Οκτώ καλλιτέχνες της ελληνικής και βερολινέζικης πειραματικής μουσικής σκηνής δίνουν ήχο σε έργα της κινηματογραφικής πρωτοπορίας:
Το ντούο „Sancho 003." σε μια από τις πρώτες κινηματογραφικές μεταφορές του «υλικού Κάρμεν» από τον Ernst Lubitsch
Ο Bill Kouligas στο σημαντικότερο ίσως έργο της αβανγκάρντ της δεκαετίας του 1920, το «Βερολίνο, η συμφωνία της μεγαλούπολης» του Walther Ruttmann
Οι Big Fat Lips, EOS Music Group, Caris Morikis, Stylianos Tziritas
σε 10 αφηρημένα-πειραματικά φιλμάκια του Walther Ruttmann
15/3/2017, 20:30
Κάρμεν (1918´ 88´)
του Ernst Lubitsch, βασισμένη στη νουβέλα του Prosper Mérimée, με πρωταγωνίστρια τη θρυλική σταρ του βωβού κινηματογράφου Pola Negri
Ο εβραϊκής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης Ernst Lubitsch (*1892 Βερολίνο, +1947 Λος Άντζελες), ο «πιο κομψός μάγος της οθόνης», όπως τον ονόμαζε ο Billy Wilder, έγινε παγκοσμίως γνωστός ως ο μαέστρος της κωμωδίας με ταινίες όπως To Be or Not To Be και Ninotchka που γύρισε αυτοεξόριστος στο Χόλυγουντ.
Τη δική του «Κάρμεν», κι έτσι έναν «Lubitsch πριν τον ... Lubitsch» παρουσίασε η documenta 1, 1955.
Και πώς θα μπορούσε να ηχεί σήμερα μια βωβή Κάρμεν των αρχών του 20ου αιώνα;
Στην πρόκληση απαντά το ντούο «Sancho 003.»:
Κώστας Παντέλης, ηλεκτρική κιθάρα και Φώτης Σιώτας, βιολί, βιόλα, φωνή
Το ντούο δημιουργήθηκε το 2007 και συνεργάστηκε μέχρι τώρα με πολλά φεστιβάλ και διοργανώσεις μουσικής και media art στην Ελλάδα και την Κύπρο, μεταξύ άλλων και με το Φεστιβάλ Αθηνών. Έχει γράψει μουσική για διάφορες παραστάσεις θεάτρου και χορού και έχει εκδώσει 2 CD «We Buy Gold» και «Muzga».
https://www.facebook.com/Sancho003/?fref=ts
https://www.youtube.com/results?search_query=sancho+003
16/3/2017, 20:30
Αφηρημένο φιλμ – Διαφήμιση της δεκαετίας του 1920 – Μουσική του φωτός
«Είναι κάποια φιλμ που τα ονόμασα Opus 1, Opus 2 κ.ο.κ. ...τα θεωρώ το άλφα και το ωμέγα της καλλιτεχνικής μου δουλειάς, γιατί μέσα απ' αυτά έμαθα τη δουλειά του κινηματογράφου. Κατά βάθος η κινηματογραφική τέχνη μπορεί να αναχθεί στο παιχνίδι του φωτός πάνω στην οθόνη. Και κάτι ακόμα προστίθεται σ' αυτό – η σπουδή του ρυθμού, η αλληλοδιαδοχή μαύρων και λευκών κηλίδων. Δικαίως το αφηρημένο φιλμ ονομάστηκε Μουσική του Φωτός.»
Walther Ruttmann (Αποσπάσματα από συνεντεύξεις και άρθρα 1927-1937)
Ο ζωγράφος και κινηματογραφιστής Walther Ruttmann (1887-1941 δημιούργησε με τα πειραματικά του φιλμάκια τα πρώτα έργα αφηρημένης animation. Η πρωτοποριακή του δουλειά διοχετεύτηκε και στις διαφημίσεις της δεκαετίας του 1920.
Πρόγραμμα:
„Dort wo der Rhein...", 1927, 6´ (Διαφήμιση)
Ζωντανή μουσική: Big Fat Lips
Der Aufstieg, 1926, 4´ (Διαφήμιση)
Ζωντανή Μουσική: Στυλιανός Τζιρίτας
Lichtspiel Opus 1, 1921, 12´
Ζωντανή Μουσική: EOS Music Group & Χάρης Μωρίκης
Opus II, 1922, 4´
Ζωντανή Μουσική: Στυλιανός Τζιρίτας
Opus III, 1924, 4´
Ζωντανή Μουσική:Χάρης Μωρίκης
Opus IV, 1925, 6´
Ζωντανή Μουσική: Big Fat Lips
Das Wunder, 1922, 3´ (Διαφήμιση)
Ζωντανή Μουσική: EOS Music Group
Der Sieger, 1922, 3´ (Διαφήμιση)
Ζωντανή Μουσική: Χάρης Μωρίκης
Das wiedergefundene Paradies, 1925, 6´ (Διαφήμιση)
Ζωντανή Μουσική: Στυλιανός Τζιρίτας
Spiel der Wellen, 1926, 3´(Διαφήμιση)
Ζωντανή Μουσική: EOS Music Group
Οι μουσικοί:
Ο Big Fat Lips είναι ο Νίκος Μαρδάκης. Έχει κυκλοφορίες σε φυσική και ηλεκτρονική μορφή και έχει γράψει μουσική για θεατρικές παραστάσεις και video. Στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με αρκετούς μουσικούς της εγχώριας σκηνής και έχει υπάρξει μέλος πολλών συγκροτημάτων και συλλογικών προσπαθειών. Έχει εμφανιστεί σε συναυλιακά μέρη στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στο Λονδίνο ενώ έχει πάρει μέρος σε μουσικά φεστιβάλ διαφόρων διοργανώσεων.
https://bigfatlips.bandcamp.com
https://soundcloud.com/big-fat-lips
http://www.memoryformat.net/artist.php/bigfatlips
https://nuttywombat.bandcamp.com/album/big-fat-lips-improbable-ep
Ο Στυλιανός Τζιρίτας συγγράφει βιβλία και εκδίδει fanzines (φυσικά και διαδικτυακά), είναι γεννημένος το 1967, έχει την εταιρεία παραγωγής κασετών ηχοπλασίας A Man out of A Man, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός, αρθρογραφεί περί μουσικής, παρουσιάζει εγκαταστάσεις και performances από το 1998 και δισκογραφεί από το 1987.
https://soundcloud.com/stylianos-tziritas
EOS-Μusik Group: Οι άκρως πειραματικοί Γιώργος Κατσάνος και Τάσος Φωτίου συνθέτουν το μουσικό σύνολο Ηώς. Η φιλία και η μακρόχρονη σχέση που τους ενώνει αποτυπώνει έναν μεστό ήχο, πλούσιο σε συναισθήματα και γεμάτο ειλικρίνεια, χωρίς να χάνει σε αυθορμητισμό και παιδικότητα, τα τελευταία χρόνια γράφουν μουσική επενδύοντας ασπρόμαυρες ταινίες του βωβού κινηματογράφου, καθώς και μουσική για το θέατρο.
https://eosmusic.wordpress.com
https://www.facebook.com/eosmusicgroup/
Ο Χάρης Μωρίκης δραστηριοποιείται στο χώρο της πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής, χρησιμοποιώντας αναλογικά και ψηφιακά synthesizers και μονάδες επεξεργασίας ήχου.
Το μουσικό μέρος του προγράμματος με τις ταινίες μικρού μήκους επιμελείται η αρχιτέκτων και μουσικός Θάλεια Ιωαννίδου.
http://ioannidou-blog.tumblr.com
17.3.2017, 20:30
Βερολίνο, η συμφωνία της μεγαλούπολης (1927, 65')
του Walther Ruttmann
Ζωντανή Μουσική: Bill Kouligas
Το σημαντικότερο ίσως έργο της γερμανικής κινηματογραφικής πρωτοπορίας της δεκαετίας του '20. Ένα ριζοσπαστικό πείραμα του μοντάζ που αντλεί το υλικό του από τις εικόνες του Βερολίνου εκείνης της εποχής – εικόνες για απαλό crescendo, andante, για ήχους μεταλλικούς ...
Θα προβληθεί η κόπια που ανακαινίστηκε το 2007 στο Κινηματογραφικό Τμήμα του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Αρχείου
Την ταινία παρουσίασε η documenta 1, 1995.
«Από τη στιγμή που αποφάσισα να πάρω ως μοτίβο μιας ταινίας μου τη 'μεγαλούπολη' δεν σκεφτόμουνα παρά μόνον το Βερολίνο. Για τον κινηματογράφο ως «τέχνη της κίνησης» το νεαρό Βερολίνο με τις απεριόριστες δυνατότητές του προσφέρεται ως το κατ' εξοχήν μοντέλο.»
Walther Ruttmann (Αποσπάσματα από συνεντεύξεις και άρθρα 1927-1937)
Η περιγραφή αυτή της «μεγαλούπολης» πριν 90 χρόνια δεν θα μπορούσε να είναι πιο εύστοχη για το Βερολίνο του σήμερα.
Κι όταν πρόκειται για τον ήχο του σήμερα αυτής της «μεγαλούπολης» δεν θα μπορούσαμε παρά να σκεφτούμε τον Bill Kouliga, τον Έλληνα καλλιτέχνη που στις συνεντεύξεις του δηλώνει, όπως και ο Walther Ruttmann, ότι το Βερολίνο αποτελεί έμπνευση για εκείνον, ότι αυτό που τον τράβηξε στο Βερολίνο δεν είναι μόνον οι δυνατότητες που προσφέρει η πολιτιστική και μουσική σκηνή, αλλά και η «μεγαλούπολη» της πειραματικής πρωτοπορίας.
Ο Bill Kouligas, γεννημένος και μεγαλωμένος στην Αθήνα, έπαιζε σε μπάντες πανκ και hardcore πριν τον κερδίσει η πειραματική ηλεκτρονική μουσική. Το 2002 πήγε στο Λονδίνο όπου σπούδασε γραφιστικό design ενώ παράλληλα εμφανιζόταν και ως DJ και μουσικός. Το 2009 εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο απ' όπου σήμερα διευθύνει το δικό του διεθνούς φήμης label PAN, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του οποίου διοργανώνει και events και εμφανίζεται και ο ίδιος ως μουσικός.
Οι κυκλοφορίες της PAN Records, τα art works των οποίων επιμελείται ο ίδιος ο Bill Kouligas, περιλαμβάνουν ονόματα όπως Family Battle Snake (προσωπικό project του Bill Kouliga), τους Έλληνες Jar Moff και Mohammad, τους Lee Gamble, M.E.S.H., Marginal Consort και πολλούς άλλους.
O Bill Kouligas ζει σήμερα μεταξύ Βερολίνου και Νέας Υόρκης.
https://soundcloud.com/pan_hq
https://p-a-n.bandcamp.com/
https://www.discogs.com/label/132937-Pan-3
Το 'apropos documenta' είναι ένα ανοικτό πρότζεκτ που διοργανώνει το Goethe-Institut και απαρτίζεται από προβολές ταινιών, ιστορικό υλικό, αναγνώσεις, συζητήσεις, συναυλίες και από τη δημιουργία ενός παραγωγικού αρχείου.
Ανταποκρινόμενο στην επικείμενη documenta 14, την έκθεση που φιλοξενείται από τις πόλεις του Kassel και της Αθήνας το 2017, το 'apropos documenta' προσφέρει ποικίλο υλικό από τις προηγούμενες διοργανώσεις (1955-2012), ενώ καλεί το αθηναϊκό κοινό να συναντηθεί με σημαντικές φωνές της σύγχρονης τέχνης.
www.goethe.de/aproposdocumenta
APROPOS DOCUMENTA
ΦΙΛΜ/SOUND
Κινηματογραφική Πρωτοπορία των δεκαετιών 1910 και 1920
Ήχος του Σήμερα
Lubitsch & Ruttmann – Έλληνες Μουσικοί
15+16+17 Μαρτίου 2017
στο
Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, 10672 Αθήνα
Τηλ. 210 3661000
Είσοδος ελεύθερη
σχόλια