Η σχεδόν άγνωστη ιστορία της Μητέρας του Χιπ-Χοπ.

Η σχεδόν άγνωστη ιστορία της Μητέρας του Χιπ-Χοπ. Facebook Twitter
0

Έφτιαξε την πρώτη χιπ-χοπ δισκογραφική εταιρία. Έγραψε (και έκανε παραγωγή) στις πρώτες ραπ επιτυχίες. Υπέγραψε τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της πρώτης περιόδου της πολιτικής χιπ-χοπ μουσικής. Θεωρείται η Μητέρα του Χιπ-Χοπ – και δικαίως.

Η Sylvia Vanderpool (έγινε γνωστή ως Sylvia Robinson) που πέθανε το 2011, είχε γεννηθεί στη Νέα Υόρκη το 1936. Σε ηλικία 14 ετών υπέγραψε συμβόλαιο στην Κολούμπια ως Little Sylvia. Αργότερα γνώρισε τον κιθαρίστα Mickey Baker και ηχογράφησαν μαζί αρκετούς R&B δίσκους.

Το 1966 μετακόμισε με το σύζυγό της Joe Robinson στο New Jersey και δημιούργησαν μαζί μια δισκογραφική εταιρία Soul μουσικής. Η Robinson ξεκίνησε να γράφει και να κάνει παραγωγή σε τραγούδια καλλιτεχνών της εταιρίας. Το 1973 έστειλε ένα demo ενός τραγουδιού που είχε γράψει στον Al Green. Αυτός το βρήκε προκλητικό και το απέρριψε λόγω των θρησκευτικών του πεποιθήσεων.

Η Robinson αποφάσισε τότε να το ηχογραφήσει η ίδια. Ήταν το Pillow Talk.

Έγινε αμέσως επιτυχία και πήγε στο Νο3 της Αμερικής. Το κομμάτι (με το μπιτ του και τα αισθησιακά φωνητικά που άνοιξαν το δρόμο για τη Donna Summer) θεωρήθηκε πρόδρομος της ντίσκο μουσικής. [Ο ρυθμός των ντραμς του Pillow Talk χρησιμοποιήθηκε στη δεκαετία του ’80, απ’ την Kate Bush -Running Up That Hill- και τους Fleetwood Mac στο Big Love.] Συνέχισε τη σόλο καριέρα της με τέσσερις Soul δίσκους, στην Μουσική Ιστορία όμως θα μείνει γι’ αυτό που έκανε λίγο αργότερα.

Sugar Hill Records

Η Sylvia και ο Joe Robinson ίδρυσαν τη δισκογραφική εταιρία Sugar Hill Records το 1979, με σκοπό να παρουσιάσουν ό,τι πιο φρέσκο κυκλοφορούσε στις γειτονιές των Αφροαμερικάνων της Νέας Υόρκης. Η εταιρία πήρε το όνομά της απ’ τη περιοχή  Χάρλεμ του Μανχάταν και συγκεκριμένα τη γειτονιά Sugar Hill, που στις αρχές του προηγούμενου αιώνα ήταν στέκι καλλιτεχνών.

Το πρώτο τραγούδι που κυκλοφόρησε το 1979 η εταιρία ήταν το Rapper’s Delight των Sugarhill Gang.

Ήταν το πρώτο χιπ-χοπ τραγούδι που μπήκε ποτέ στο Τοπ-40 της Αμερικής, και ένα απ’ τα πιο κλασικά κομμάτια όλων των εποχών, μιας και άνοιξε μια πόρτα στη μουσική αλλά και στην κουλτούρα του πλανήτη.

Εκτός απ’ το Rapper’s Delight, η Robinson συν-έγραψε και έκανε παραγωγή και σε δεκάδες άλλα σπουδαία τραγούδια.  Ας πούμε το The Message των Grandmaster Flash and the Furious Five.

Tο Message ήταν πρώτο χιπ-χοπ τραγούδι με κοινωνικούς και πολιτικούς στίχους, κάτι που στα επόμενα χρόνια θα γινόταν συνώνυμο με τη ραπ μουσική. Η Robinson έπεισε το συγκρότημα να ηχογραφήσει το τραγούδι βάζοντάς τους να ακούσουν το ντέμο του που είχε φτιάξει ο ντράμερ των Sugarhill Gang.

Τα πρώτα τραγούδια της δισκογραφικής εταιρίας προκάλεσαν επανάσταση στη μουσική εισαγάγοντας για πρώτη φορά τα samples (τη χρήση αυτούσιας μουσικής άλλων καλλιτεχνών). Καθώς περνούσαν οι δεκαετίες και αυτά τα πρωτοποριακά τραγούδια σαμπλαρίστηκαν με τη σειρά τους από άλλους καλλιτέχνες – το ίδιο και η ίδια η Sylvia: ο Moby χρησιμοποίησε αυτούσια τα φωνητικά της απ’ το Sunday για το ομώνυμο τραγούδι του το 2002.

Εκτός των άλλων η Robinson ήταν πρωτοπόρος και των βίντεοκλίπ. Πριν φτιαχτεί το MTV, η ίδια έκανε παραγωγή στα μουσικά φιλμάκια των καλλιτεχνών της . Μάλιστα για το περίφημο White Lines των Melle Mel and The Furious Five επέλεξε έναν νεαρό σκηνοθέτη που χρόνια μετά θα έκανε μεγάλη καριέρα.

Ήταν ο  νεαρότατος Spike Lee που μ’ αυτό το κλιπ έκανε τα πρώτα του βήματα στη σκηνοθεσία.

Αλλες καινοτομίες, και επίλογος.

Η δισκογραφική εταιρία της Sylvia και του Joe Robinson ήταν η πρώτη που κυκλοφόρησε μεμονωμένα τραγούδια σε κασέτες, τα cassette singles δηλαδή. Επίσης δημιούργησε μια τηλεοπτική εκπομπή, το Fresh Groove TV, στο TVS που πρόβαλλε και προωθούσε τα ραπ βίντεοκλίπ, τα οποία ήταν σχεδόν απαγορευμένα απ’ το MTV. Η μεγάλη επιτυχία της εκπομπής ανάγκασε το MTV να ξεκινήσει την προβολή του “Yo! MTV Raps” φέρνοντας τα βίντεοκλίπ στις τηλεοράσεις εκατομμυρίων Αμερικανών και κάνοντας τη ραπ μουσική μέινστριμ.

Μια ακόμη καινοτομία ήταν η δημιουργία του πρώτου πετυχημένου ραπ συγκροτήματος που αποτελούνταν μόνο από γυναίκες – στις αρχές των ‘80ς. Ένα απ’ τα μέλη των The Sequence, ήταν και η έφηβη τότε Angie Stone.

Η Sugar Hill Records άντεξε 7 χρόνια, μέχρι το 1986 που έκλεισε λόγω της πρβληματικής συμφωνίας με την εταιρία διανομής RCA που οδήγησε σε οικονομικά προβλήματα. Είχε προλάβει όμως να γράψει Ιστορία.

Η Sylvia Robinson χώρισε απ’ το σύζυγό της και συνέχισε να εργάζεται ως παραγωγός σε δισκογραφικές εταιρίες. Δεν την ανέφεραν συχνά στα σχετικά αφιερώματα, αλλά τη βρήκα να μιλάει για λίγο, σε μια τηλεοπτική εκπομπή, για τότε που κυκλοφόρησε τον πρώτο ραπ δίσκο όλων των εποχών.

Πέθανε στις 29 Σεπτεμβρίου του 2011 στο New Jersey.

Ήταν 75 ετών.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ