωποι που μπορούν να σε εμπνεύσουν. Ο συνδυασμός των λέξεων "απόλυτη" και "μούσα" μας παραπέμπει αυτόματα στη θάλασσα, στα δέντρα, στις ομορφιές του τόπου μας και στη φύση που έχουμε μεσα μας και γύρω μας». Έπρεπε να το περιμένω, οι Myksa λατρεύουν τις λέξεις.
Zeus + Dione
Τα Zeus + Dione είναι ρούχα φτιαγμένα σε όλη την Ελλάδα. Το δίδυμο πίσω από το brand, η Μαρέβα Γκραμπόβσκι και η Δήμητρα Κολοτούρα, αφαιρούν το greek από το greek chic και το αντικαθιστούν με το hellenic.
Hellenic chic, λοιπόν, θα μπορούσα να χαρακτηρίσω τα ρούχα τους, τα οποία φτιάχνονται ανάλογα με τις ανάγκες τους στην αντίστοιχη περιοχή, με το κατάλληλο εργαστήρι και τεχνίτη. Μεγάλο μέρος της φιλοσοφίας του brand ήταν ο επαναπροσδιορισμός της δωρικής κομψότητας όχι μόνο μέσα από την αρχαιότητα αλλά και από τη λαογραφία. Το αγαπημένο κομμάτι της Δήμητρας, άλλωστε, από την τελευταία τους συλλογή είναι η κάπα του βοσκού. Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο.
«Η απόφαση να ξεκινήσουμε το Zeus+Δione ήταν μια αυθόρμητη, ρομαντική αντίδραση στα γεγονότα των ημερών της κρίσης. Ξεκινήσαμε εν μέσω μιας πολύ δύσκολης περιόδου για τη χώρα μας –πριν από τρία χρόνια–, με σκοπό να αναδείξουμε στοιχεία της κληρονομιάς μας μέσα από τη μόδα που τόσο μας ενδιέφερε, αναδεικνύοντας συγχρόνως ξεχασμένες τεχνικές» εξηγεί η Δήμητρα. Γι' αυτές τις ξεχασμένες τεχνικές το brand ταξίδεψε σε όλη την Ελλάδα κι έστησε συνεργασίες με παραγωγούς μεταξιού στο Σουφλί καθώς και με υφαντουργίες στο Μέτσοβο και την Κρήτη.
Μεταξύ άλλων, τα Zeus + Dione θα τα βρεις στο matches.com, σε μπουτίκ σε όλο τον κόσμο από την Καλιφόρνια ως τη Σαουδική Αραβία, αλλά και στο δικό τους online κατάστημα. Το μάθημα του 2014, αλλά και τον δύο ετών που προηγήθηκαν, για το brand ήταν απλό και ουσιώδες: «Η διαδρομή μας τα τελευταία 3 χρόνια μας έχει γεμίσει πολύτιμες εμπειρίες. Αυτό που θεωρώ ότι εκτιμήσαμε ως στάση ζωής και προσπαθούμε να το εφαρμόσουμε στην καθημερινότητα της μεγαλούπολης είναι η υπομονή. Οι παλιοί τεχνίτες μάς έδειξαν ότι η υπομονή και η δεξιοτεχνία δίνουν τα πιο μαγικά αποτελέσματα».
PCP
Το όνομα PCP, εκτός από ακρωνύμιο του ονόματος της δημιουργού Πέλλας Χριστίνας Παπαχρίστου, είναι και θανάσιμο ναρκωτικό.
Τα PCP τα είδα να τα φορούν κάτι κορίτσια με ποδήλατα στο κέντρο. Θυμάμαι, συγκεκριμένα, ένα ματ μεταλλικό μοβ. Το φορούσε μια φίλη, η οποία του έπλεξε και το εγκώμιο, εκθειάζοντας ταυτόχρονα την εφαρμογή και την αντοχή του. Εγώ, βέβαια, το μόνο που σκεφτόμουν είναι «τι συγκλονιστικό χρώμα αυτό το μοβ».
Αν παραγγείλεις ένα κολάν PCP, θα σου έρθει μέσα σε έναν διαφανή πλαστικό φάκελο, αντικείμενο με ιδιαίτερη αξία για τη δημιουργό του brand Πέλλα Χριστίνα Παπαχρίστου, αφού ξεκίνησε φτιάχνοντας διαφανείς τσάντες από πλαστικό μετά τις σπουδές της στο σχέδιο μόδας. Εργάστηκε ως βοηθός ενδυματολόγου σχεδιάζοντας ρούχα για την τηλεόραση και τη διαφήμιση και ήταν η ανάγκη η οποία την οδήγησε στα κολάν: «Χρειαζόμουν καλύτερης ποιότητας κολάν, μια και η ίδια τα φοράω πολύ και καθημερινά». Τα τελευταία δύο χρόνια η Πέλλα ταξιδεύει, ψάχνοντας καλύτερα υφάσματα και δουλεύει ασταμάτητα, τόσο για τα PCP όσο και για τα Moozaka (ποδηλατικά ρούχα και αξεσουάρ), με ξεκάθαρο στόχο να προσφέρει όλο και καλύτερο προϊόν. Το λέει και η ίδια: «Αν ακόμα και μετά από έναν χρόνο πάθει κάτι το κολάν, μπορείς να έρθεις και να το το αντικαταστήσουμε. Είναι αυτό που λέω "we 've got great ASS (= After Sales Service)"».
KARAVAN
Προσπαθώ να κρατηθώ με νύχια και με δόντια για να μην κάνω μια μεταφορά με το όνομα του brand της Μαριλούς Κατσώνη και το «ταξίδι» ή τον «δρόμο», αλλά είναι αλήθεια ότι τα Karavan προχώρησαν πολύ τον τελευταίο χρόνο. Έχουν πλέον σημεία πώλησης στο εξωτερικό και εδώ και λίγους μήνες έχουν ένα φανταστικό showroom στο κέντρο της Αθήνας. Όλα αυτά συνέβησαν γιατί «το δουλέψαμε και το πιστέψαμε. Είμαι ο πιο τυχερός άνθρωπος, χωρίς πλάκα, γιατί όλη η ομάδα που έχω είναι τα πιο αστεία, καταπληκτικά παιδιά, με μεγάλο ταλέντο σε αυτό που κάνει ο καθένας ξεχωριστά, κι έχουν πιστέψει τα Karavan όσο κι εγώ».
Η Μαριλού Κατσώνη είναι η ίδια το κορίτσι για το οποίο σχεδιάζει και αυτή η ειλικρίνεια είναι απαραίτητη στα πετυχημένα εγχειρήματα: «Το 2014 με δίδαξε πως μπορείς να κάνεις αυτό που αγαπάς, να ζεις από τη δουλειά σου και να περνάς φανταστικά».
σχόλια